Stefan Popescu (Safe Frame): „Am fost tot timpul atenti la trend-urile din industrie si deindata ce am simtit un potential ridicat am facut pasul”

Safe Frame, companie romaneasca full-service de creatie si productie de efecte vizuale fondata in 2014, a dezvoltat o linie de business dedicata productiei video virtuale. In iulie 2020, aceasta cuprinde cel mai mare studio pentru setup-uri virtuale din Romania, o echipa de experti VFX specializati in crearea scenografiilor virtuale si solutii de productie in timp real de cea mai buna calitate tehnica si artistica, obtinute prin implementarea suitei de tehnologii Zero Density.

Studioul de productie virtuala Safe Frame realizeaza proiecte pentru diferite industrii – publicitate, film si televiziune, e-sports, gaming, muzica etc. – si colaboreaza cu case de productie, agentii de publicitate, televiziuni, firme de organizare de evenimente, companii locale si multinationale.

Am vorbit cu Stefan Popescu, Owner & VFX Producer, si am aflat mai multe despre ce sta in spatele companiei, cum a pornit, ce proiecte si viziune au, precum si noile trenduri din industrie si ce sa ne asteptam de la 2022.

un interviu de Romanita Oprea

Stefan Popescu, Owner & VFX Producer

Cum ai facut trecerea de la ASE la visual effects?

Pare sa fie deja un raspuns cliseu, cred ca sunt in majoritatea care a terminat ASE-ul nestiind ce sa fac la final de liceu. Am absolvit facultatea de Management urmat clasic de un master in Business Administration tot la ASE. Partea faina e ca master-ul m-a prins deja angajat ca asistent de postproductie la MediaPRO Magic – cel mai mare studio de visual effects de atunci din Romania.

Ce te-a atras la aceasta industrie?

Am crescut pe langa baietii de acolo de prin clasa a 10-a pentru ca fratele meu lucra ca environment artist – matte painter. Eram deja fascinat de cinematografie si VFX si am fost foarte norocos de un grup de oameni pasionati care au impartasit cu drag cunostintele lor mai departe.  

Cu toate astea, am stat mai departe de partea de creatie si mai aproape de cea organizationala.

Am ajuns astfel un VFX project manager bun, tocmai pentru ca aveam experienta fiecarui departament alaturi de pregatirea de management din facultate. Job title-ul meu de asta poate suna mai fancy, de la VFX Producer la PostProduction Manager sau Production Coordinator.

Ce te-a determinat sa mergi pe cont propriu?

Am avut mare noroc sa cresc in gasca de la Buftea pentru ca industria este inca tanara la noi si pana de curand nu avea aproape nicio specializare academica, totul se invata prin trial & error, forumuri, etc. UNATC are o sectie de animatie si de curand s-a anuntat o initiativa demna de laudat pornita de compania de jocuri romanesti Amber Studio care si-a dedicat oameni catre UNArte unde se predau cursuri introductive de modelare, texturare, iluminare si render.

Cu toate astea, avem cu cine sa ne super mandrim, Romania a dat un numar foarte mare de artisti care au contribuit la productii internationale de top.

Inca speram la un proiect curajos care se ne permita sa ii platim si sa ii aducem “acasa” pentru cateva luni. Este unul din visele mele si ale partenerului meu, Sebastian Cosor. 2022 suna ca un an bun pentru un nou vis indeplinit, parerea mea.  

M-am alaturat lui Seba in aventura Safe Frame in 2015 si facem o echipa absolut grozava. Ca orice start-up, plecam la drum cu ganduri mari, dar care au fost serios zguduite de-a lungul anilor. Ne-am pozitionat pe piata initial ca buni si scumpi, apoi cand doar buni, cand doar scumpi si tot asa 😊 . Seba se pricepe extraordinar sa aduca proiecte, eu sa le livrez si apoi doamne ajuta, sa incasam.

Care sunt principalele trenduri in industrie acum si de ce anume sunt ele generate?

Am fost tot timpul atenti la trend-urile din industrie si deindata ce am simtit un potential ridicat am facut pasul. Vorbesc aici despre grafica in timp real si productie virtuala care ne-a salvat de frica de orele de render. Am investit rapid la inceputul lui 2020 si am construit si echipat complet un studio de productie virtuala.

Cu ce ganduri ai lansat Safe Frame si cum au evoluat ele in timp?

Noi ne credeam intr-o cursa de “first to market”, insa pandemia a lovit si se pare ca am fost singurii nebuni care s-au indatorat si in plina perioada de izolare supervizam un santier pe care speram sa il deschidem deodata cu prima relaxare din 2020. Am deschis la 1 iulie 2020, in timp record.

Cu toate astea, castigam cursa si tot luam avans pentru ca suntem in continuare singurul studio de productie virtuala premium din Romania. Suntem unici detinatori si distribuitori al software-ului pe care il folosim zi de zi, Zero Density.

Care au fost cele mai mari provocari pana acum si cum le-ai depasit?

Suntem printre norocosii pe care pandemia aproape ca i-a ajutat. Am construit studioul cand toata industria era in pauza fortata si deindata ce lucrurile s-au reluat eram si noi pregatiti. Intr-un timp al restrictiilor noi am reusit sa convingem prin tehnologia pe care o folosim ca se pot tine evenimente, concerte, lansari de produs, conferinte si mai nou, talent show-uri digitale.

Cu experienta de ani de zile in visual effects construim decoruri digitale in care ulterior filmam in timp real. A trecut deja un an de zile de la primul proiect si nu trece zi fara sa ne minunam de ce se poate face.

Filmam intr-un regim restrans, dar eficient. Ne bucuram de o echipa si niste furnizori grozavi, de la operatori de camera si regizori pana la echipe de transmisii live si platforme online.

Ce tehnologii noi folositi? Cat de importante sunt pentru voi?

Tehnologia noua a urcat din 2020 pe un loc prioritar in cadrul Safe Frame si cautam clienti curajosi cu care sa ne intrecem in imaginatie. Am cautat o serie de clienti sinonimi cu tehnologia pentru care ne straduim sa lucram la cele mai inalte standarde de astazi.

Care sunt cele mai importante campanii pe care le-ati realizat pana in prezent?

Am inceput in forta, am gazduit BrandMinds 2020 – 2 zile a cate 10 ore de live unde am tremurat toate emotiile, dar totodata am construit o conferinta la calitatea pe care echipa Brandminds si-o dorea.

Au urmat apoi reclame in decor digital alaturi de Betano Romania, forum cu mii de persoane live pentru Bayer Crop Science, evenimente interne pentru Bitdefender si Petrom, lansari de produs, concerte si talkshow-uri.

Cel mai complex proiect de pana acum l-am pregatit alaturi de McCann si Vodafone Romania, talent show-ul 100% digital HitPlay. In HitPlay am aratat ca putem face continut TV cu o echipa restransa si cu un buget foarte eficient. Emisiunea a fost un success si speram sa incepem cat de curand pregatirile pentru sezonul 2.

Sunt clientii mai deschisi spre productii deosebite, post productie, viral, etc, in ultimii ani? Cum comentezi acest aspect?

Ca in orice new tech, exista si clienti reticenti pe care ii tinem la curent cu ce am mai facut, poate se hotarasc sa incerce ceva nou. Tocmai pentru ca este “magie” ce se intampla la noi in studio, cu fiecare proiect facem o productie separata pentru making of sa nu ratam vreun moment de pregatire si aplauze. Iar pe noi ne incarca cu energie de fiecare data cand montam imagini cu clienti cu zambetul pana la urechi ca totul a iesit bine.  

In cateva cuvinte, ce trebuie sa inteleaga clientii nostri este ca rezolvam o productie inedita fara mari batai de cap, rapid atat in executie cat si in feedback, totul in acelasi spatiu cald si creativ din centrul orasului.

Ati fost afectati de pandemie?

Efectele pandemiei pe industria cinematografica si de productie s-au vazut instant din martie 2020 si inca se resimt, din pacate. S-au amanat productii in prima faza, apoi s-au anulat. Ulterior, ca toata lumea, am invatat sa traim in jurul virusului si apoi s-au scris noile proceduri – testare COVID, vaccin, distantare, dezinfectare birouri, ba chiar am avut la o ultima filmare exterioara tracker pe badge ca sa se poata afla cu cine ai fost in contact si cat timp in caz de pozitivare.

Mai exista problema in care starurile nu vor sa calatoareasca – anul trecut am zburat alaturi de o echipa intreaga la Roma sa filmam un spot pentru Gerovital cu Catrinel Menghia. Desi filmarea era orientata catre visual effects si ar fi fost grozav sa fim la noi in studio, Catrinel a refuzat sa zboare si iata-ne plini de PCR-uri si declaratii ca sa filmam in Roma…

Care crezi ca vor fi efectele pe termen lung aduse industriei de catre pandemie?

La nivel global, au explodat business-urile de streaming – Netflix, HBO, Amazon Prima, Disney+ . Bugetul acestor giganti a crescut asa mult incat rivalizeaza lejer Hollywood-ul din punct de vedere al productiilor. Partea foarte buna este ca acest tip de business incurajeaza si finanteaza productii locale si pe termen lung Romania ar putea profita masiv de pe urma lor.

In 2022, producatorul nostru de la Londra ne anunta un flux imens de proiecte pentru ca au filmat in jur de 1600 productii in 2021, fata de ~300 in 2019. Cel mai probabil companiile vor cauta sa imparta workload-ul si noi vom fi acolo cand suna. Aceleasi vesti vin din New York, s-au reluat productiile de reclame si film, iar producatorul nostru de acolo se pregateste sa trimita proiecte spre Bucuresti.

Ne e greu sa fim siguri de cum se vor prezenta lucrurile anul viitor. De ce sa mint, nu reuseam nici in anii precedenti, insa acum pare si mai greu de incercat. De obicei, lunile noiembrie si decembrie erau pline de sedinte de planning intre mine si Seba, dar anul asta se pare ca au fost pline de filmari in studio virtual, asa ca nu ma plang.

Ce iti doresti si propui de la 2022?

Un lucru stiu cu siguranta: trend-ul de productie virtuala si orientare catre visual effects si animatie continua. Avem deja proiecte pentru primele luni ale anului pe partea de productie. Amenintarea urmatorului val de infectari este mereu acolo iar noi suntem varianta cea mai sigura ca o productie sa se intample fara surprize, ajutati de aceasta tehnologie. Sunt mandru de echipa tocmai pentru am pus la punct o structura operationala care pune pe picioare o filmare in décor digital in cateva zile, maxim o saptamana.

Tot in 2022 urmeaza sa incepem poate unul din cele mai importante din viata noastra profesionala de pana acum – lung metrajul The Yellow Tie, un biopic despre viata lui Sergiu Celibidache cu John Malkovich in rol principal, in regia lui Serge Celibidache, fiul marelui dirijor.

Timid, in 2022 nu imi doresc decat sa fim sanatosi si cu zambetul pe buze. Ca treaba vine!