Dio Boaca (Phoenix Media): “Pe 8 Septembrie este al doilea eveniment al nostru din acest an, “Intersection”, pentru ca practic, in momentul de fata, exista doua canale media deosebit de compatibile, Digital si Digital Outdoor.”

Despre Phoenix Media stiti probabil ca seteaza standarde, inca de la inceputurile Outdoor-ului Digital in Romania, iar acest lucru se intampla printr-un proces continuu de inovare. De ceva vreme, Phoenix Media este challenger pentru intrega industrie de Outdoor. Aceasta o arata si cifrele din ultimul raport BRAT, ce plaseaza Phoenix Media la foarte mica distanta de liderul pietei, Euromedia. Cum a reusit un business initial de nisa sa faca asta si sa aduca Digital Outdoor-ul la un nivel avansat de compatibilitate cu Digitalul in general, ce noutati urmeaza a fi anuntate la evenimentul de saptamana viitoare, am incercat sa aflam de la neobositul “motor” al companiei, Dio Boaca, Managing Director Phoenix Media.

un interviu de Marian Costache, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Ati trecut in zbor de prima jumatate a unui an delicat. Cum arata cifrele pentru Phoenix Media, dupa atatea lansari?

Foarte multe lansari, e-adevarat! Dupa pandemie aveam o energie, pe care trebuia s-o arunc in piata. Si nu s-au terminat lansarile. Pe 8 Septembrie avem “Intersection”, Episodul 2, din Capitolul 2.

La evenimentul din 26 Mai, am anuntat ca pe 8 Septembrie vom avea Episodul 2. Pe 25 mai 2023 vom avea Episodul 3. Anunt in premiera cum se va numi, “Multiverse Content”. In 14 Septembrie 2023 vom avea Episodul 4, care va inchide tot acest capitol. E un capitol foarte frumos, mai ales ca a inceput prin lansarea eBacklit-ului.

eBacklit-ul ne aduce o noua prospetime. Esti un om care cunoaste aceasta industrie, de ani si ani de zile. Cine-si aduce aminte de lansarea unui produs nou in piata?! Nimeni n-a lansat un produs! Nu si-a asumat lansarea unui produs, cu toate greutatile acesteia.

Practic asta am facut noi. Suntem pionieri si tragem dupa noi toata aceasta industrie de Outdoor Digital, care incetul cu incetul va deveni majoritara. Asta este evident, si de aici cifrele publicate, care arata ca piata de Digital Outdoor se mareste cu doi digits, an de an. Ea se mareste nu numai in cazul Phoenix Media, ci si al tuturor celor care si-au facut curaj sa investeasca in acest tip de media.

Binenteles, de-aici incep alte lucruri, insemnand flexibilitatea pe care o ai, interconectivitatea pe care o poti realiza cu ecranele tale, multe alte aspecte, care au fost evidentiate, mai ales prin lansarile noastre.

2022 nu arata ca un an rau, din punctul nostru de vedere, cu toate ca avem un razboi la granita, utilitatile cresc cat China. Acestea ne afecteaza, pentru ca orice ecran mananca curent. Macar am scapat de rubrica aia “Iluminat – Da/Nu”. Bine, ne mai intreaba unii, daca e iluminat TV Screen-ul…

E un an bun, mai avem aceste 3 lansari. Ne pregatim deja pentru 2024, dar ceea ce vom lansa acum, in 8 Septembrie, va schimba totul, pentru ca este un nou pas. Este o evolutie, pur si simplu este o evolutie! Cine va fi pregatit, va merge impreuna cu aceasta evolutie. Cine nu, va invata dar ii va fi destul de dificil.

Acesta este drumul, pe care trebuie sa mergem, totodata in 8 Septembrie vom pune bazele a tot ce vrem noi sa construim in intervalul 2023 – 2030.

Au revenit oamenii la birou? In ce proportie? Perspective?

Traficul a crescut. Evident ca a crescut, avem cifre, avem date. Stii bine ca masuram tot, cred ca am ajuns la peste 120 de camere instalate, si tot o sa montam. Pentru ca e atat de frumos cand ai un History si incepi sa vezi si sa-ntelegi. Incepem si noi sa intelegem ceea ce a facut Google, ceea ce a facut Facebook, ceea ce au facut altii, mult inaintea noastra, si au avut aceasta viziune. Pana nu vezi datele, cifrele, nu intelegi ce inseamna o zi ploioasa versus o zi insorita. Nu intelegi ce inseamna o zi cu 40 de grade versus o zi cu 28 de grade. Este fenomenal! Lucrurile astea chiar conteaza.

Intr-un viitor foarte scurt, vom putea sa avem un beneficiu, din faptul ca noi cunoastem aceste lucruri, spre exemplu diferentele dintre 28 de grade si 40 de grade, diferentele dintre ploaie, vant si o zi insorita si placuta pentru plimbare.

La metrou nu stiu ce se-ntampla dar problema majora este legata si de faptul ca nu sunt destule linii de metrou, ca nu au fost platiti consultantii. Nu stiu exact ce e acolo, dar este evident ca incetul cu incetul revenim la normalitate si ne intoarcem catre birouri.

Eu am fost adeptul revenirii la birou. E mai ok sa socializezi, sa vorbesti, sa impartasesti ideile, sa inovezi impreuna. Noi cu asta ne ocupam, aici la Phoenix, cu partea de progres a industriei.

Care este situatia in celelalte orase? Exista un driver in dezvoltarea retelelor de OOH, digital sau nu?

Noi investim in permanenta si in urmatoarea perioada o sa venim cu zeci de panouri. Problema noastra cea mai mare, in momentul de fata, este ca vrem sa montam aceste ecrane stradale conform legii. Si vrem sa avem autorizatii! De asta procesul nostru este ingreunat.

E destul de complicat, noi ca sa putem sa montam 20 de panouri pe an muncim de ani de zile, la autorizatiile alea, si nu-ti exagerez cu nimic. Sunt foarte putine autorizatiile care ies in 3 luni, in 4 luni. Procesul este lung, 8 luni, 9 luni, 1 an, 1 an si jumatate, s.a.m.d.. Asta ne ingreuneaza dar investitii se fac. Am vazut si in piata, s-au montat multe ecrane noi, este clar acest trend.

Ma intrebai ce se-ntampla cu celelalte orase. In celelalte orase ne-am gasit parteneri. Noi avem un sistem bine pus la punct, care reprezinta o baza pentru absolut toata industria, in care oricine are un ecran, in orice oras, poate sa devina partener Phoenix.

E simplu! Ai un pret pe care-l stii si tu, il stiu si eu. Il stim amandoi. E importanta asta. Dupa care poti sa mergi mai departe, prin implicarea acelui ecran in softurile noastre, in softul de planning, in STOC. Gandeste-te ca noi investim in aceste ecrane, ale partenerilor nostri. Acolo se monteaza camere de counting, acolo se fac studii demografice, acolo vin calculatoarele noastre, acolo vin router-ele noastre. Acolo vine tot sistemul STOC, pentru ca acel ecran sa poata sa intre in STOC planning.

Orice data, orice lucru pe care-l ofera un ecran din Bucuresti il poate oferi si un ecran din Timisoara, il poate oferi si un ecran din Iasi, Suceava, Sibiu, s.a.m.d..

Ne dorim cat mai multi parteneri, iar aici avem usa deschisa foarte larg. Doar trebuie sa fim contactati. Cu cine am discutat, in proportie de 90% am inchis lucrurile, in sensul ca au devenit parteneri Phoenix, dar asteptam in continuare cat mai multi posibili parteneri.

Cum arata business-ul partenerilor vostri?

Cred ca cel mai simplu ar fi sa-ti spuna despre povestea asta chiar cei cu care lucrez. Atat la Timisoara, cat si la Suceava, vei putea sa discuti cu partenerii mei si sa-ti spuna ei parerea lor, exacta si clara!

Cum arata pentru voi 2022?

Bogdan Szabo (General Manager ClearView Media): 2022, pentru noi, a reprezentat reintoarcerea catre normalitate, un an dinamic, cu multe campanii si proiecte deosebite.

Ovidiu Rusu (Administrator ORMedia Suceava):  După doi ani de pandemie și după un început de an, cu război la 40km distanță de ecranele noastre din Suceava, nu mai speram mare lucru de la acest an. Trebuie să recunoaștem că, o gură mare de oxigen, o primim lunar, de la publicitatea națională, difuzată pe ecranele noastre, de Phoenix Media. Acest lucru face ca anul 2022, să fie un an care să ne facă să privim cu încredere viitorul.

Ce credeti ca aduce in plus, pentru business-ul vostru, in general, parteneriatul cu Phoenix Media?

Bogdan Szabo: Parteneriatul cu Phoenix Media, a reprezentat pentru noi un punct de cotitura, in segmentul de digital ooh. Acest parteneriat ne-a oferit raspunsuri de dezvoltare si vanzare intr-un sistem standardizat, cu reguli clare si solutii, pentru a vinde clientului un produs final pe care clientul il poate gestiona si ajusta in cele mai mici detalii.

Plusul cel mai mare, pe langa tot suportul si accesul in platforma Phoenix, a venit si din prisma principiilor de corectitudine si transparenta ce au dat cu adevarat valoare acestui parteneriat.

Ovidiu Rusu: După câțiva ani buni de colaborare cu Phoenix Media, realizez că acest parteneriat a fost pentru noi ca o selecție pentru echipa națională de fotbal, noi jucând ca și echipa locală, în liga a III-a. Împreună facem publicitate la un nivel profesionist, iar dacă noi am juca fotbal, cu siguranță am câștiga Liga Campionilor.

Mă bucur că l-am cunoscut pe Dio și echipa lui! Mă simt onorat să-i numesc prietenii mei.

Ce se-ntampla pe 8 Septembrie?

Pe 8 Septembrie este al doilea eveniment al nostru, din acest an. Ti-am spus si mai devreme, e vorba de o evolutie. “Intersection” pentru ca practic, in momentul de fata, exista doua medii deosebit de compatibile. Vorbim de Digital si de Digital Outdoor.

De ce “Intersection”?! Pentru ca in momentul de fata, in dreapta cred ca sta Digitalul, in stanga sta Digital Outdoor-ul, si au tot viitorul in fata, impreuna.

Cine nu se va putea orienta, catre acest viitor impreuna, se va intoarce la alte lucruri, din Outdoor: cordeline, plastice, chestii de genul asta. Tot ceea ce se-ntampla in jurul nostru, sistemul nostru de viata, relatiile cu bancile, relatiile cu supermarketurile, absolut totul se desfasoara in OnLine. Totul trebuie sa devina simplu, totul trebuie sa devina usor accesibil, dar totodata trebuie sa si livrezi lucruri.

Progresul nu se va opri niciodata, nici cu acest pas pe care noi il facem. Pentru ca pasul pe care-l facem nu este altceva decat progres, o evolutie. Este obligatoriu sa intelegem cu totii si sa fim in pozitia in care acceptam ca lucrurile se schimba. Ca doar pentru ca esti din Romania nu trebuie sa astepti 30 de ani, pentru a fi ca cei din Franta, Germania sau Anglia. In domeniul tehnologiei, la nivelul la care noi am dus Outdoor-ul Digital, noi ne batem de la egal la egal sau poate chiar am luat-o in fata celor din Vestul Europei, pentru ca este vorba de creativitate, de dorinta, de munca, de specialisti. Toate lucrurile astea ne imping spre viitor. Sus si mai sus! Despre asta va fi 8 Septembrie.

Tin sa mentionez ca 8 Septembrie este doar un pas, pana la sfarsitul anului. In Octombrie vom lansa un lucru, pe care ti-l zic in premiera, care va fi absolut fabulos si care va fi un feature in STOC: “STOC EYE” 

Practic, dupa cum ai vazut, in 2019 am montat primele camere, in fata ecranelor, ca sa putem face monitorizarile rapid si sa putem trimite catre clientii nostri “proof of campaign”. De-atunci am tot imbunatatit sistemul. In cazul nostru exista “Track my Spot”, prin care poti sa accesezi instant, printr-un simplu link, ce te plimba prin toata reteaua noastra, si sa-ti urmaresti spotul campaniei tale. Binenteles ca poti sa te opresti pe orice televizor, sa vezi ce se-ntampla acolo. O transparenta totala, exact cum imi place mie!

Intre timp, asa cum e normal si logic, liderul, pionierul, aduce pe piata ce este corect. Ceilalti vin din spate si copiaza. Au montat foarte multe companii acest tip de camere. Cred ca este momentul sa mergem mai departe cu aceste camere, de aceea il intitulam “The EYE”. Vei avea parte de niste surprize uluitoare, cu ce va putea sa faca acea camera, acea simpla camera de monitorizare, care va schimba efectiv tot ce inseamna Client Service. Va schimba tot ceea ce te poate deranja, in acest moment la un spot, la o filmare, la o poza si la multe-multe alte lucruri. Asta o vom lansa in Octombrie.

In Noiembrie, datorita faptului ca vom avea STOC 5.0, sper din inima sa reusesc sa strang cat mai multi account-i si sa facem un workshop, prin care sa putem sa explicam cat de simplu este sa lucrezi in STOC. Cred ca voi face un concurs, “cine face campania cel mai rapid”. Crede-ma ca nu se ajunge intr-un minut, se face la nivel de secunde. Cam asta este sfarsitul de an, pentru Phoenix.

In Februarie avem un alt eveniment, foarte important, pe care o sa-l anuntam in 8 Septembrie. Anul viitor avem alte doua evenimente, in 26 Mai si 14 Septembrie. “Multiverse Content” si ultimul episod, Episodul 4, din Capitolul 2.  

Asta inseamna 8 Septembrie si ceea ce piata si partenerii nostri vor avea de vazut. Toti sunt partenerii nostri, atat clientii cat si colaboratorii, cat si cei care au ecrane si se afla in legatura cu noi. Cu totii vor vedea urmatorii pasi ai evolutiei Outdoor-ului Digital.

Intre atatea lansari, nu te-a tentat niciodata gandul ca te-ai putea retrage la un moment dat din aceasta industrie, ca sa te bucuri de cateva milioane?

Vezi tu, mie chiar imi place ceea ce fac! Mi se pare uluitor si n-o sa uit niciodata momentul cand am descoperit cat de scalabila poate sa fie aceasta industrie. Imagineaza-ti, eu vin din Industria Outdoor-ului, nu sunt un om de Digital. Eu am facut ani de zile acelasi lucru. Da-mi posterul, ia schita, ia posterul, cearceaful de Excel, cele 6-7 randuri, e iluminat, nu e iluminat… A evoluat Excel-ul, a evoluat si industria, ca s-au pus link-uri in Excel, care sa te duca la poza. Cam asta a fost, ani de zile. Ani si ani de zile…

Dupa ce am lansat STOC, habar nu aveam ce se va intampla. E bine, nu e bine, e rau, nu e rau. Brusc, prin 2017-2018, am realizat cat de scalabila poate sa fie aceasta medie si cat usor poti sa construiesti. Normal, trebuie sa vrei, trebuie sa-ti placa. Trebuie sa muncesti, de dimineata pana seara. Trebuie sa te gandesti mult la chestia asta, sa te certe nevasta, sa te certe copiii. Dar are niste satisfactii uriase.

Deci, momentan nu ma gandesc la niciun ban, pentru ca satisfactiile pe care le primesc, prin lucrurile pe care noi aici la Phoenix le lansam in piata, sunt mult mai mari decat satisfactia oricarui ban, un million, doua, patru, cinci, sapte, zece, cinsprezece sau douazeci.

Imi place ceea ce fac, ador ceea ce fac! As putea sa fac asta, in acest moment al vietii, non-stop. Cat ma va tine? Nu stiu. S-ar putea sa vina momentul, ca orice etapa, din viata unui om, cand zici stop! Nu mai vreau, nu mai am chef, am facut destule. Nu suntem nici macar departe, de acel punct, in acest moment. Suntem foarte departe! Asta este situatia in momentul de fata si de aceea nu ma gandesc la un exit, din aceasta industrie, in acest moment. Nu, nu vreau asta!