Dana Oancea (Romanian PR Award): „Am dovedit ca poate sa existe un punct de reper intr-o industrie efervescenta”

In aceasta toamna se implinesc 20 ani de la prima editie a competitiei Romanian PR Award, un proiect „incapatanat” si curajos care a reusit sa adune sub aceeasi umbrela nume marcante ale breslei comunicatorilor, concurenti valorosi, parteneri entuziasti care au urmarit indeaproape evolutia industriei de relatii publice. Jurizarea competitiei reuneste competente din 15 tari. Am vorbit cu Dana Oancea, organizatoarea evenimentului si am aflat mai multe detalii din culisele evenimentului din toti acesti ani, precum si cum considera ca s-a schimbat industria de comunicare locala in toata aceasta perioada.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #perspective

Anul acesta sarbatoresti 20 de ani de la prima editie a competitiei Romanian PR Award. Care au fost cele mai importante momente pana in prezent si de ce?

Cred ca toate editiile au fost importante. Intr-un efort colaborativ al industriei si, mai ales, unul cu bataie lunga, orice etapa imi pare esentiala. Programele inscrise la Romanian PR Award sunt marturia vie a evolutiei preocuparilor industriei locale de comunicare si reflecta, intr-o mare masura, zbaterile si sperantele societatii romanesti de-a lungul a doua decenii. Ele vorbesc despre institutia parteneriatului si valorile care o compun, despre drepturile celorlalti si responsabilitatile fata de ei, despre efortul comunicatorilor de a-si intelege publicurile, despre talentul nostru de a asculta si de a integra asteptarile diferitelor categorii de stakeholderi in strategiile organizationale si de afaceri.

Care au fost cele mai mari provocari?              

Provocarile au fost multe si diverse. 20 de ani sunt dovada unui efort persistent cladit pe incredere, rabdare, tenacitate, curaj, concentrare asupra tintei si, mai ales, cuplare la polul plus. Aventurile si momentele grele apar inerent si cateodata  esti la intersectia unor energii care te tulbura.

Cum ati reusit sa le depasiti?

Am mers mai departe si mi-am asumat rolul discret de “coloana vertebrala” care sa sustina constructia Galei. 

Care ar fi cele mai mari invataminte pentru tine in acesti 20 de ani si de ce?

Poate cel mai important lucru al acestor 20 de ani este ca am dovedit ca e posibil sa se creeze un loc frumos al breslei, ca poate sa existe un punct de reper intr-o industrie efervescenta, ca se poate construi si fara a cobori standardele. Si nu in ultimul rand, ca putem fi impreuna si putem participa la ceva mai mare decat fiecare dintre noi.

Cum consideri ca va fi intoarcerea la evenimentul live, din sala? Ai emotii?

Cu siguranta va fi cu multe emotii si cu bucuria regasirii unor oameni dragi. 20 de ani insemna si o “bucata” importanta din propria-mi viata si a multor colegi de industrie.

Cum a venit ideea lansarii competitiei?

Organizatorul competitiei, Fundatia Forum for International Communications, si-a propus inca de la infiintare (in toamna lui 2003) sa imbunatateasca standardele profesiei de Relatii Publice in Romania prin activitati adecvate, promovand o mai buna intelegere a comunicarii profesionale la nivel national si international. Competitia a reprezentat unul dintre proiectele majore ale organizatiei, oferind un cadru adecvat pentru atingerea acestui deziderat.

Cu ce teluri ati pornit si cum au evoluat ele in timp?

Orice competitie stabileste standarde, recunoaste valori si celebreaza reusite. In plus, este un loc de intalnire pentru profesionisti, intr-un cadru mai putin tensionat decat competitia din piata, care poate contribui la consolidarea unei constiinte de apartenenta la aceasta comunitate.

Tin sa subliniez faptul ca Romanian PR Award si evenimentele conexe care au fost organizate de-a lungul timpului nu au avut semnificatia unui divertisment. Momentul succesului, stim cu totii, are viata scurta. Prin exemple extraordinare, premiate in cadrul competitiei, comunitatea de afaceri din Romania si organizatiile au primit o dovada in plus a contributiei functiei de comunicare la succesul organizatiilor, a mediului de afaceri si a societatii in general.

Unde gasesti inspiratie pentru fiecare editie?

Cred ca incerc sa mentin in armonie reusitele profesionale cu bucuria de a trai. Incerc sa nu-mi suspend ragazul si savoarea decuplarii, capacitatea de a ma lasa absorbita de frumusetea lumii. 😊 Si mai incerc sa nu ma blochez in satisfactii si regrete, sa nu le iau drept efecte fara urmare, ci drept cauze ale unei posibile miscari mai departe.

Cat de mult conteaza aportul agentiilor din Romania?

Agentiile din Romania au sustinut demersul Galei prin oamenii valorosi implicati in procesul de jurizare, dar si prin participare constanta cu proiecte in competitie.

Cum consideri ca s-a schimbat industria de comunicare? Care ar fi punctele bune ale acestei schimbari?

Daca privesc strict prin lentilele Galei, cred ca a fost interesant sa urmaresc, de-a lungul timpului, evolutia relatiilor publice in Romania, acestea trecand de la un domeniu ancorat la inceput in publicity la o profesie ghidata din ce in ce mai mult de perspectiva strategica a relatiilor publice.

Am considerat dintotdeauna ca aceasta profesie ar trebui si ar putea sa fie mai mult decat simple activitati de transmitere de mesaje si media placement – toate construite in asa fel, incat sa creeze o „imagine” pozitiva pentru o organizatie. In opinia mea, relatiile publice trebuie sa „mearga” in ambele sensuri: sa le permita organizatiilor sa asculte si sa interactioneze cu publicurile lor, nu doar sa incerce sa le influenteze.

Eu chiar cred in modelul simetric al relatiilor publice dezvoltat de profesorul si autorul James E. Grunig, un model conform caruia relatiile publice ar trebui practicate, concomitent, si in interesul publicurilor si al societatii, nu doar in interesul organizatiilor.

Dar cele mai putin bune?

De doua decenii incoace, Romanian PR Award este martorul transformarilor pe care le traverseaza industria de PR din Romania. In tot acest timp, tipologiile profesionale s-au diversificat considerabil propulsand industria in zone greu de imaginat cu un deceniu in urma. Breasla s-a dovedit suficient de adaptabila, expansiva si creativa pentru a supravietui chiar si perioadelor mai dificile. Dar trebuie sa recunoastem ca aceasta adaptabilitate si sofisticare a adus cu sine, simultan, fragilitate si chiar diluarea unor fundamente si teme esentiale. Asa se explica, de pilda, de ce unele concepte au ajuns sa fie tratate mecanic, fara interogatii atasate. Si am sa va ofer un exemplu.

Unul dintre cele mai raspandite locuri comune ale breslei este ca reputatia poate fi ‘gestionata’ de catre practicianul de PR. Am mari rezerve cu privire la acesta teza.  

#produssecundar

Reputatia este un ‘produs’ secundar al comportamentului organizational si al complexului de interactiuni care au loc intre organizatie si publicuri, ca atare nu poate fi gestionata direct. Ea poate fi influentata indirect de masura in care omul de PR are acces direct la masa deciziilor si poate influenta comportamentul organizational si de management. Mai mult, reputatia este rezultatul indirect al relatiilor care intervin intre organizatie si publicuri. Calitatea acestor relatii ar trebui sa joace un rol central in profesia noastra si in sistemele de evaluare, fiind liantul logic care leaga valoarea muncii noastre de buna reputatie.

Asadar, o schimbare de perspectiva in raportatea practicienilor la conceptul de reputatie ar aduce cu sine importante beneficii practice. Masuratorile ar fi mai relevante si mai realiste si s-ar concentra pe calitatea si statornicia relatiilor. Activitatile de PR ar avea bataie mai lunga, deci ar fi mai sustenabile. Lamentarile in jurul evaluarii ar fi mai putine si valoarea muncii noastre ar fi mai bine inteleasa pentru ca ne-am limita la orizontul posibilului. Ne-am apropia mai mult de visul practicianului modern de a sta la masa deciziilor si de a fi asociat cu un rol strategic-comportamental. Si, nu in ultimul rand, valoarea pe care o aducem organizatiilor si societatii ar fi mai bine inteleasa.

Ce te atrage pe tine cel mai mult la aceasta industrie si de ce?

Am perceput intotdeauna relatiile publice ca pe o profesie unde pot aplica valori care sunt foarte importante pentru mine.

Vorbeai la un moment dat despre importanta research-ului in industria de PR. Cum vezi acum acest aspect, in 2022, aproape 2023?

Cred in comunicarea simetrica si aceasta necesita inerent un dialog intre organizatii si publicuri. Acest dialog presupune o practica a relatiilor publice bazata pe cercetare – pentru a identifica atat publicurile si problemele cu care acestea se confrunta in interactiunea lor cu organizatiile, cat si consecintele deciziilor organizationale asupra publicurilor. Din pacate, cercetarea formativa si evaluativa a multor proiecte din Romania ramane inca rudimentara. Succesul programelor de comunicare este adesea judecat prin prisma aparitiilor media sau a participarii la evenimente. Sunt inca putine organizatiile care recurg la evaluari cognitive, evaluari ale atitudinilor sau ale comportamentelor pentru a masura efectele pe termen scurt, mediu sau lung ale programelor pe care le desfasoara.

Ce ai vrea sa transmiti tinerelor generatii de oameni de PR din Romania?

Relatiile publice nu pot fi practicate ca functie de management acceptata de organizatii si societate, fara ca viitorii practicieni sa detina un corp de cunostinte solid, bazat pe dialog si exercitiul reflectiei. Traim intr-o lume in care tot mai multi oameni comunica si tot mai putini isi pun intrebari. I-as sfatui pe tinerii comunicatori sa adauge “intrebarile” la arsenalui tehnic si statea de spirit a profesiei, pentru ca acestea detin o forta transformatoare notabila si preced intotdeauna o comunicare relevanta si incarcata de sens.

#bio

Dana Oancea este Presedintele fundatiei Forum for International Communications, calitate in care a coordonat numeroase programe editoriale si de cercetare. Dana este editorul volumului „The Golden Book of Romanian Public Relations. 15 ani de practica si reperele unei industrii „(Carturesti, 2017) si organizeaza Romanian PR Award, cel mai important eveniment de recunoastere a excelentei in comunicare din Romania, ajuns anul acesta la cea de-a 20-a editie. A participat in jurii internationale dedicate relatiilor publice si crede in tandemul profesionalism si etica, reteta robusta a performantei in PR.

Dana practica relatiile publice de 20 de ani si sustine cauza profesiei prin platforma de resurse PR Romania, pe care a initiat-o in 2009 cu sprijinul unor organizatii internationale de profil. In aprilie 2018 a co-fondat Carta Diversitatii din Romania, o initiativa care promoveaza managementul diversitatii in Romania. A absolvit Facultatea de Relatii Economice Internationale la Bucuresti, are un master in „integrare europeana” si un doctorat in stiinte politice de la Ludwig-Maximilian-Universität München. Este casatorita si are un baiat de 9 ani si jumatate pe care il asista frecvent in pasiunea lui de fotograf ornitolog.