Get Inside the Customer’s Mind, la Bucuresti, cu Martin Lindstrom

Joia trecuta a avut loc la Bucuresti unul dintre cele mai reusite evenimente din zona de Marketing si Comunicare, la care am avut ocazia sa particip. Scriind acum aceste randuri ma gandesc ca a fost poate chiar cel mai reusit, pentru mine.

10344762_872057319472354_7098668467369381953_n

Martin este un vizionar si asa a si vrut sa fie perceput, prezentarea a fost extrem de bine structurata, cu intrari si iesiri foarte studiate. Asta poate si datorita faptului ca nu e doar vizionar ci probabil si pentru ca este recunoscut si respectat si-n consecinta sustinut. Nimic din ce-am vazut Joi la Radisson Blu, in general, n-a fost marcat de vreo retinere de buget de vreun fel. Totul a fost la-naltime. Si aici o nota buna pentru organizatori, anume compania Brand Emotion.

Pentru a nu ma limita doar la insiruirea de pareri personale despre eveniment, i-am rugat pe cativa dintre cei prezenti, sa-mi impartaseasca aici cateva lucruri cu care au ramas de pe urma Conferintei sau a intalnirii cu Martin sau cu lucrarile lui in general:

Rodica Mihalache – Head Of Consumer & Business Insights @ Starcom

„Daca plec cu trei ganduri de la o conferinta, workshop sau training, inseamna ca acesta a fost bun pentru mine. De la Martin am plecat cu:

1.  Intelegerea modului in care creierul nostru percepe informatia: de exemplu acum mi-e clar de ce in unele cazuri, cu toate ca avem comunicare, indicatorii de brand awareness scad – din cauza lipsei de relevanta a executiei care duce la stergerea informatiei ne-necesare din creier.

2. Este necesar sa identificam primary target group, care devine aspirational pentru the rest of the target group.

3.  Pentru a avea aprobarea consumatorilor, o campanie trebuie sa includa: revelatia ca si starter de conversatie; aha moment ca si intriga; tipping point care are menirea de a canaliza conversatiile interesante catre brand; show off – un simbol care sa arate apartenenta la un club/ grup special”.

IMG_3955

Raluca Tunsoiu – Brand Manager @ Ficosota Sintez Romania

„Pe scurt, sunt un mare fan Martin Lindstrom, de vreo opt ani de cand am citit prima carte, si anume Brand Sense. Eram in perioada facultatii, cand toate informatiile oferite despre ce inseamna marketing/consumator erau cele standard si conventionale. Nimic cu-adevarat desprins din lumea reala. Brand Sense a insemnat pentru mine o redescoperire a marketingului si a modului in care trebuie vazut consumatorul. Ma bucur ca m-am putut dezvolta in acest domeniu avand ca baza experienta si cercetarile in domeniul neuromarketingului realizate de Martin. Conferinta n-a facut altceva decat sa ma convinga o data in plus de succesul teoriilor lui”.

Andreea Timofte – General Manager @ Motion Vision Communication

„Conferinta asta a fost in mod cert, cel mai fain eveniment de acest gen. Si nu ma refer doar la modul de prezentare a informatiilor, la modul in care Martin a interactionat cu publicul, ci la toate celelalte elemente care il pozitioneaza in topul speaker-ilor. 

In alta ordine de idei, asteptam cu mare interes si de mult timp o conferinta sustinuta de Martin Lindstrom cu atat mai mult cu cat directiile lui sunt de altfel in acelasi sens cu cele pe care noi la MVcom le sustinem si promovam de ani de zile. Sigur, nu erau sustinute de studii atat de elaborate precum cele facute de Martin insa, premisele si teoriile pe care ne sprijinim, sustin consistent MULTIsenzorialitatea in comunicare. 

In acest context, dupa un astfel de eveniment la care au participat atat de multi oameni din Marcomm, pot cu-adevarat sa sper ca deschiderea catre abordarea MULTIsenzoriala va fi mult mai mare decat pana acum”.

10301433_872049746139778_8818075487554335131_n

Ionut Ionescu – Communication Coordinator @ FF Group Romania (importator Nike, Folli Follie, Calvin Klein jeans, etc.)

„Mi-a placut foarte mult Conferinta, mai ales ca Martin nu s-a limitat la a prezenta niste teorii si niste date, ci a explicat si modul in care acestea livreaza la nivel cognitiv si a demonstrat aplicabilitatea lor directa.

M-a surprins de asemenea intr-un mod placut modul lui de abordare, cu totul Neconventional fata de cel al altor traineri locali. Interesant este ca in era Social Media, Martin Lindstrom pune accentul pe legatura directa cu consumatorul si pe implicarea cat mai multor simturi, inclusiv al celui olfactiv, in luarea deciziei”.

Ionut Ionescu

10632580_872052272806192_6204072671763858717_n

Ovidiu Laudoni – Smartphone & Tablet Sales Manager @ Lenovo

„Mi s-a parut fascinant modul in care Lindstrom a pus problema vis-a-vis de branding, explicand cum un brand nu se poate limita la un logo. M-a impresionat exemplul cu Martin Luther King. Atunci cand spui „I have a dream…”, nu ai cum sa te gandesti la altcineva. Uite, Nokia a reusit o treaba excelenta cu acel jingle de-acum celebru, pe care de asemenea, atunci cand il auzi il recunosti imediat chiar daca nu vezi niciun logo, nimic.

In general, un astfel de training, pentru ca eu cred ca asa ar trebui incadrat evenimentul de joi, este extrem de potrivit pentru toti oamenii de marketing, care ar trebui sa inteleaga sa nu se mai rezume doar la vizual, ci sa implice toate simturile atunci cand vine vorba de comunicare. Daca ar fi in puterea mea eu as duce departamente intregi, de marketing, la astfel de conferinte, care pur si simplu vor schimba perspectiva in privinta tehnicilor de promovare.

In alta ordine de idei, mi s-a parut ca Martin a tinut sala in priza permanenta desfasurand continuu un soi de gherila asupra noastra. Cele 7-8 ore petrecute acolo au zburat insa fantastic de repede, fara sa fiu deloc obosit la final.

In prezent ma ocup de smartphones & tablets pentru Lenovo si am tresarit la exemplul cu castile albe de la iPod/iPhone. Bine, acum a devenit o moda, toate modelele au casti albe dar ma gandeam cum ar fi sa reusim si noi la Lenovo sa avem un diferentiator pentru tablete de exemplu, astfel incat acoperind logo-ul pur si simplu, sa stim ca avem in fata o tableta Lenovo. Ei?! Interesant, nu-i asa?! Am o idee dar n-o spun acum, o las pe data viitoare!

Oricum un astfel de eveniment iti da idei si te pune la munca, sa-ncerci sa-ti imaginezi dferentiatorii brandului/produsului tau mai departe de vizual, de logo”.

IMG_3852

Simona David – New Business Manager @ Motion Vision Communication

„E un tip carismatic, Martin Lindstrom. Mi-a placut foarte mult cum a sustinut prezentarea. Chiar daca eram la curent cu conceptele din cartile sale, impactul si valoarea lor sunt accentuate atunci cand le primesti direct de la sursa, cu atat mai mult cu cat exista aplicabilitate in business-ul nostru de zi cu zi. Pentru mine este acum mai evident ca decizia de a cumpara este preponderent emotionala, MULTIsenzorialitatea jucand un rol determinant”.

Marin Preda – Business Developer @ Blue Idea

„Am ajuns la guru cu temerea ca o sa vad fix un guru. Si asa a fost: am vazut cea mai pop conferinta de marketing a anului, cu cel mai rockstar speaker si pe alocuri cu cea mai tipata (la propriu) prezentare a anului. Doar ca prea putina melodie. Cu autopromouri din jumatate in jumatate de ora, de parca era riscul sa schimb canalul.

Tot brandingul asta mare insa, de peste tot din discurs, parca m-a facut sa nici nu cumpar tot ce spune. Parca a facut totul generalist si inaplicabil.

Bine, tot respectul pentru Brand Emotion care l-au adus in Romania. Am inteles, asta e formatul Lindstrom ™. Bine ca l-am vazut, bine ca mi-am notat si multe lucruri de furat, dar pacat ca prea shallow.

Asta, sau poate sunt eu un tocilar trist, Marian predau legatura!”

IMG_3871 IMG_3957

Asa, deci, chiar daca l-au vazut si perceput pe Martin Lindstrom din perspective diferite, toti cei cu care am apucat sa vorbesc au plecat cu cate ceva de la Conferinta de Joia trecuta. De altfel nici sesiunea de final de Q&A n-a fost lipsita de surprize. Dupa ce Martin i-a rugat sa ridice mana pe cei care vin din agentii, le-a spus ca voia sa se convinga ca mai sunt in viata, pentru ca agentiile au o mare problema: se vor reinventa sau vor disparea. Pitch-urile actuale in care un client isi alege agentia pe considerentul ca ea i se pare cea mai „sexy”, nu mai stau in picioare. In majoritatea cazurilor, dupa sase luni de la pitch „vraja” dispare si relatia schioapata, deoarece agentiile ajung sa fie prea „plecate” si asta nu are cum sa faca lucrurile sa functioneze bine. Sunt prea multi „contabili” la putere, as mai fi completat eu…

IMG_3857 IMG_3845

Initial am crezut ca nu aud bine toata povestea asta sau ca intre timp lui Martin a ajuns sa-i sufle la ureche Serban Alexandrescu dar nu. Au fost fix vorbele lui Lindstrom! Concluzia?! Nu stiu, va las pe voi s-o trageti…