Cel mai ignorat premiu de la Cannes

Articol de Alex Petrescu

Exista un premiu care se castiga tot la Cannes, jurizat de fosti castigatori de Grand Prix-uri, dar de care multi publicitari nici nu stiu. Ca sa-l castigi, nici nu ai nevoie de o campanie executata, ci doar de o idee scrisa pe 1 pagina. Nu te costa niciun euro s-o inscrii. Dimpotriva, primesti tu bani ca s-o aduci la viata daca e castigatoare. Si, totusi, nimeni nu-i acorda atentie! Premiul e Cannes Chimera.

Si e probabil primul premiu publicitar care vrea in schimb idei care sa schimbe lumea in bine, atacand indirect vesnica dilema morala a industriei de advertising. E cel mai important brief de comunnicare pe care ar putea cineva lucra vreodata, pentru ca e doar despre oameni si pentru oameni. Simplu! Fara market share, share of voice, competitie, promotii, pretestare, specialisti de marketing, indicatori de conversie.

chimera

Dar situatia ramane bizara. Pentru ca agentiile inscriu in fiecare an de Cannes zeci, sute de campanii care demonstreaza in case-uri pline de drama si empatie cum un brand face lumea mai buna. Sunt idei care au o haina sociala, care fac (cel putin in filmuletele de caz) mai mult decat advertising. Cannes Chimera exact genul asta de idei cauta! La prima vedere ar parea o potrivire ideala. Doar ca realitatea s-ar putea sa aiba legatura mai degraba cu filmuletul de mai jos.

Brieful din 2015 a avut deadline pe 27 mai. In iulie se vor da si rezultatele. Mult dupa ce metalele standard de la Cannes vor fi puse pe rafturi in agentii. Ideile castigatoare de la Chimera vor fi, cel mai probabil, la fel de putin creative ca si in anii precedenti. Pentru ca, sa fim sinceri, publicitarii fac campanii frumoase, nu salveaza lumea! Vorba citatului de mai jos…

„It’s just an ad. It’s not like we’re trying to save the world.”