*Se recomanda lectura responsabila

Articol de Alexandra Bombita / Creativ de zi, Consumator de noapte

Pentru cei care lucreaza in comunicare exista un calendar al Zilelor Internationale atribuite diverselor cauze: spalat pe maini, iubire, poezie, tineret, pace, munca. Cumva, brandurile au capitalizat energia cauzelor, implicandu-se atat de mult in evenimente incat multimea uita scopul intalnirii. Agentii, branduri si consumatori, toti au cazut de acord ca Zilele Internationale sunt niste clisee aproape obositoare, dar de pe urma carora toata lumea are ceva de castigat (chiar daca e vorba de o zi libera sau niste bomboane de ciocolata).

bombita 1

Pe 25 Martie, agentiile si brandurile fac ochii mari, uitandu-se in calendar: Ziua Mondiala Impotriva Advertisingului. Nu e de multa vreme acolo, de vreo 2-3 ani, dar pare sa ramana si pare sa fie revendicata. Revendicata de Brandalism – o miscare artistica impotriva brandurilor, a consumerismului si a advertisingului. Anul asta, prin niste printuri demne de macar o discutie, ei au pornit in recrutarea creativilor din agentii. Demersul, unul cel putin interesant, mizeaza pe faptul ca sunt probleme mult mai importante pe lumea asta decat vanzarea de canapele si biscuti. E adevarat. Insa rezolvarea ACELOR probleme necesita angrenarea mult mai multor organizatii pentru a fi rezolvate. Plus ca exista interese pentru ca ele sa ramana asa.

Si totusi, campania ridica niste intrebari destul de personale…

Cand intri in publicitate, cumva te fura glamul. O gramada de idei, brainstorminguri; mai sunt si premii din cand in cand. O buna parte din job presupune sa devii din ce in ce mai bun, sa ai idei din ce in ce mai bune si sa iti dezvolti un craft fin pe imagine si pe cuvant. Nu are cum sa nu te fure. Sa arate bine, sa sune bine. Totul in numele Ideii.

bombita 2

Cu timpul, pe marginea „e legal, dar e si moral?” incep sa incolteasca dilemele. E suficient un disclaimer mic, pe care stii ca nu-l citeste nimeni, dar te scapa de neplaceri? E suficient un regulament pe care il scoti la nevoie? E suficient un gand „dar toata lumea stie ca nu e bine sa faci asta, plus ca sunt o gramada de restrictii puse”? E suficient sa spui la final cu fast-forward „in caz de manifestari neplacute, consultati…”? E suficient sa faci apel la responsabilitate cand oamenii se pun la masa? E suficient sa iti dea legea peste mana? E ok sa te ascunzi in spatele unor formulari evazive pentru un reach mai mare?

Nu stiu, doar intreb.