Articol de Marian Costache
Astazi Liviu Dragnea, Presedintele PSD si al Camerei Deputatilor, a depus in Parlament un proiect de lege privind reducerea la zero a cotei de TVA pentru livrarea de locuinte si publicitatea mass-media. Nu stiu ce legatura o fi intre locuinte si mass-media si nici nu pot sa-mi inchipui daca e vorba iar de vreo dedicatie, asa cum ne-am cam obisnuit in ultima vreme. Presimt ca pentru antreprenorii din breasla noastra lucrurile vor deveni, pentru moment macar, delicate.
In primul rand nu sunt definite clar categoriile de media care intra sub incidenta propunerii legislative. Asa cum sesiza Marius Cristea de la IQads, care-i treaba cu serviciile de creatie, cu cele asociate serviciilor de media sau cu cele de productie de exemplu?! Intra sau nu intra sub incidenta legii? Tot Marius isi punea problema lipsei de sens a masurii, lasand la o parte caracterul preferential cu care pare ca este privita dintr-o data media.
La o adica plata acestui TVA la publicitate ajunge sa fie suportata de niste detinatori de branduri, care la randul lor vand marfa cu TVA, deci au de unde incasa aceasta taxa. Nu e acelasi gen de calcul cu TVA-ul la chestiile de consum, pentru care reducerea la zero a acestei taxe sa incurajeze achizitia de catre persoane fizice, care dintr-o data isi vor putea permite mai mult.
Sigur ca sunt si voci din industrie care sustin masura. Nu spun, poate inteleg mai bine ca mine economia. Orlando Nicoara spune de exemplu ca un TVA zero la publicitate ar ajuta mult companiile pe partea de cash flow, deoarece aproape de fiecare data incasarea unei facturi de publicitate se-ntampla dupa 30 de zile, in vreme ce TVA-ul trebuie platit in luna imediat urmatoare.
Tema e destul de fierbinte si asta fara sa fi apucat s-o intoarcem pe toate partile. Moise Guran i-a dedicat emisiunea de azi de pe Europa FM. In emisiune s-a vehiculat ideea ca masura asta ar fi una cu dedicatie pentru doua televiziuni care si-au cam pierdut din clienti, cu protestele de-acum. Poate. S-a mai spus si ca de fiecare data cand e PSD-ul la putere, Dom’ Profesor Voiculescu primeste cate una servita. Si asta as putea sa cred. Desi istoria a aratat ca agentiile de media au putut sa se regrupeze imediat atunci dupa ce-a fost data “Legea Voiculescu”, care scotea agentiile in afara procesului de cumparare de spatiu TV, si sa umble la hartii, astfel incat rebate-urile sa nu dispara.
In fine, in opinia mea pare totusi o chestiune facuta prea in pripa, in conditiile in care intr-o prima faza ne va zapaci pe toti. Stau si ma-ntreb, daca legea trece si ajunge sa se aplice pe scara larga pentru mai multe tipuri de media si nu doar pentru statii TV si radiouri, oare ce-o sa facem cu TVA-ul de recuperat care o sa se tot adune din cheltuieli?
O sa ne mutam cu totul la ANAF ca sa nu mai trebuiasca sa ne tot caute ei?! Fiindca din cate stiu returnare de TVA nu e posibila decat cu control. Misto de tot, nu-i asa?!
P.S.: Inregistrarea propunerii legislative pe site-ul Senatului o gasiti aici: http://www.senat.ro/legis/lista.aspx?nr_cls=b41&an_cls=2017
Ma gandesc ca poate doriti sa va exprimati anumite opinii…
Categorii:News, Opinii, Uncategorized
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.