Above & Beyond, educatie experientiala marca Sun Plaza

interviu de Marian Costache

In perioada 1 August – 8 Octombrie se desfasoara in Sun Plaza o expozitie ce constituie o premiera pentru Romania, anume expoziția aeronautică și aerospațială ABOVE AND BEYOND, prezentată de Boeing și realizată în colaborare cu NASA și Muzeul de Aeronautică „Smithsonian” din Washington. Demersul este unul inclusiv educativ si pentru ca am vrut sa aflam mai multe despre aceasta premiera am adresat cateva intrebari Monicai Magureanu, Managing Partner Pandorra Story Style.

 

Cui i-a venit ideea acestei expozitii si de ce in Sun Plaza?

Nu pot spune ca i-a venit cuiva ideea, ci mai curand ca am descoperit acest proiect in cautarea noastra de a oferi noi experiente publicului din mall. Noi avem deja o colaborare cu Sun Plaza din anul 2013, iar in acesti patru ani am avut ocazia sa ne testam limitele si sa le depasim de multe ori, dorind sa fim din ce in ce mai buni si sa venim cu proiecte din ce in ce mai spectaculoase, dar care sa aiba si o miza dincolo de distractie si de clasicele obiective de marketing. De altfel, cred ca asta ne si place in mod deosebit la acest client – lucreaza cu noi indeaproape, se implica si intotdeauna ne intreaba: ,,Ce urmeaza? Cu ce ne mai surprindeti?’’. Faptul ca ei sunt deschisi la propunerile noastre, care sunt destul de indraznete uneori, ne face sa cautam de multe ori dincolo de hotare si sa revenim cu proiecte intr-adevar surprinzatoare. Asa s-a intamplat si cu ABOVE AND BEYOND. Ca intr-un joc de tenis, ei ne-au lansat provocarea si noi am raspuns cu o provocare si mai mare.

Au trecut deja trei saptamani de cand expozitia functioneaza. Ce gen de public a parut cel mai interesat de experientele pe care le administrati acolo? Este genul de public la care va asteptati?

Publicul din Sun Plaza este, de fel, unul foarte divers. Si ma refer aici la diversitate pe toate planurile, de la varsta sau venituri, pana la nivelul educatiei, ocupatie si chiar zona orasului din care vin oamenii. Desigur, sunt anumite trasaturi prevalente, insa una peste alta, am avut placerea sa descoperim ca au participat pana acum persoane din toate categoriile posibile si, desigur, din toate sectoarele capitalei, lucru care nu poate decat sa ne bucure.

De altfel, nu as putea spune ca expozitia, ca intreg, este mai atractiva pentru un public sau altul. Sunt componente ale ei care atrag mai mult copii si adolescenti, sunt parti ale ei care functioneaza ca un magnet pentru intreaga familie, dar sunt si parti care intereseaza mai mult adultii. In final, depinde ce anume isi doresc oamenii mai mult: Experientele? Informatii? Tehnologii noi?

Avem familii care vin aproape zilnic si petrec timp impreuna, ceea ce consider ca este extraordinar. Intre cumparaturi, activitati clasice desfasurate in mall, serviciu, casa si alte responsabilitati pe care noi ca adulti le cunoastem prea bine, oamenii isi fac timp sa se bucure (si nu o data) impreuna cu cei dragi de experientele oferite de ABOVE AND BEYOND. Este un lucru pe care nici un obiectiv de marketing nu il poate formula, dar care am convingerea ca inseamna mai mult decat toti indicatorii de performanta pe care ii poate urmari cineva.

 

Cat de MULTIsenzoriala este de fapt experienta zborului si cat din aceasta reusiti s-o replicati acolo? Publicul roman este oare deschis sa invete prin experienta?  

Experienta propriu-zis a zborului recunosc ca imi este straina, asa cum le este majoritatii oamenilor. Desigur, zburam cu avionul dintr-un oras mare in alt oras mare, dintr-o tara in alta, dar am convingerea ca poti simti zborul doar daca il poti controla. Cum nu sunt pilot, nu pot spune exact ce inseamna sa faci asta, insa expozitia pe care am adus-o isi propune sa simuleze o serie importanta de experiente corelate cu zborul.

Avem, intr-adevar, cateva componente MULTIsenzoriale care, pe langa faptul ca sunt cu adevarat spectaculoase, au si o puternica latura educativa. Spre exemplu, exista in cadrul expozitiei un simulator de lift care te duce pana in spatiu, pe o statie spatiala, lucru care inteleg ca nu este departe de a deveni si realitate in urmatorii cativa zeci de ani. Acesta iti creaza, cu ajutorul imaginilor si a luminilor, senzatia ca intr-adevar urci cu viteza prin diversele straturi ale atmosferei terestre, despre care ai si ocazia sa afli o multime de lucruri interesante. In final, va spun doar ca senzatia pe care o ai cand privesti Terra din cosmos si cand te apropii rapid de ea nu poate fi comparata cu nimic.

Si acesta e doar un exemplu. Mai avem si o zona in care iti configurezi virtual propriul aparat de zbor si pe care apoi il pilotezi pentru a vedea daca ai reusit sa proiectezi un avion mai bun decat al celorlalti participanti, dar si o zona care, cu ajutorul tehnologiei Kinect, te ajuta sa descoperi cum e sa zbori precum o pasare si de ce zboara pasarile in formatie V. Prin urmare, cred ca reusim sa replicam o buna parte din diversele fatete ale zborului. Vrei sa fii pasare? Nici o problema. Vrei sa fii pilot de avion supersonic? Sigur, de ce nu? Iar publicul e foarte receptiv.

Desigur, e greu sa spui daca e dispus sau nu sa invete prin experiente, dar oricum ai privi lucrurile si oricare ar fi, de fapt, adevarul, experientele bine gandite si organizate nu au cum sa nu lase ceva in urma, oricat de putin. Pana la urma, asa s-a dezvoltat omenirea. Nu existau manuale de sute de pagini, nu erau dictionare si caiete de exercitii la inceput… toate acestea au aparut dupa ce am experiementat, dupa ce am explorat lumea, nu? Intai a fost realitatea si abia apoi s-a gandit cineva sa scrie despre ea. Partea buna a momentului prezent (in care se incadreaza si proiectul ABOVE AND BEYOND) este aceea ca poti experimente intr-un cadru sigur. Ai gresit ceva? Nu se intampla nimic. Puteai face mai bine? Poti repeta.

 

Care sunt beneficiile Sun Plaza in tot acest demers?

Sun Plaza si-a propus de cativa ani incoace sa ofere experiente cat mai diverse publicului, proiecte educative si nemaintalnite in Romania. Pe aceasta directie au organizat de-a lungul timpului o serie de expozitii indraznete, de la arta si mecanisme spectaculoase, pana la transformarea mall-ului in camin pentru animalele din Era Glaciara, la sfarsitul lui 2016 (ne recunoastem vina si pentru asta).

Iar beneficiile sunt, bineinteles, multiple. Nu pot si nici nu doresc sa intru in obiectivele de marketing ale mall-ului, insa oricine a avut vreodata tangenta macar cu domenul acesta stie ce inseamna sa ii oferi o experienta memorabilia publicului si care sunt efectele pe termen lung ale unei astfel de strategii sustinute prin actiuni variate.

Echipa care a facut posibila aducerea acestui proiect in Romania este o echipa extinsa, insa principalii actori au fost membrii echipei de marketing a centrului comercial Sun Plaza, echipa companiei americane care a proiectat expozitia in colaborare cu Boeing, NASA si Muzeul de Aeronautica “Smithsonian” si, desigur, echipa agentiei Pandorra Story Style.