Facebook-ul si banii din minciuni

articol de Marian Costache

Facebook este cea mai mare agentie de publicitate din toate timpurile si ar fi bine sa ne uitam la tot ceea ce face, din aceasta perspectiva. Am vazut in ultimul an ca face bani din orice, promovand business-uri mari sau mici, brand-uri planetare dar si vanzand datele noastre personale unor grupuri, mai mult sau mai putin oculte.

Probabil ca unii dintre noi s-au gandit macar o data, in aceasta prima jumatate de an, ca Facebook o va da in bara si ca s-ar putea sa nu supravietuiasca cutremurului prin care a trecut. Dar ce sa vezi?! Intr-o stire de la inceputul acestei luni Mark Zuckerberg era anuntat drept al treilea cel mai bogat om din lume, devansandu-l pe celebrul Warren Buffett. Concluzia?! Facebook e deja prea mare.

In contextul asta, cum sa-ntelegi punctul de vedere exprimat recent de platforma, cum ca ei nu mai au de gand sa indeparteze stirile false, a se citi “fake news”, pentru simplu motiv ca nu incalca standardele comunitatii. Ca treaba sa nu fie atat de gogonata, oamenii se apuca sa mai ruleze si o campanie, in UK deocamdata, dar probabil ca vor mai urma si altele, in care spun ceva din categoria apa chioara, prin vocea lui John Hegeman, VP News Feed @ Facebook: “fake news is not our friend”.

Eu unul inteleg din asta cam cat de “grasa” trebuie sa fie categoria asta de business, cladit pe minciuni, din moment ce-si permit sa faca niste campanii d-astea de ochii lumii.

In conditiile date, singura armura, singurul filtru ramane educatia, propria educatie. Lucrurile ajung sa fie atat de ambiguu formulate incat nu intelegi nimic din declaratia oarecum grijulie a Facebook, prin care se specifica depunctarea in news feed a fake news. Totu-i relativ, numai banii sunt concreti la baietii astia, iar sub pretextul libertatii de exprimare vad intentia lor clara de-a mai face niste jdemilioane. Cum?! Cred ca nu conteaza prea mult, minciuni sunt peste tot.

Sigur ca daca Facebook nu aparea, probabil ca ar fi trebuit inventata oricum, avand in vedere cat de bine a prins genul asta de platforma. Totusi nu-i obliga nimeni sa faca bani intrand intr-o zona gri, atat de gri.

Zic sa nu disperam, pare ca mai exista speranta, mai ales ca acum o bucata din cortina, care flanca Facebook, a cazut si am putut vedea, ghici, cativa papusari. A fost anuntata aparitia Openbook, o noua retea de socializare, care face ce face Facebook dar nu vinde publicitate si mai ales nu ne vinde vietile. Platforma este open source si si-a propus sa faca banii dintr-un marketplace. Sa-i dorim sa reuseasca dar sa ramanem totusi atenti la ce va vrea sa puna pe “taraba”.