Pasiti in propria imaginatie, la VR Cinema

Intr-un timp in care toate experientele devin tot mai digitalizate, am facut o vizita unui loc cu totul special din Bucuresti, anume The VR Cinema, situat in Veranda Mall. Cu aceasta ocazie am adresat cateva intrebari d-lui Andrei Pogonaru, Veranda Mall Owner’s Representative  si d-rei Alina Lupes, Managing Director The VR Cinema.

Interviu de Andreea Timofte

Ce aduce The VR Cinema pentru Veranda Mall?

Andrei Pogonaru, Veranda Mall Owner’s Representative: Veranda Mall exista de doi ani si in ultimul an i-am avut parteneri pe VR Cinema. Am incercat sa aducem ceva inedit, ceva ce nu mai exista nicaieri in Romania si practic doar in alte doua locuri din Europa, un spatiu dedicat realitatii virtuale. Realitatea virtuala este o pasiune pentru mine personal si pentru noi, pentru ca e primul moment din istoria omenirii cand poti pasi in propriile vise. E prima oara cand poti sa-ti inchipui un spatiu, sa-l proiectezi si dupa aceea sa mergi prin el, sa-l simti.

Este rar momentul in care gasesti un nou mediu de comunicare. De la cinematograf pana astazi, de la momentul la care fratii Lumiere faceau primele filme si pana astazi, nu a existat niciun mod complet nou de a comunica. Si realitatea virtuala aduce asta. Sa pui asa ceva intr-un mall este ceva unic, asta ne-a incantat intotdeauna si de aceea am creat VR Cinema aici.

Cum a inceput The VR Cinema si ce ofera?

Alina Lupes, Managing Director The VR Cinema: The VR Cinema este unul dintre primele cinematografe cu tehnologie de realitate virtuala din lume. Este un loc in care oamenii care nu-si permit inca aceasta tehnologie acasa, pot veni si incerca experiente VR. In cadrul acestor experiente utilizatorul este in centrul actiunii, fiind astfel expus la o lume in 360 de grade.

The VR Cinema a inceput in Iunie 2017, ca o subsidiara a unei companii din Amsterdam, iar acum operam pe cont propriu.

Cine vine la noi poate incerca doua tipuri de experiente, in functie de nivelul sau de energie. Experientele au un grad ridicat de interactivitate. Folosim tehnologia HTC Vive pentru pachetul VR Champion. In cadrul acestor experiente ai ocazia sa interactionezi mult mai mult cu mediul, poti sa zbori, sa calatoresti in jurul lumii, sa apuci chestii. Din acest pachet face parte si jocul Cosmos, de la Escape Room VR. Este primul joc de Escape Room de realitate virtuala, din lume. Aici putem avea echipe de cate patru persoane, iar avatarul persoanei este imersat complet in joc. Putem apuca obiecte cu mana, putem crea obiecte, zburam folosind mainile si evident interactionam in acelasi timp cu colegii nostri, in timp real.

Al doilea tip de experiente sunt cele din pachetul VR Explorer. Folosim tehnologia Samsung Gear VR, iar de aceasta data discutam de experiente cu un grad mai mic de interactivitate. Noi oferim astfel o platforma tehnologica pentru cei care vor sa experimenteze in orice fel realitatea virtuala. Asadar, oamenii pot veni la noi, inchiriaza echipamentul si pot sa vada ce-si doresc ei.

The VR Cinema poate fi perceput si ca o scoala in care pot fi descoperite anumite experiente, care apoi sa poata fi partial replicate si in alte situatii?

Andrei Pogonaru: Da. Pe masura ce realitatea virtuala si dispozitivele de realitate virtuala devin universale, vor exista din ce in ce mai multe experiente individuale. Ce aducem noi in plus la VR Cinema este un spatiu intim cu o versatilitate sporita. De la scoli care vin sa vada documentare, programe educationale, pana la echipe care vin in teambuilding-uri si se lupta cu probleme intr-un spatiu virtual si isi imbunatatesc comunicarea, pana la jocuri. Avem cele mai noi jocuri distractive. Chiar a fost setat un record mondial in spatiul acesta, acum doua saptamani, la un joc numit Beat Saber.

In momentul de fata este un mediu de comunicare aflat la inceput si exact pentru ca este la inceput, nu s-a specializat. Nu exista spatii care sa fie doar arcade-uri sau spatii care sa fie doar sali de curs. In momentul acesta The VR Cinema este de toate. Avem foarte multe experiente, unele adresate scolilor, altele adresate copiilor, dar si experiente care necesita nervi de otel, experiente care duc perceptia noastra, asupra realitatii, catre maxim.

Din perspectiva comunicarii, de ce este realitatea virtuala ceva separat de alte moduri de a comunica? Este complet separat pentru ca reuseste sa creeze empatie foarte repede. In momentul in care vezi lumea prin ochii altcuiva, in momentul in care traiesti o experienta, iei parte la un mod de a exista care te influenteaza mult dupa ce a trecut acea experienta. S-au facut si studii la Universitatea din Stanford, pentru cei care au frica de inaltime. Daca ii duci pe cei care au frica de inaltime la marginea unei prapastii in realitate virtuala, incepi sa activezi aceleasi retele neuronale dar fara a avea frica realitatii. Ii poti vindeca astfel de frica de inaltimea reala.

Daca pui un filmulet care explica experientele unui refugiat, oricat de ferme ar fi optiunile politice impotriva refugiatilor, este foarte greu sa nu incepi sa vezi lumea prin ochii lor, sa nu incepi sa empatizezi, sa-ti dai seama cum arata o altfel de existenta. Recreand tipare neuronale la care nu ar avea acces un alt mediu de comunicare (televizorul n-ar ajunge niciodata atat de adanc), se creaza un mod de interactiune complet noua.

Daca ar fi sa ducem asta la nivel comercial, la nivel de branduri, sunt cateva exemple de cat de adanc poti sa operezi asupra creierului cuiva, creand o experienta. Cum spuneam prima oara, ii creezi un vis. Faptul ca el il viseaza sau ca i-l arati tu, el traieste acel vis, iar asta este absolut unic in realitatea virtuala.

Poti sa ne plimbi putin prin jocurile voastre? Vrem sa intelegem mai bine despre ce este vorba.

Alina Lupes: In jocul Cosmos, de Escape Room VR, folosim tehnologia Leap Motion, una dintre cele mai noi tehnologii, care-ti introduce mainile in spatiul virtual. Tehnologia aceasta ne permite sa miscam obiecte in mediul virtual, ceea ce il face unul dintre cele mai elaborate tipuri de interactiune in VR.

Google Tilt Brush este visul oricarui copil si poate si al oricarui adult, cel putin al meu, in care desenezi in 3D, in jurul tau, cu tot felul de texturi. Exista festivaluri in lume, create in jurul acestei aplicatii in care artistii pot utiliza resurse nelimitate.

Una dintre cele mai noi experiente pe care le-am adus se numeste “The Plank”.  Andreea va urca la etajul 80 si va merge pe o scandura de-acolo.

Ce planuri de viitor aveti?

Alina Lupes: De saptamana viitoare va asteptam sa va terifiati la experienta The Planck, in Haloween mode – 666 (n.r. interviul a avut loc cu pe 25 octombrie, cu o saptamana inainte de Halloween). Ce-ati vazut mai devreme, locul in care a fost Andreea, la etajul 80, acum e mai bantuit. Va asteptam sa incercati.

Pe partea serioasa a lucrurilor, viitorul suna foarte bine pentru noi. Este din ce in ce mai mult interes din partea oamenilor, primim des propuneri de colaborari. Directia e inca multidisciplinara, chiar asa vom merge, prioritatea va ramane pentru noi zona de educatie. Vrem sa introducem un optional de realitate virtuala in scoli. Suntem acum in discutie cu anumite scoli si pentru workshopuri de stiinte in realitate virtuala, la care copiii vor invata chimia, biologia si anatomia, interactionand cu acest univers in mediul virtual. Calatoresti in interiorul unui atom, calatoresti in interiorul unei celule si vezi cum functioneaza.

Pe de alta parte, avem colaborari la evenimente si continuam sa mergem in zona aceasta, colaborari de marketing si de asemenea gazduim aici tot felul de ateliere.

Ceea ce face realitatea virtuala acum e doar un inceput catre viitor si catre potentialul la care putem ajunge. Cred ca cel mai performant device, la care putem avea acces vreodata, e chiar mintea noastra. Prin VR putem avea o poarta catre imaginatie si catre creativitate. Va asteptam sa incercati!