Voltaj, un brand romanesc din toata inima

Industria muzicala romaneasca nu duce lipsa de brand-uri. Ba dimpotriva, am putea spune. Cu toate acestea, in anul Centenarului prea putine dintre ele au decis sa faca ceva special, memorabil, pentru aceasta mare sarbatoare a romanilor. Proiectul #unireacufanii si piesa 100 de ani, ale celor de la Voltaj, se disting insa intr-un mod remarcabil, consolidand suplimentar asocierea lor cu valorile profund romanesti. In acest context am stat de vorba cu Calin Goia si l-am rugat sa ne spuna povestea proiectului lor de Centenar.

Interviu de Marian Costache

IMG_9370

Spune-mi, te rog, cum s-a nascut proiectul vostru pentru Centenarul Romaniei.

De Centenar ne-am gandit sa sarbatorim impreuna cu fanii nostri acest moment, de 100 de ani de la Marea Unire, si i-am rugat sa ne trimita versuri, promitandu-le ca noi vom face o melodie cu versurile lor. Am primit foarte multe versuri de la ei, multe dintre ele cu conotatii negative, cu suparari, cu frustrari.

Dorinta noastra era ca de Centenar sa venim, cum venim noi de obicei, cu un mesaj pozitiv. Am reusit sa selectam niste versuri, care sa fie in acest spirit, chiar daca unele dintre ele ataca anumite probleme, din Romania actuala. Refrenul este: “de 100 de ani rostim/ Romania te iubim/ noi bogatii fara bani/ patrioti numiti golani”. Intelegeti din ele ca, chiar daca suntem mandri de Romania, avem anumite probleme cu o parte dintre romani.

Asadar nu sunt versurile noastre, sunt versurile fanilor nostri si  noi am fost foarte incantati de ceea ce a iesit. Ne-au ispirat foarte mult versurile lor si asa s-a nascut linia melodica a piesei.

Cum s-au intamplat efectiv lucrurile?

Lucrurile au avut urmatoarea cronologie. Ne-a venit ideea de a sarbatori, impreuna cu fanii nostri, 100 de ani de la Marea Unire. Am scris pe pagina noastra de Facebook si pe Instagram un text, cerandu-le fanilor sa ne trimita versuri. Am inceput sa primim versuri si pe Facebook si pe Instagram. Ulterior am vorbit cu cei de la Europa FM despre povestea noastra si au fost si ei foarte incantati si dornici sa ne sustina, astfel ca am avut aceeasi campanie si pe radio, adunand versurile astfel din mai multe locuri. I-am rugat sa foloseasca hashtag-ul #unireacufanii si am cautat dupa acest hashtag postarile lor de pe net si am gasit astfel versurie scrise de ei.

Dupa aceasta prima etapa a inceput selectia. Noi, in clipa in care am gasit cateva versuri care sa ne inspire, am si inceput lucrul la orchestratie si la linia melodica. Primul s-a nascut refrenul, “de 100 de ani rostim/ Romania te iubim/ noi bogatii fara bani/ patrioti numiti golani”. Astea au fost niste versuri trimise de cineva pe la inceputul campaniei si am facut refrenul destul de repede. Avand refrenul am reusit sa structuram melodia si am asteptat sa vedem daca apar versuri mai interesante, decat cele trimise de catre primii fani, care au raspuns provocarii noastre. Dupa ce am decis care sunt strofele au mai venit inca versuri dar piesa deja prinsese contur si noi eram foarte multumiti de cum a iesit.

A fost difuzata in premiera la Europa FM si cantata pentru prima oara LIVE in 30 Noiembrie la Alba Iulia, atunci cand am facut si un flashmob cu cei de-acolo din piata, nu pe aceasta melodie ci pe o melodie mai veche, despre Romania, numita Din toata inima pentru Romania.

Ce-a fost atunci pe scena? Cum ai simtit cand ai cantat prima oara piesa? Cum a raspuns si publicul?

 A fost o energie aparte, nu numai datorita locului in care ne aflam, locul unde cu 100 de ani inainte se savarsise Marea Unire, la Alba Iulia in cetate, dar si datorita faptului ca era o piesa noua si in momentul in care ea s-a incheiat oamenii cantau refrenul, practic auzindu-l pana in acel moment de trei ori. Nefiind foarte complicat oricum dar au reusit sa prinda vorbele, au reusit sa prinda linia melodica, si am prelungit piesa cantand cu ei acest refren, pentru ca am vazut ca isi doresc acest lucru. A fost o energie si un sentiment foarte puternic romanesc, venit din partea lor si transmis inapoi din partea noastra.

Ne-am bucurat foarte tare ca a avut succes de la prima auditie si ca n-a stat lumea si s-a uitat ca la un tablou. Oamenii au reactionat, au sarit, au fluturat steagurile deasupra capului s.a.m.d.. Nu a fost singura piesa cantata in concert, despre Romania, noi mai avem inca doua piese. In 2007 am compus piesa “Mai sus de locul 2”, prescurtat i-am spus noi MSD2, iar in 2015, dupa revenirea din Austria, de la Eurovision, fiind foarte mandri ca am reprezentat Romania, am compus piesa “Din toata inima pentru Romania”. Si aceste doua piese au fost cantate acolo, la Alba Iulia, cu aceeasi energie si de catre noi si de catre public.

Voltaj este brand-ul muzical romanesc, care este foarte “despre Romania”, in ultimii ani si nu numai. Asta a iesit in evidenta si cu ocazia marii sarbatori de acum. Alte branduri muzicale romanesti nu si-au asumat momentul si nu au participat la sarbatoarea Romaniei. Ce crezi despre asta?

De multe ori nu-mi place sa ma gandesc de ce altii nu fac anumite lucruri sau sa ii judec sau sa fiu suparat pe altii, ca nu fac ceea ce cred eu ca ar trebui sa faca. Ne-am limitat la ceea ce avem noi de facut si la ceea ce simtim noi ca vrem sa facem. Treaba asta, cu a scoate valorile romanesti in fata, a scoate lucrurile pozitive despre Romania in fata, o avem demult. Din 2007 a inceput practic, cel putin din punct de vedere muzical, acest demers, ca in suflet am fost intotdeauna asa. In 2007 a aparut piesa “Mai sus de locul 2”, in care spuneam ca orice roman poate fi un campion, tocmai din dorinta de a impulsiona un pic sentimentul asta romanesc si mandria de a fi roman.

De fiecare data cand cantam aceasta piesa lumea o canta din toata inima si reactioneaza foarte bine. Nu inteleg de ce de multe ori dupa aceea ne plangem… asa suntem noi romanii, ne place sa scoatem in evidenta aspectele negative, ne plangem ca nu e bine, ca e mai bine afara. Cu toate ca multi pleaca afara, aici isi fac concediile, aici le ramane sufletul. Ei cumva sunt legati de glia asta, indiferent ce-ar face.

Mergand mai departe, in 2014, marcati de situatia copiilor ramasi acasa fara parinti, am lansat campania “De la Capat” si piesa cu acelasi nume, in incercarea de a face cunoscuta problema aceasta si de a-i ajuta. Am ajuns sa trecem dincolo de granite, reprezentand Romania la Eurovision cu aceeasi campanie. Intorsi de la Viena, foarte mandri ca am reprezentat Romania, simtind mai ales in seara finalei o gramada de romani in spatele nostru, care ne-au trimis mesaje, mail-uri s.a.m.d., ne-am gandit ca noi, din postura de artisti, trebuie sa-ncercam sa facem cat mai mult pentru tara noastra si sa exprimam muzical ceea ce simtim. Asa am compus piesa “Din toata inima pentru Romania”. Piesa a fost primita cu bratele deschise, noi suntem fericiti sa vedem ca mesajul nostru ajunge acolo unde trebuie.

Fetele noastre de la handbal, dupa victoria cu Norvegia, au cantat in autocar aceasta piesa. Asta inseamna ca le dadea o anumita energie si o anumita stare. Asta inseamna un obiectiv atins pentru noi. A crea aceasta stare, indiferent de contextul in care ajunge piesa noastra, e foarte bine. Inseamna ca lumea rezoneaza la ceea ce am vrut sa zicem noi acolo si la muzica. A venit firesc pasul acesta cu “100 de ani”, astfel sunt deja trei melodii lansate despre Romania, venite de la Voltaj.

Eu cred ca lumea dupa 50 de ani de Comunism, in care, mai ales in perioada lui Ceausescu, auzeai numai Romania, Republica Socialista Romania, Partidul Ceausescu Romania, Cantarea Romaniei, totul era despre Romania, a inceput sa se sature si sa fie apoi ceva nasol sa vorbesti despre Romania. Ceva care nu e cool. Cred ca trebuie sa uitam perioada asta si sa facem cat mai multe pentru tara asta, ca sa ne placa ulterior sa stam in ea. S-o facem noi mai buna pornind de la propria persoana, adica neasteptand sa faca altii ceva. Daca fiecare dintre noi am schimba ceva ce nu ne place in jurul nostru, cred ca lucrurile ar sta cu mult mai bine.

In 2017, in Ianuarie, iesind in Piata la proteste, s-a nacut piesa “10 zile”, care s-a viralizat foarte mult. Cumva a ajuns la sufletele multor romani. In acelasi timp noi am primit foarte multe critici. Nu numai atunci, si acum mai primim, ca de ce ne-am bagat in politica, ca noi trebuie sa cantam si atat. Dar noi nu facem politica, luand atitudine. Atitudine ar trebui sa ia fiecare roman in parte, indiferent de domeniul lui de activitate si sa o faca cum stie. Noi am stiut sa o facem prin muzica.

A-ti spune cuvantul si a te implica este un lucru extraordinar de important. Asadar, revenind la ce m-ai intrebat la inceput, de ce alti colegi de-ai nostri, de breasla, nu fac lucrul asta, nu stiu ce sa-ti raspund. Probabil ca nu le vine natural sau nu simt sa faca acest lucru.

Tin minte ca si-atunci, in 2017, foarte multa lume vorbea sau era “pro” iesirii in strada dar nu o facea si public, desi erau persoane publice. Nu-si asumau acest lucru. Eu cred ca trebuie sa-ti asumi o pozitie, mai ales in situatii de genul asta. Normal ca pe unii ii deranjeaza, pe unii nu. Tu trebuie sa spui ce simti tu si ce crezi tu. Cred ca asta ne si lipseste noua romanilor, iesitul asta in strada si exprimarea propriei pareri, foarte tare si clar. Si cred ca e tot o tara a Comunismului, pentru ca ani de zile in Comunism ne era frica sa vorbim orice era negativ despre conducerea tarii, ceea ce n-ar mai trebui sa existe in anul 2019. Ar trebui sa intelegem ca libertatea trebuie aparata si punctul de vedere al fiecaruia trebuie spus!

Ce planuri are Voltaj, legate de latura asta romaneasca din creatia voastra si nu numai?

Am inceput anul 2019 cu foarte multe planuri, din punct de vedere profesional. In toamna acestui an, mai aproape de 1 Decembrie, cumva legat de sarbatoarea nationala, vrem sa facem un mare concert, fie la Sala Palatului, fie la Polivalenta. Vrem sa lansam un nou album, pe care se va regasi si piesa “100 de ani”. Lucram zi de zi la conceperea acestui show, ce piese vom include, cu cine vom mai fi pe scena, s.a.m.d.. Lucram in acelasi timp si la noul album, mai avem vreo doua-trei piese ca sa consideram ca am incheiat munca la album. Pana atunci vom lansa inca cel putin doua single-uri. Asadar anul 2019 va fi unul plin, din punct de vedere profesional.

In ceea ce priveste demersul nostru pentru Romania si pentru cei care locuiesc in  Romania acesta va fi unul continuu. Suntem implicati in niste campanii sociale. Campania “De la capat” continua. Acum pe perioada iernii suntem aproape de World Vision Romania, in campania “Merg descult”.

E o provocare pe care ei ne-au lansat-o si noi am lansat-o mai departe, aceea de a merge descult intr-un loc in care in mod normal mergi incaltat, hai sa zicem la cumparaturi sau la o intalnire, la -10 grade sau la 0 grade. Traiesti astfel senzatia pe care o au acei copii care au incaltari vechi sau nepotrivite cu sezonul. Lucrul asta trebuie filmat, pus pe net si cu hashtag-ul #mergdescult provocata lumea mai departe sa faca acest lucru. Pe langa acest film se pot dona 4 euro, cu un sms la 8849. Toti banii acestia se transforma in ghetute, pentru copiii care au nevoie de ele.

Noua ne place foarte tare campania si deja au fost livrate primele ghetute, undeva la sate, acolo sunt mai multe probleme. Simtim ca facem ceva bun si pentru Romania, iar asta ne da o satisfactie sufleteasca foarte mare.

Asadar vom continua si proiectele de genul asta. Vom avea album in preajma zilei de 1 Decembrie 2019, cu concert mare de lansare, si ce-o mai fi vom vedea.