Frédéric Lamy (Leroy Merlin): “In scurt timp consumatorii isi vor dori tot mai mult sa isi simplifice viata, iar brandurile vor veni cu solutii integrate care sa raspunda acestei nevoi”

A absolvit ESSEC si Wharton Business School si si-a inceput cariera in 1994 ca auditor financiar la Arthur Andersen. Ulterior, s-a alaturat grupului IT Compaq, timp de 2 ani, in calitate de controlor financiar pentru divizia Consumer PC. In anul 1999, el a creat si lansat Dyson Brand, in Franta, ca director financiar, iar în 2001 a initiat un proces de Leverage Management Buy Out (LMBO) in cadrul unei companii franceze specializata pe produse electrocasnice mici, companie pe care a vandut-o unui grup german în 2004. Ulterior, s-a alaturat grupului international britanic, Kesa, in calitate de Director Comercial.

In 2009, Frédéric Lamy s-a alaturat Leroy Merlin Group. Dupa o perioada de pregatire operationala ca manager de magazin si manager de produs, Lamy a fost numit director general al Leroy Merlin in Turcia timp de 3 ani. A devenit CEO al Leroy Merlin Romania in anul 2014 si a transformat in totalitate compania datorita achizitionarii retailerului austriac Baumax. Frédéric Lamy este de asemenea Consilier in Comertul Francez (CCEF) si Presedinte al Fundatiei Scolii Franceze Bucuresti din aprilie 2015 si absolvent al London Business School si Harvard Business School.

interviu de Romanita Oprea

Photo Corporate Frederic Lamy

Care au fost cele mai importante si dificile decizii pe care le-ati luat in cariera pana acum?

Cand lucram in Turcia ne-am decis sa inchidem afacerea si a fost o decizie foarte dificila de luat. Modelul nostru de business nu functiona deloc, dar am avut echipe minunate alaturi de noi.

Cum a fost experienta Darty si cum v-a ajutat aceasta in activitatea din cadrul Leroy Merlin Romania?

M-a ajutat din mai multe puncte de vedere: sa fiu capabil sa inteleg mixul de civilizatii straine, viteza timpului in industria de productie si,bineinteles, problematicile retail managementul.

Cat de diferit este consumatorul roman de cel francez?

As spune ca nu sunt mari diferente. Ca si francezii, si romanii sunt preocupati de familia lor, de casa lor, sunt atenti la calitatea produselor pe care le cumpara, dar si la pretul acestora. Daca ne referim la bricolaj, acesta este vazut de francezi ca o modalitate de relaxare si de petrecere a timpului liber cu familia. Deocamdata consumatorul roman « bricoleaza » mai degraba de nevoie, pentru a economisi bani sau pentru ca nu gaseste mesteri care sa il ajute in micile sale proiecte. Cred insa ca, in timp, tendinta de bricolaj ca hobby se va raspandi si printre romani

Cum ati spune ca s-au schimbat comportamentele de consum ale romanilor in ultimii ani?

Trendurile din occident ajung acum mai rapid si in tarile din estul Europei. Un trend actual este sa cumperi “destept”, adaptat pe nevoia ta, sa nu platesti pe un produs mai mult decat merita doar pentru ca are scris pe el un brand cunoscut. In plus am observat cresterea interesului romanilor pentru design interior. Sau apeleaza la un designer profesionist sau se inspira de pe internet si din reviste pentru a-si amenaja casa intr-un anumit stil care ii reprezinta, fie el Clasic sau Nature, Future sau Esential.

Ce trenduri vedeti in viitorul apropiat?

Cred ca in scurt timp consumatorii isi vor dori tot mai mult sa isi simplifice viata, iar brandurile vor veni cu solutii integrate care sa raspunda acestei nevoi. Parte din acest trend sunt cumparaturile online, care se dezvolta in ritm accelerat in Romania.

De asemenea, vad un trend care se propaga tot mai mult si anume « less is more » – vom cumpara doar atat cat ne trebuie, nu vom mai pune atat de mult accent pe obiecte / valori materiale ci mai degraba ne vom orienta catre valori spirituale. Cred ca vom fi tot mai grijulii cu resursele planetei si ne vom acorda tot mai mult timp pentru noi insine, pentru interactiunea cu cei dragi si cu natura.

In ultimii 3 ani Leroy Merlin a cumparat si rebranduit 15 magazine Baumax. Cat de provocator a fost acest proces?

In 2011 am deschis in Romania primul nostru magazin, cel de la Colosseum Retail Parc si in scurta vreme al 2-lea magazin in Craiova. in 2014 Am achizitionat reteaua Baumax si in 2015 am deschis deja 6 magazine remodelate Leroy Merlin. Astazi am ajuns la un numar total de 17 magazine si povestea continua. Nu a fost simplu, dar a fost o provocare pentru noi toti. Am lucrat in echipa, iar rezultatele au fost pe masura: am triplat vanzarile realizate anterior de Baumax si am creat o companie profitabila.

Care este filosofia de brand Leroy Merlin si cum se potriveste ea pe piata din Romania?

Misiunea Leroy Merlin este deopotriva simpla si ambitioasa: sa insoteasca fiecare locuitor în visul sau spre „acasa” si, impreuna, sa ducem la îndeplinire acest vis. Ne dorim sa fim utili pentru clienti, sa ii sprijinim in proiectele lor – cu produse potrivite nevoilor lor, preturi accesibile, servicii, consiliere de calitate. Filosofia noastra pune omul in centrul tuturor actiunilor, indiferent ca este vorba despre omul-client, coleg sau partener de business. Cred ca pentru romani casa este si va ramane un subiect de interes, de implicare si de exprimare de sine si da, vad ca filosofia companiei noastre se potriveste cu nevoile romanilor.

Care sunt valorile de brand Leroy Merlin?

Valorile Leroy Merlin Romania sunt respect, exemplaritate, generozitate, simplitate, coerenta, cinste si performanta.

In 2017 ati declarat ca veti opri colaborarile cu companiile care nu sunt prietenoase cu mediul inconjurator. Ce ati facut in acest sens de atunci? Cat de importanta este susteinabilitatea in general pentru Leroy Merlin si ce faceti exact in acest sens?

Leroy Merlin Romania s-a aliniat la seria initiativelor de dezvoltare durabila derulate de toate companiile din Grupul ADEO sub sloganul „-20% impact CO2 pana în 2025”.

Ca parte a eforturilor de protejare a mediului înconjurator, începand cu anul 2017, Leroy Merlin Romania a demarat procesul de delistare a tuturor produselor din lemn provenite de la companii care nu respecta standardele de sustenabilitate si certificarile FSC (Forest Stewardship Council) si PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification). In plus, plantam copaci impreuna cu echipele noastre, pentru a proteja padurile din Romania, si avem un parteneriat cu asociatia “Se Poate”.

Cum a evoluat compania in ultimii doi ani? (profit, dezvoltare, echipe,infrastructura,etc)

Compania Leroy Merlin Romania a ajuns pe pozitia a doua in piata in categoria sa si a atins un vanzari nete de peste 2 miliarde de RON. Mai mult de atat, am atins un numar de 11 milioane de clienti pe an, am deschis 2 magazine noi (Oradea si Craiova) si am ajuns la 25,000 produse. De asemenea, am investit intr-un depozit de 15,000 metrii patrati si am ajuns la 2,300 de angajati.

Ce teluri aveti pentru 2019?

Pentru 2019 avem ca obiectiv trecerea de la conceptul mono-canal (prezentarea si vanzarea produselor exclusiv in magazine) la cel omni-canal. Momentan am incarcat pe site 100% Gama A – gama de produse prezenta in toate magazinele din tara – si ne pregatim pentru click & collect (comanda online cu ridicare din magazin). Planuim deschiderea unui nou magazin si implicit marirea echipei, investitia in echipamente si solutii IT, continuam dezvoltarea echipelor noastre prin programe de invatare teoretica si practica in cadrul Centrului de Dezvoltare Leroy Merlin.

Care sunt obiectivele de comunicare si marketing pentru 2019?

Urmarim sa crestem notorietatea brandului la nivel national, sa crestem numarul clientilor care cumpara din magazinele noastre si mai ales a celor care revin in magazin pentru ca au avut o experienta de cumparare placuta.

Continuam sa venim in intampinarea nevoilor clientilor, oferindu-le produse noi (in fiecare an schimbam aproximativ 20% din game), servicii noi (finantare cu o dobanda avantajoasa de 0.99%, un call center unde pot afla orice informatii despre produsele si serviciile noastre, click & collect etc) si urmarim cresterea prezentei noastre in mediul online.