Claudia Chirilescu (Spoon): „Cat inca imi va placea sa lucrez cot la cot cu colegii mei, cred ca e bine”

Spoon a inceput in 2003 ca o agentie de strategie de media dar a evoluat diversificandu-si serviciile catre o agentie de comunicare digitala si media. Obiectivul Spoon este sa combine experienta de analisti de date cu expertiza in gestionarea comunicarii pe platformele digitale (Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, Twitter, LinkedIn etc) si sa livreze rezultate masurabile clientilor. 

Am discutat cu Claudia Chirilescu, Owner Spoon Media, despre cum este sa navighezi prin si sa te adaptezi in aceasta perioada complicata prin care trece intreaga omenire si care afecteaza implicit si comunicarea, facand insa si o incursiune in inceputurile agentiei si parcursul ei pana in primavara lui 2020.  

interviu de Romanita Oprea 

foto Claudia Chirilescu

Claudia Chirilescu

Cum a fost 2019 pentru agentie (cifra de afaceri, angajati, comparatie cu 2018, etc)? 

2019 a fost un an diferit fata de 2018. In 2019 am avut multe proiecte digitale cu compenenta de influncer marketing, pornind de la conceptul general de comunicare dezvoltat intern si implementat inclusiv pe canalele influencerilor. In acest parcurs spre diversificare a serviciilor de digital, avem mai multi clienti in portofoliu, care ne acceseaza diferit serviciile. Unii clienti vin catre noi pentru zona de media digitala si performance, altii pentru componenta de continut, iar altii pentru intregul spectru de comunicare digitala si non-digitala. Si sigur, sunt si clientii care ne stiu de mult si care apeleaza la serviciile noastre de strategie, planning si buying pe mediile traditionale.

Care erau planurile la inceput de 2020?

Planurile noastre sunt in general flexibile. Focusul in ultima perioada a fost pe dezvoltarea competentelor interne pe zona de performance si asta a generat un numar mai mare de proiecte cu obiectiv de conversii. Eu sunt foarte preocupata de trenduri dar incerc sa adaptez totul la contextul pietei locale. Asta de ajuta sa fim flexibili si sa luam fiecare trimestru cu provocarile si oportunitatile lui.

Cum s-au schimbat acestea din cauza pandemiei si cat de afectati ati fost?

Sigur, ceea ce am trait si inca traim din perspectiva contextului social si de business este unic si multi specialisti il compara cu impactul unui razboi. Nu vreau sa sune dramatic, dar nu cuprindem inca dimensiunile efectelor pe care izolarea sociale, frica de ceilalti si de imbolnavire o genereaza in noi. Fiecare dintre noi si fiecare business a simtit impactul, este un efect de domino la nivel mondial si fiind interconectati, nu putem spune ca nu ne-a impactat. Chiar si cei care au avut cresteri, de exemplu companiile de curierierat, au provocarile lor. Am fost, suntem si vom fi afectati de pendemie. Dar cred ca daca ne schimbam optica si intelegem ca viata este un proces dinamic in evolutie, iar parametrii se schimba permanent, uneori mai radical alteori mai domol, dar se schimba, ne vom raporta la acest proces ca unul care apare si face parte din experientele unei vieti. Trebuie doar sa acceptam realitatea si sa ne adaptam ei. Si nu invers.

Ce v-ati propus pentru acest an?

Ne-am propus sa nu ne stresam inutil, sa fim flexibili, sa ne ajutam clientii si alti clienti care vin catre noi. Sa incercam sa lucram cat mai mult de acasa sau de unde vrem noi, sa ne schimbam raportarea la munca ca ceva ce se intampla intr-un loc bine definit.

Cum v-ati adaptat la work from home?

Noi lucram de ceva vreme intr-un sistem mix de work from the office si from home, cu un short Friday, si gata cu engleza. Dar acum se pare ca ne prieste foarte mult. O spun fara sa ma laud. Ne-am adaptat la acest 100% #wfh neasteptat de bine, cu mai multa productivitate, cu mai multe ore de somn dimineata (na ca am spus-o)  si de multe ori mancare mai buna si mai sanatoasa la pranz. Cafeaua in schimb, nu stiu ce sa spun, caci la Spoon aveam o cafea de exceptie. Cred ca unor colegi le lipseste asta.

Cat de repede va propuneti sa reveniti la munca de la birou si de ce?

Tinand cont ca in echipa Spoon deja a inceput perioada concediilor, vom ramane in acest sistem de #wfh toata vara pana in septembrie, cu niste zile de intalniri in echipe pentru brainstorming si socializare. Si vom sarbatori cativa colegi cu zile de nastere insorite la picnic in parcuri.

Sa ne intoarcem un pic in trecut. Ce v-a determinat sa porniti pe cont propriu si care au fost provocarile dupa lansare?

Momentul cand vrei sa-ti decorezi camera altfel decat vor parintii tai. Asa a fost la mine, dorinta de a face lucrurile dupa viziunea mea. Fara plan de business, cu niste relatii construite pe incredere profesionala si gata. A mers din prima. Provocarea a fost ca am facut deschis firma in noiembrie si atunci facturierele erau emise de ANAF. Si am depus cerere iar pana ne-au dat facturier s-a facut Craciunul si erau clientii disperati ca trebuia sa le emitem facturi si nu aveam cum. Erau si alte vremuri, vorbim de 2003. Nu stiu cum este acum.

Care au fost cele mai bune momente ale agentiei pana acum?

Cred ca momentele sunt legate de oameni. Cand esti la unison cu cineva, cand lucrezi cu elan la o propunere, cand implementezi ceva. Eu am fost vineri, de exemplu, la o sedinta foto pentru dezvoltarea continutului de Instagram al unui client nou. Si am fost entuziasmata si m-am implicat in crearea de set-up-uri, am simtit ca sunt acolo cu totul. Cat inca imi va placea sa lucrez cot la cot cu colegii mei, cred ca e bine. Revenind, am avut etapa cand faceam media in parteneriat cu agentii de creatie locale. Ce proiecte frumoase am facut si ce sinergii s-au creat. Si apoi etapa actuala de digital, cu toate provocarile ei si cu toate saftisfactiile rezultate.

Dar cele mai dificile? Cum le-ati depasit?

Dificil a fost cand m-am despartit de 2 parteneri din firma, in urma cu 5 ani. A fost greu pentru ca in 10 ani creasem o conexiune intre noi care mi-a lipsit mult timp. Ca orice despartire, o rezolva timpul. O accepti si mergi mai departe, altfel.

Cum se pozitioneaza Spoon pe piata locala?

Spoon este un partener foarte atent la nevoile clientilor sai. Si cand spun asta, chiar asta este atributul nostru. Este un soft skill, trebuie sa lucrezi cu noi ca sa-l simti. Expertiza se poate cumpara, dar implicarea umana, faptul ca tot timpul la celalat capat ai un partener caruia chiar ii pasa, asta cred ca ne deosebeste. Si preocuparea mea pentru nou este ceva ce se transmite si in echipa. Adica au facut click cu mine oameni care apreciaza aceleasi valori: atenti la ce e nou, preocupati sa ii ajute pe clienti, flexibili si calzi in interactiunile umane. Asa este echipa actuala.

Ati facut parte la un moment dat dintr-o alianta de agentii. Cum ai inceput acesta si de ce?

Cand aveam focus media traditionala aveam nevoie de o forta de buying mai mare. Contau bugetele in raport cu marile grupuri de media iar noi asta am facut, ne-am consolidat bugetele de media. Si am gasit, sau mai bine spus ne-am gasit, cateva agentii din zona celor independente, cu un set comun de valori si am facut ARM. A fost o experienta foarte buna, ne-am apropiat foarte mult si ne-am ajutat foarte mult intre noi. Cand esti independent si nu faci parte dintr-un grup international sunt momente cand te simti singur, nu ai cu cine sa te sfatuiesti, caci multe situatii nu pot fi discutate cu oricine. Iar noi construisem un set de principii care ne protejau si ne dadeau libertatea de a putea sa ne ajutam si sa ne consultam intre noi. A fost foarte util.

Mai exista acest parteneriat? 

Nu, el a fost abandonat din motive obiective si independente de noi cele 4 agentii care l-au fondat.

Cum ati caracteriza piata de media planning & buying din Romania?

Piata s-a profesionalizat foarte mult. S-a si consolidat, sunt aceleasi 5 grupuri care sunt in toate pitch-urile. Asta nu cred ca e bine, dar este realitatea vremurilor.

Putem vorbi de creativitate in acest domeniu si cum se manifesta ea?

Nu cred ca vorbim de creativitate, din pacate. Sunt domenii conduse de cifre si de performanta.

Cum crezi ca va arata industria post pandemie?

Piata de media se va modifica, TV-ul cred ca se va diminua intrucat audienta din segmentul publicului cu bani a migrat spre platforme de video streaming. Eu reprezint o agentie independenta, ma implic in industrie cat de mult pot, dar jocurile le fac grupurile mari. Noi ne concentram pe servicii si pe flexibilitate. Buyingul TV, radio si print ii consolidam intr-un grup mare, pentru a avea costuri competitive si impreuna sa oferim un pachet complet clientilor nostri.

Care sunt tool-urile cele mai folosite de agentie in aceasta perioada si de ce?

ZOOM!

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.