Sorin Dutoiu (YOLO Media): “Cele mai bune idei le-am avut in perioade de criza”

Cu o activitate de 10 ani pe piata autohtona si cea internationala, YOLO Media a debutat, ca ADPM PR, prima agentie de Celebrity PR & Events din Romania, promovand persoane publice (cei mai apreciati artisti din industria muzicala, fashion bloggeri, prezentatori de televiziune, etc), antreprenori si specialisti din diverse domenii de activitate. Reprezentantii agentiei au creat de-a lungul anilor de existenta ai companiei strategii de comunicare si au generat aparitii media pentru cele mai cunoscute personalitati din Romania, precum si proiecte pentru reprezentati ai mediului de afaceri.Ulterior, activitatea a fost directionata catre companii din diverse domenii de activitate (turism, industria de frumusete, industria farmaceutica, moda, IT, medicina, avocatura).

Am vorbit cu Sorin Dutoiu, Managing Partner YOLO Media, despre provocarile vietii de antreprenor in PR, pandemie si adaptarea la noua realitate de business, ce inseamna sa lansezi un business in plina perioada de criza mondiala, precum si cum construiesti imaginea unor branduri de lux si cum contribui la cresterea notorietatii persoanelor publice.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Care a fost momentul in care ti-ai dat seama ca vrei sa faci jurnalism si de ce?

Sorin Dutoiu, Managing Partner YOLO Media

Pasiunea pentru scris s-a nascut inca din scoala elementara cand obisnuiam sa comunic prin scrisori cu penpals din alte tari. Ulterior, am urmat facultatea de jurnalism si am debutat in presa scrisa imediat dupa absolvirea acesteia. Au fost sase ani dedicati jurnalismului, urmati, in 2008 de o schimare de macaz in cariera, trecand de cealalta parte a barierei de comunicare, devenind PR pentru cel mai mare trust de televiziune din Romania.

Ulterior, in 2011, am lansat propria agentie de PR, pe atunci denumita ADPM PR, care, in primii ani de activitate, a fost cunoscuta drept prima agentie de Celebrity PR din Romania. Pe masura ce in portofoliul agentiei au aderat companii si specialisti din diverse domenii de activitate, si am acoperit si alte tipuri de activitati, ADPM PR a cunoscut un rebranding total in 2017, devenind YOLO Media, companie media care include acum agentie de PR, agentie de evenimente, productie video si dezvoltare campanii de promovare digitala.

Cat de mult te-a ajutat experienta din jurnalism in cariera ta de specialist in PR?

Experienta in jurnalism are un impact deosebit de puternic in cariera de specialist in relatii publice. Anii de presa mi-au format abilitatea de a gestiona informatia clar si obiectiv si m-au ajutat sa inteleg ce inseamna cu adevarat informatie interesanta pentru Mass Media si utila pentru public, astfel incat sa comunic pentru clientii mei in cel mai eficient mod cu putinta.

Cum te-ai hotarat sa faci trecerea spre PR si de ce propria agentie?

In 2008 acoperisem deja toate tipurile de jurnalism (ziar, saptamanal, revista lunara), astfel ca provocarea pentru mine este de a duce mai departe ceea ce acumulasem ca experienta catre un alt nivel. Am inceput atunci sa lucrez ca PR specialist in televiziune si intr-o mare companie de organizare a targurilor si expozitiilor B2B si B2C. Am fondat propria firma de comunicare si am inceput sa lucrez cu nume importante din showbiz-ul romanesc ca si consilier de imagine si comunicare a proiectelor acestora.

In 2011 am decis, alaturi de Christian Stan, sa fondam impreuna agentia ADPM PR reunind clientii existenti si completand in acel an cu alti noi clienti. A fost atunci prima agentie de Celebrity PR din Romania. Pe masura ce proiectele s-au diversificat, iar in portofoliu au intrat companii si specialisti din domenii diverse, am considerat ca este timpul pentru un refresh, pentru un rebranding. Astfel, din 2017 avem YOLO Media.

Cum ai ales numele companiei, cum se pozitioneaza pe piata?

Ne-am dorit un nume cool, young, fresh, usor de reperat si de memorat. YOLO este acronimul leitmotivului noii generatii: You Only Live Once. Bucura-te de clipa de acum si transforma fiecare zi intr-o oportunitate de a crea ceva frumos si memorabil. Este un state-of-mind pe care il avem mereu si pe care il insuflam si clientilor nostri.

Cine este concurenta voastra si ce oferiti diferit?

Ne-a placut dintotdeauna sa inovam. In 2008 am lansat primul website independent de stiri din industria de showbiz (ADPM.ro), in 2011 prima agentie de Celebrity PR din Romania, apoi proiecte de PR curajoase, premiere pentru Romania. Personal nu imi place sa ma raportez la nicio alta companie care este considerata concurenta. Poate, teoretic, ar trebui sa fac acest lucru, dar nu este ceea ce imi place si mereu am fost asa. Am preferat sa merg pe propriul drum, sa vin cu idei pe care imediat sa le si implementez, fara a analiza in exces piata ori daca este oportun sa fac acel lucru. De aceea nu imi place nici sa particip la diverse competitii, nu imi place sa ma vad in clasamente.

Sunt multi cei care ma intreaba de ce nu vad YOLO Media in diverse topuri atat timp cat suntem atat de apreciati si recomandati in piata. Nu mi-a placut niciodata sa fac acest lucru. Prefer sa ma concentrez pe activitatea pentru care suntem apreciati, sa livrez de fiecare data calitate, sa fim eficienti, iar cine ne cunoaste sa fie mandru de noi. Asa am procedat inca de la inceput si ne este foarte bine asa.  

Cat de greu este sa fii antreprenor in Romania zilelor noastre?

Noi am pornit totul in plina criza economica a anilor 2009-2011, asa ca suntem obisnuiti cu provocarile. Cele mai bune idei le-am avut in perioade de criza. Pentru noi reprezinta ocazii de a fi si mai creativi, de a reconfigura totul si de a reinventa ce este de reinventat.   

Dar sa faci PR pentru branduri de lux?

In urma cu zece ani industria de lux nu era atat de afectata de criza cum este acum de cea cauzata de pandemie. Criza din 2008-2011 se incadra in standardul clasic al celor financiare si economice de pana atunci. Acum avem de a face cu un context cu totul nou, cauzat de imobilitatea populatiei, de nesiguranta evolutiei lucrurilor la nivel nu doar financiar, ci si politic si social. Insa, asa cum am mentionat mai devreme, cu totii ar trebui sa avem deschiderea si abilitatea de a ne adapta si reinventa.

Ai in portofoliu nu doar branduri cunoscute internationale si locale precum si vedete. Care sunt secretele unui brand de succes pentru un star?

Cand am lansat noi prima agentie de Celebrity PR, presa scrisa si online, televiziunea, radioul si YouTube-ul aflat in stadiu destul de incipient erau canalele de comunicare pentru a creste si consolida un nume in acest domeniu. In prezent, un aport esential il are abilitatea de a comunica pe retelele de socializare si de a tine pasul cu noua tehnologie. Insa, si atunci si acum, e nevoie sa ai charisma, talent, sa fii extrem de muncitor si sa ai viziune ori sa asculti de cei care te consiliaza.  

In ce etapa a carierei lor apeleaza de obicei vedetele la serviciile voastre si de ce?

Atat la debutul carierei, cat si pe parcursul acesteia, atunci cand au nevoie sa comunice proiecte noi ori sa isi consolideze sau reinveteze imaginea.   

Inainte de pandemie organizati multe evenimente. Cat de afectati ati fost de pandemie si cum v-ati adaptat?

Portofoliul nostru este foarte diversificat, astfel ca nu am fost afectati foarte mult de criza cauzata de pandemie. Divizia de evenimente si-a redus activitatea, insa am reinventat rapid, chiar din luna martie, modul de a promova un brand, produs ori serviciu, altfel decat printr-un eveniment offline. Totul a trecut online, gandit si implementat intr-un mod foarte creativ, iar impactul a fost chiar mai mare in randul audientei.  

Ce asteptari aveti de la 2021?

Noi credem ca va fi un an bun. Deja in ultimul trimestru al lui 2020 portofoliul nostru s-a marit cu noi clienti si am inclus deja in agenda campanii importante pentru prima jumatate a anului viitor. Noi continuam sa ne focusam pe tot ce avem de facut, suntem creativi, muncitori si eficienti si asa am fost mereu, indiferent ca ne aflam in perioade de criza sau de boom economic.

Cum credeti ca se va schimba industria de PR in urma pandemiei? Exista si aspecte pozitive?

Categoric vom derula mult mai multe campanii in mediul online. Insa acest proces a inceput deja de mult timp. Pandemia doar l-a accelerat. In cazul nostru, serviciile de comunicare online si de productie video au avut cea mai alerta ascensiune in 2020.

Ce sfaturi ti-ai da tie daca ai lua-o de la inceput?

Nu mi-as spune nimic, pentru ca tot ce s-a intamplat, bun sau rau, m-a format in modul in care sunt azi si de care sunt foarte multumit.

Care sunt proiectele de care esti cel mai mandru?

De toate proiectele sunt mandru pentru ca in fiecare am investit entuziasm si multa munca. Mi-e tot timpul dificil sa selectez si sa ii povestesc cuiva ce am facut de-a lungul timpului. Au fost atat de multe proiecte pe care le redescopar doar rasfoind agendele anilor trecuti ori postarile social media. De la cum am gestionat imaginea publica si proiectele unor celebritati cunoscute, specialisti in diverse domenii de activitate, companii si branduri internationale.

Am organizat si promovat companii aeriene, agentii de turism si proiecte speciale de turism, am organizat si promovat evenimente cu mare impact mediatic, am implementat campanii de promovare cu implicarea celor mai influente personalitati din social media, am creat conceptul si am realizat productie video pentru companii, specialisti si persoane publice din sfera de business, entertainment si medical si multe altele. Multe sunt mentionate pe website-ul agentiei, www.yolomedia.ro, pe care inca il updatam.

Dar cele mai mari provocari din cariera de PR de pana acum si cum le-ai depasit?

Provocarile sunt la ordinea zilei si de aici si creativitatea de care avem nevoie in acest domeniu. De la gale cu sute si mii de invitati, actori si artisti internationali, care presupun un protocol strict, evenimente si proiecte speciale ce implica prezenta unor oficiali internationali, pana la gestionarea unor situatii de criza pentru care serviciile de PR sunt atat de vitale in orice domeniu. Le-am depasit pe toate avand incredere in abilitatile echipei si in experienta acumulata de-a lungul anilor.

Cum s-a nascut proiectul Travel for senses si ce va propuneti cu el?

Am fost primii in Romania care au organizat si promovat proiecte de turism in care am implicat celebritati. Am deschis noi destinatii pentru Romania si am promovat companii gigant precum flydubai, Emirates, Dertour sau Six Senses. In 2014 am lansat publicatia online www.travelforsenses.com, ce a devenit o sursa de informatii din industria turismului de lux pentru consumatorii din intreaga lume. Este o pasiune de-a noastra extinsa, iata, la nivel de business, in regim editorial.  

Care au fost pentru Yolo Media cele mai solicitate servicii in 2020?

Volumul de proiecte din sfera relatiilor publice nu a fost afectat de pandemie, insa au crescut cele axate pe campanii strict derulate in mediul online, precum si cele de productie video pentru spoturi TV, prezentarea companiilor si video content social media.

Ce ai imbunatati la industria de PR locala, daca ai putea?

Este loc pentru oricine in acest domeniu. Ar fi bine ca fiecare sa se concentreze pentru a livra calitate si rezultate bune clientilor lor. Noi ne focusam pe ce avem noi de facut, sa fim la fel de seriosi, loiali si eficienti.