Iulia Niculae – Cuciurean: „Primul meu obiectiv este sa cresc engagementul si colaborarea in reteaua existenta”

A fost aleasa vicepresedinte in boardul global al IAA, pentru un mandat de 2 ani. Iulia Niculae – Cuciurean face parte din IAA YP Romania, de 12 ani. In aprilie 2017, Iulia a fost aleasa presedintele IAA Young Professionals Romania, iar in februarie 2019 a fost numita vicepresedinte al Young Professionals, pentru Europa. Sub mandatul sau, IAA YP Romania a castigat de doua ori premiul pentru cel mai bun chapter din lume, in 2018 si in 2020, iar in anul 2017 aceasta a fost distinsa la nivel global cu premiul “IAA Young Leader”, in cadrul galei Creativity Can Change the World.

Iulia Niculae – Cuciurean este in prezent Marketing Manager al Federatiei Romane de Fotbal si are o experienta de peste 13 ani, in marketing si comunicare. De-a lungul timpului, ea a coordonat campanii complexe, atat la nivel local, cat si regional, pentru clienti din diverse industrii, precum tehnologie, FMCG, telecomunicatii, pharma, beverage, ONG. Am vorbit cu Iulia despre noile provocari, ale noii sale pozitii globale, precum si despre proiectele recente. Am trecut in revista lansarea Podcast-ului IAA YP, relansarea site-ului YP Romania, pandemia si implicatiile ei asupra asociatiei, proiecte anterioare, precum si sfaturile pentru noii profesionisti.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Ce reprezinta pentru tine si cariera ta sa fii aleasa vice-presedinte in boardul global IAA?

Este o mare provocare, pentru ca rolul pe care mi-l asum implica strangerea legaturilor de colaborare intre toate filialele YP din lume, consolidarea brand-ului IAA YP la nivel global si deschiderea unor noi chaptere YP. In acelasi timp, sunt sigura ca experienta pe care o voi cumula in cei 2 ani de mandat ma va imbogati mult profesional, cat si personal. Aceasta este cea mai mare echipa pe care o voi coordona si cea mai complexa din punct de vedere al extinderii teritoriale si al diversitatii.

De altfel, voi fi expusa la provocari diferite, pentru ca IAA YP arata diferit ca structura si tipuri de proiecte in lume. Asta am descoperit si din experienta de VP pentru Europa, din care am realizat ca, in Elvetia, tinerii profesonisti sunt axati preponderent spre zona antreprenoriala, in timp ce in UK merg pe dezvoltarea profesionala a celor care lucreza deja de cativa ani in marcomm, spre deosebire de Romania, unde ne focusam pe dezvoltarea studentilor care aspira la industrie si a juniorilor din marcomm. Acestea sunt doar cateva exemple.

Ce iti propui in primul si in primul rand?

Primul meu obiectiv este sa cresc engagementul si colaborarea in reteaua existenta. Acest obiectiv vizeaza deschiderea unor canale noi de comunicare, marirea echipei operationale la nivel international, proiecte comune si schimburi de experienta, expunerea publica a membrilor valorosi si un sistem de recompensare a celor mai active filiale. Toate aceste actiuni vor creste brandul YP si vor asigura un mediu in care chapterele noi se pot integra si dezvolta cu usurinta.

Cum ai spune ca ai resimtit pandemia din functiile pe care le detii in acest moment?

Pandemia ne-a afectat destul de tare din punct de vedere al engagementului cu publicul nostru si cu membri comunitatii YP. Chiar daca am oferit publicului in continuare informatii relevante prin proiectele noastre mutate in online, ne lipsesc interactiunea cu ei, feedback-ul la cald, sesiunile de Q&A sau Seri YP care se prelungeau pana aproape de ora 23:00, pentru ca atat publicul cat si invitatii erau absorbiti de subiectele dezbatute. Eram motivati de acest vibe pe care nu il mai regasim acum. 

In cazul membrilor, a fost destul de greu sa transmitem online atmosfera specifica YP cu brainstorming de teme si idei de proiecte care ne antrenau pe toti si care se terminau de obicei la o bere. Din pacate, membrii noi pe care i-am recrutat la inceputul lui 2020, au experimentat prea putin spiritul YP in adevaratul sens.

Cum te-ai adaptat si care au fost cele mai grele decizii pe care ai fost nevoita sa le iei?

Din fericire pentru noi, a fost usor sa mutam proiectele in online si asta pentru ca, anterior, am organizat diverse webinarii si Seri YP cu invitati internationali, asa ca nu am avut provocarea de a ne adapta la tehnologie.

A fost, insa, o provocare sa renuntam la teambuilding-uri si la party-uri, la intalnirile noastre informale “Leapsa la fun” asa cum le numim in intern, dar am pus siguranta pe primul plan si am ales sa nu ne expunem. Ne-am axat pe a prezenta in intern in primul rand oportunitatile de job-uri de care stiam, sau pe care le aveam disponibile in companiile unde lucram, si pe a sustine sesiuni dedicate dezvoltarii personale si a modului in care putem cu toti sa gestionam mai bine emotional toate provocarile acestei perioade, pe langa training-urile legate de marcomm.

Insa, cea mai grea decizie, pe care am fost fortati sa o luam, a fost sa renuntam la a mai deschide o filiala IAA YP la Iasi. In 2019 am testat piata de la Iasi si am organizat CompetitIAA si acolo, pe langa deja traditionalele editii din Bucuresti si Cluj. Formasem o mica echipa de lucru la Iasi, iar interesul acordat de studentii de acolo, cat si de companiile locale, constituiau premise bune pentru extinderea YP. Planul era ca in 2020 sa facem recrutari, sa creionam strategia locala si sa lansam primele proiecte ale filialei de acolo, insa pandemia ne-a oprit. Vom relua aceste planuri cand o sa fim in siguranta si vom putea calatori si interactiona cu usurinta.

Care ai spune ca sunt cele mai importante proiecte, din punctul tau de vedere, proiecte la care ai luat parte de cand esti membra IAA Young Professionals?

De-al lungul celor 13 ani de cand sunt in asociatie, am luat parte la aproape toate proiectele YP. Nu as putea alege, pentru ca fiecare dintre proiectele noastre se adreseaza unor audiente diferite si rezolva nevoi diferite. Unul dintre cele mai longevive si complexe proiecte pe care il organizam este CompetitIAA, concursul de brief-uripentru studentii care au oportunitatea sa isi vada ideile implementate si sa testeze ce insemna un pitch, ajuns anul acesta la editia aniversara de 10 ani.Alte branduri cunoscute sunt: Seara YP, in care intoarcem pe toate fetele subiecte de interes pentru industria de marcomm intr-un format panel cu invitati din Romania sau din afara, Civic VOX, care consta in sesiuni de workshopuri pentru ONG-uri, sau GalerIAA in care expunem zonele creative si pasiunile celor care lucreaza in marcomm.

#comunitateaYP

In cele 2 mandate pe care le-am avut, una dintre preocuparile mele si al colegilor din board a fost sa dezvoltam, sa expunem si sa fructificam cat mai mult expertiza interna din comunitatea YP.  Astfel, pe langa multe initiative dedicate dezvoltarii membrilor, in 2018 am lansat rubrica Proud YP, in care prezentam publicului membrii activi, in mini-interviuri publicate pe canalele noastre. Am continuat in 2019 cu lansarea proiectului IAA Cuvantul, menit sa ii aduca in lumina reflectoarelor pe membrii activi, cat si pe alumnii, pentru a dezbate teme de interes ale momentului sau a exprima o pozitie fata de evenimentele din industrie.

O alta directie pe care am urmarit-o si prin prisma pozitiei de VP pentru Europa pe care am ocupat-o, a fost sa aducem cat mai multe expertiza din afara Romaniei. Astfel, am organizat in 2017 prima Seara YP cu speakeri internationali, primul training pentru membrii sustinut de Bharat Avalani si primul schimb de experienta intre IAA YP Romania si IAA YP Australia in 2018 sau webinar-ul cu George Carey-Simos care a fost urmarit de public din 10 tari din 2019.

Ce iti propui pentru 2021 in organizatie?

Avem multe proiecte in plan pentru anul viitor, doar ca un sneaky pick vom lansa Podcast-ul IAA YP si vom relansa site-ul YP Romania. Vor fi multe oportunitati si din zona internationala pe care le vom valorifica, am creat deja o echipa dedicata pentru acest pilon. Si, nu in ultimul rand, vom acorda o atentie deosebita dezvoltarii membrilor YP si initiativelor de crestere a engagement-ului in comunitate.

Cat de diferite ai spune ca sunt noile generatii si care sunt plusurile lor pe care le observi de cand conduci organizatia?

Cu fiecare echipa noua pe care o recrutam, facem, in perioada de induction, exercitiul valorilor. In ultimii 4 ani am fost placut surprinsi sa vedem ca generatiile nou atrase in asociatie au aceleasi valori ca cele anterioare, ceea ce face foarte usoara integrarea lor. Chiar daca suntem generatii diferite, valorile ne tin impreuna si, printre acestea, mereu se regasesc: autenticitate, creativitate, dezvoltare, profesionalism, munca in echipa, prietenie, performanta, energie, entuziasm.

Asociatia ii integreaza destul de bine pe membrii foarte diferiti ca tipologie umana si ca nivel de experienta, si asta pentru avem structuri flexible de lucru in echipa, stimulam creativitatea si invatarea si descurajam critica. Oamenii sunt incurajati sa testeze, sa ocupe pozitii diferite in echipele de proiect si sa experimenteze. Ca filozofie, nu credem ca exista esec, doar lectii din care invatam.

Care sunt, din punctul tau de vedere, cele mai importante calitati daca vrei sa reusesc profesional astazi in industria de marcomm locala si internationala?

Eu cred ca flexibilitatea, autenticitatea, creativitatea, conectarea la trenduri, la tech si la digital au devenit calitati necesare, indiferent de experitiza pe care o ai sau de functie.

Ce sfaturi ai da tinerilor comunicatori pentru acest inceput de 2021?

Sa se uite retrospectiv la 2020 si sa vada ce au descoperit despre ei si despre relatiile cu cei din jur si sa isi ia cu ei lectiile invatate. Toti am fost scosi din zona de confort mult si o atitudine negativa sau dramatizarea nu ajuta.

Din fericire, “timpul are rabdare cu ei” si dezvoltarea lor anul acesta si anul urmator (care va fi, in continuare, plin de provocari) reprezinta doar o mica parte din imaginea de ansamblu. Recomandarea ar fi sa experimenteze cat mai mult, sa stie ca acum pot incerca si ca au timp sa decida spre ce sa se indrepte. Iar cei care au descoperit ce la place, sa se axeze pe zonele in care sunt buni si pe acelea sa le dezvolte in continuare. Sa nu incerce sa fie buni la toate, pentru ca nu o sa faca “performanta” asa. Sa gaseasca acel lucru care le place si care le aduce bucurie si sa il faca bine, cat pot de bine, banii o sa vina cu siguranta dupa.

Sa creada in ei, sa aiba curaj sa conteste status-quo-ul, sa nu se limiteze la a fi executanti, sa fie autentici si onesti fata de sine si fata de cei din jur. Si sa pasesca cu incredere in 2021.