Mia Munteanu (Fennec): „M-am angajat sa fiu eu cea care construieste o organizatie asa cum vad eu prezentul si viitorul acestei industrii”

Antreprenor creativ, fondator al agenției de comunicare Fennec și al The Nature Project, precum si co-fondator Yoga City, lucreaza de peste 12 ani in comunicare. Mia Munteanu si-a inceput cariera la Mediafax, a continuat cu Headvertising, Cohn&Jansen JWT, Philip Morris, Advice Students si Marks. Am descusut-o pe Mia despre lansarea Fennec, pandemie, teluri, precum si despre pasiunea pentru publicitate.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Cu ce gand ai lansat Fennec?

…cu gandul ca fac un pas firesc in cariera mea intr-un moment in care am simtit ca lucrurile s-au aliniat de la sine. Cautam sa investesc mai mult timp si energie in cateva pasiuni de-ale mele, in nutritie, bucatarie organica si, in general, in food-style si food-design.

Am gasit curajul sa ma lansez in lumea antreprenoriatului atunci cand am inceput programul alternativ de MBA creat de Seth Godin si echipa lui. Aici, am lucrat pas cu pas la lansarea start-upului si am primit feedback pe modelul de business de la cei mai buni oameni cu care am avut oportunitata sa lucrez. Mi-am dorit sa imbin impulsurile mele creative cu experienta mea de strategie de marketing, dar si client service si asa a aparut solutia de-a lansa un mic shop de creatie cu o pozitionare si o misiune care sa reflecte stilul meu de viata si de munca.

#primulpas

Fennec e doar un prim pas, un start-up in comunicare online si digital marketing dedicat in mod special companiilor cu misiuni eco-durabile. In viitor, am in vedere sa explorez si alte industrii, sa lansez o linie de produse, sa ma implic mai mult in dezvoltarea cartierelor sau a fermelor ecologice si in tot acest parcurs sa deschid un restaurant prin care sa ajut comunitatea sa deprinda obisnuinte sanatoase.

Sincer, in cele din urma mi-am dorit sa ma angajez intr-un loc care sa ma reprezinte. Nu-mi gaseam locul in organizatiile traditionale de advertising. Nu mi-am dorit si nu-mi doresc faima agentiilor mari. Nu e pentru mine sa fac reclame pe banda fara sens si aparent cu sens. Imi doresc un job unde sa am o contributie reala. Nu l-am gasit si atunci l-am creat. M-am angajat la Fennec, m-am angajat sa fiu eu cea care construieste o organizatie asa cum vad eu prezentul si viitorul acestei industrii.

Care au fost primele teluri si cum s-au modificat / evoluat ele?

Lucrurile au evoluat foarte rapid, multe din proiectele noastre incheiate au atras proiecte noi si proiecte mari. Intr-un timp foarte scurt am atins obiective cu mult mai generoase decat puteam sa-mi propun. Un numar de clienti importanti, care mi-au oferit incredere si care au dat dovada de mult curaj: companii de top precum Unilever, antreprenori si vizionari precum Frufru sau adevarati leaderi in piete competitive asa cum sunt cei de la Piatraonline. Ei sunt cei care m-au impins de la spate inca de la inceput si au avut incredere ca pot sa duc. Le multumesc.

Cu succesul start-up-ului am preferat sa cresc echipa, sa fixez relatiile, sa investesc pentru a obtine stabilitate si autonomie. Abia dupa acest prim an ma pot gandi la teluri si obiective din perspectiva unei mici organizatii care poate avea impact in comunitate.

Cat de mult ati fost sau nu impactati de pandemie?

Lock-down-urile si munca de acasa ne-au facut sa lucram mai mult, in final. Rezultatele au fost bune, chiar daca lipsa interactiunii sociale ne-a afectat ca pe toti ceilalti. In cele din urma, am avut sentimentul ca la Fennec s-a strans o gasca de creativi care nu iubeau oricum modelul organizational al agentiilor de publicitate, iar in noua echipa au gasit ceea ce cautau, un model nou de lucru care se aliniaza acum cu valorile lor. Cu totii suntem in spatiul virtual. Am lucrat din prima zi asa si nu intentionam sa schimbam asta prea curand. Totul e online, colegii mei lucreaza de oriunde din lume, si eu la fel.

Cum se pozitioneaza Fennec?

In acest moment, probabil ca Fennec e unul din start-up-urile cele mai dinamice din zona serviciilor de digital. Spun asta luand in considerare evolutia din primul si al doilea an. In acest moment, pentru mine e mai importanta misiunea. Iar Fennec, pe scurt, tinteste sa livreze inovatie in mod special brandurilor naturale, organice, ecologice si cele care investesc in politici fair trade si actiuni sau initiative de sustenabilitate (desi cuvantul corect ar fi durabilitate) indiferent de industrie. Cel mai mult imi doresc ca munca noastra sa aiba un impact pozitiv asupra comunitatilor locale.

Care este concurenta voastra si ce oferiti diferit?

Nu avem o gandire concurentiala sau competitiva, ci mai degraba una colaborativa. Modelul nostru organizational este deschis si rotund, nu avem colturi, nu sta nimeni in capul mesei, nu e nimeni mai sus sau mai jos, toata lumea participa, de oriunde. Nu tintesc o anumita pozitie intr-un top al agentiilor si nici nu ne numaram si afisam premiile, desi ele au venit inca din primele luni de lucru. Nu sunt in competitie decat poate cu mine insami. As spune ca suntem adaptati si optimizati, nu neaparat diferiti. In prezent, consider ca e vital sa fim adaptati si optimizati pentru a putea tine pasul cu rapiditatea cu care se petrec schimbarile.

Spre exemplu, in echipa noastra avem un manager de comunitati, stim tot ce misca in viata creatorilor de continut si in interactiunile locale. Tot la Fennec vei gasi si un manager de inovatie, rolul lui este sa invete sa lucreze cu aplicatii noi sau sa inteleaga tehnologii noi.

In cele din urma, as spune ca Fennec e despre honest advertising, not spaming, not screaming in your face, not boosting for your attention. Cum ajungi la audientele cu care vrei sa comunici in cel mai personal si autentic mod? Nu credem in one ad fits all, avem campanii in care am livrat sute de combinatii de creative pentru a ajunge sa vorbim pe limba clientului. Intentia este ceea ce ne diferentiaza in tot ceea ce facem, de la cum lucram la ce livram.

Incepand din 2022 ti-ai propus sa lucrati o luna din strainatate. Ce te-a determinat sa iei aceasta decizie?

Fennec are un spirit nomad. Apelez la hub-uri, la spatii de co-working, atunci cand pot sa fiu in preajma echipei. Dar apelez si la alte orase, asa cum am experimentat o perioada un program intens de lucru din Brasov. De data aceasta, au fost mai multe la mijloc. Meritam cu totii o vacanta, dupa un an aglomerat, iar plecarea am hotarat-o impreuna, la o masa de Craciun, cu echipa. Am decis sa plecam in vacanta fara sa intrerupem proiectele si sa ne prelungim vacanta cu un program de lucru. Unii il numesc team building, alti work trip, pentru noi a fost o calatorie de cunoastere, schimb de idei si intentii de dezvoltare. Cum vrem sa crestem si cum sa ne crestem?

A fost o experienta pe care o vom repeta in fiecare an, pentru ca ne-a legat mult.  

Cum ai ales locatia din acest an si cum functioneaza pana acum?

Cea mai buna vreme pentru surf, simplu! In aceasta perioada a anului, doar in Spania. Si colegii mei si eu suntem rooky surfers, asa ca am convenit sa mergem in Adeje sa mai exersam in pauzele dintre deadlineuri. Functioneaza, dar dupa ce depasesti cateva zile haotice, pana te orientezi si gasesti locurile de plaja, de servit masa, de cafea. Echipa e pusa in fata multor situatii noi, dispar barierele create de relatiile de munca si apar foarte multe idei noi si planuri noi.   

Care este telul tau pentru Fennec in 2022?

Imi doresc sa intaresc relatiile si parteneriatele deschise in 2021 si sa ofer cel putin acelasi nivel de implicare. Clientii care mi-au oferit incredere in acest start-up sunt prioritatea Fennec pentru 2022.

Cu ce trenduri rezonezi tu si de ce?

Sunt interesata de noutatile care apar in marketingul digital, pe piata brandurilor organice si al suplimentelor alimentare curate, in tehnologia sportiva si in nutritia paleo. Product design, branding, packaging si product launch. Impactul muncii noastre e urias, pentru ca influentam opiniile si obisnuintele. Piata de produse organice e inca la inceput si perceptia consumatorilor e confuza. De aceea cred ca suntem datori, prin campaniile noastre, sa inspiram consumatorii sa faca alegeri inteligente pentru viata lor si a comunitatii.

Ce loc ocupa social media in activitatea Fennec?

Majoritatea proiectelor Fennec sunt proiecte de creatie si optimizari cross-channels. Nivelul de complexitate e foarte ridicat, in echipa Fennec trebuie sa ai background de advertising serios ca sa te poti implica in proiectele cross-platforms pe care le dezvoltam. O pondere la fel de mare o au proiectele de branding, strategie de marketing si consultanta. Sunt echipe care ne angajeaza sa le ajutam sa lucreze mai bine cu agentiile lor sau cu echipele lor. De la noi pleaca multe dintre conceptele creative care sunt adaptate mai departe de alti parteneri locali ai clientilor nostri.

Acolo unde e nevoie, colaboram cu furnizori cu care suntem pe aceeasi lungime de unda. Am in plan sa completez serviciile de creatie de continut cu solutii in productie, digital, de media si programare, pentru a avea un control mai bun asupra campaniilor. 

Ce inseamna pentru tine creativitatea?

Creativitatea inseamna inovatie. La departamentul de creatie, creativitatea iti aduce o idee noua. La departamentul de client service, creativitatea iti aduce o relatie noua. Cred ca cel mai greu e sa fii creativ ca antreprenor. Nu ca intreprinzator sau investitor, ca atunci cand deschizi o cafenea, o gelaterie sau o frizerie decorate cool. Antreprenorul creeaza solutii noi, obisnuinte noi, piete noi, idei care imbunatatesc viata comunitatii. Si aici imi doresc sa trasez o linie intre ceea ce inseamna sa fii antreprenor si ce inseamna sa fii intreprinzator. Termeni diferiti, pozitii diferite. Tintesc spre antreprenoriat, am cateva planuri in alte industrii, dar, pe moment, ma consider un profesionist in industria creativa.

Cum ai caracteriza industria de publicitate din Romania si ce crezi ca ar trebui sa se mai schimbe?

Despre industria de publicitate nu ma pot pronunta. Am avut norocul sa ma plimb prin agentii misto, Headvertising, JWT, Marks. Cred ca asta mi-a permis sa experimentez si sa ma formez ca team lider. Echipe diferite, viziuni diferite. In Fennec aduc toata aceasta experienta si incerc sa reprezint cat pot de bine industria de publicitate. Din pozitia mea, cred ca schimbarile din industrie incep cu schimbarile din birourile noastre si ale companiilor. Cred ca daca invatam sa folosim tehnologia intr-un mod ecologic si inteligent, ne va fi mai usor sa intampinam o criza.

Lock-down-urile au avut un impact imens asupra pietei de munca si asupra consumatorului. Agentiile mari au suferit reduceri, dar au aparut multe birouri cu o echipa mica sau echipe de freelanceri care livreaza la fel de bine ca agentiile mari. Chiar daca viata sociala va reveni la normal, oamenii vor vrea sa lucreze de acasa si sa faca cumparaturi online in timp ce urmaresc un live stream pe Twitch. Va trebui sa tinem pasul cu noua normalitate. Iar eu consider ca am reusit sa facem asta din prima zi la Fennec, lucram in formatul actual inainte de pandemie. Nu a fost nevoie sa ne adaptam unei noi realitati, lucram deja in noua normalitate.

Care ai spune ca sunt atu-urile tale pe aceasta piata?

Fennec e numele unei specii de vulpe care traieste in conditii extreme de desert, se hraneste cu scorpioni. Printre altele, aude de la distanta si reactioneaza cu o viteza uriasa. Totodata, are o infatisare foarte simpatica, te cucereste. Viteza de reactie si empatia sunt atuurile noastre.

Cum ti-ai descoperit pasiunea pentru publicitate si ce pasi ai urmat?

La primul meu interviu, la Cohn&Jansen, voiam sa ma fac copywriter, dar am fost angajata ca account. Ce bine! Acum, privind in urma, imi dau seama cat de bine mi-a prins aceasta pozitie.  Am absolvit la jurnalism, am urmat cateva internship-uri prin presa, prin radio, dar voiam sa devin copywriter sau ceva intr-un departament de creatie. Am coordonat 3 generatii de studenti din perspectiva de presedinte a singurei organizatii de publicitate din tara, la acea vreme, ADVICE. Aici am inceput sa stau in backstage, printre alti oameni din industrie si sa fac proiecte de craft, de fotografie, de productie publicitara. Unele cu mainile mele de la zero, altele in digital.

Am evoluat mai departe ca account nu pentru ca nu am reusit sa intru intr-un departament de creatie ci pentru ca mi-am dat seama ca lucrezi deja in creatie, iar departamentul de Client Service imi oferea o deschidere mai mare. Am avut un context bun de dezvoltare la Marks, dar am investit mereu in pasiunile mele care m-au ajutat sa ofer proiectelor valoare. Imi place sa ma dezvolt ca om de business, ca lider in echipa, dar la fel de mult imi place sa fotografiez si sa fac design de retete pentru proiectele de food styling si lansari noi in piata. Pas cu pas, am ajuns ceea ce probabil eram deja. Un creator.

Ce sfaturi ai da celor care isi doresc acum sa intre in industrie?

Sfaturile sunt bune atat timp cat nu sunt urmate pas cu pas. Sunt bune ca repere, dar nu ca formule de succes. Daca nu esti pasionat de marketing, publicitatea va fi un mediu plictisitor ca un call-center. Asta le-as recomanda tinerilor, ca ar fi bine sa intre in acest domeniu condusi de un tel mai amplu, de care sa beneficieze si comunitatea, nu doar cariera lor. Munca lor influenteaza societatea, economia si viata de zi cu zi. Daca e facuta cu pasiune si intr-un mod etic, influenta va fi pozitiva.

Care au fost cele mai bune sfaturi pe care le-ai primit tu si de ce?

„Do the hard part first”. Nu e un sfat primit de la cineva, ci e un principiu in comunitatea Akimbo din care fac parte, o comunitate fondata de Seth Godin si alti profenionisti de top. Ma regasesc in acest mesaj si cred ca e un slogan bun impotriva procrastinarii.