Mihaela Raluca Tudor (TUDOR Communication): “Mi-am crescut echipa in criza si am incercat sa le dovedesc ca impreuna facem fata oricarei furtuni”

Antreprenor inovativ, premiata in 2019 de Business Elite in Olanda, CEO al agentiei de PR & Personal Branding TUDOR Communication care a castigat Business Performance Award la BiZ PR 2019 Awards si Small Consultancy of the Year 2018 la PR AWARD, Mihaela Raluca Tudor are o experienta in comunicare de peste 14 ani de zile (PR si jurnalism). In ultimii 8 ani de zile, echipa ei a organizat si promovat evenimente: Guinness World Records pentru Hospice Casa Sperantei, muzicalul si show-ul de cultura – Parsifal by Richard Wagner la Ateneul Roman (Evenimentul Anului) cu Christian Badea, etc. Povestea ei de business a fost publicata in cartea „Women’s Economic Force”, de Andreea Paul. In 2019 a lansat 2Value, o platforma inovativa care ajuta companiile mici si mijlocii sa se promoveze cu impact maxim, ajutandu-le sa isi creasca potentialul.

interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Mihaela Raluca Tudor

Cum ti-ai ales cariera? Ai stiut de la inceput ca acesta este drumul pe care vrei sa il parcurgi sau nu?

In 15 ani de cariera am fost jurnalist, specialist in comunicare, PR Executive, manager si antreprenor. Dupa 6 ani in TV, unde am activat pe teren ca reporter de eveniment/ investigatie/ live/ speciale, am lucrat apoi la Consiliul Superior al Magistraturii ca si consilier pe relatii media al presedintelui, am activat ca PR Executive intr-o multinationala si de 8 ani am fondat si conduc agentia de PR si Branding Personal TUDOR Communication. In timpul acesta am absolvit doua facultati de care nu m-a intrebat nimeni.

De 1 an am deja si o afacere noua, o platforma tech care face legatura intre jurnalisti si companii, pe care o voi relansa foarte curand, intr-o forma avansata.

Am iubit comunicarea de mica, aveam niste abilitati care prevedeau ca voi lucra ȋn acest domeniu si am descoperit in ultimii ani ca antreprenoriatul este pentru mine cea mai mare iubire si provocare profesionala.

Cum te-ai hotarat sa faci trecerea de la jurnalism la PR?

Hotararea a venit foarte greu, pentru ca imi placea enorm ce faceam, pentru ca am avut rezultate si pentru ca m-a format ca profesionist. Am creionat si schimbat povesti, am muncit ca nebuna nonstop, am avut si demonstrat un curaj nebun si am dobandit un nivel de determinare si iscusinta care m-au ajutat mult in tot ceea ce am facut ulterior. Mi-am dat seama incet-incet dupa 6 ani ca viitorul meu nu mai e in presa, ca totul este extrem de efemer si volatil si ca am nevoie de o schimbare. Primul meu gand nu a fost sa intru in PR, dar ca experienta asta mi s-a oferit si repede am descoperit o alta lume care mi-a placut mult.

Cat de dificila sau nu a fost aceasta? Care au fost provocarile initiale?

Dificil a fost sa ma conving ca trebuie sa ies din presa, desi ajunsesem la un anumit nivel profesional si financiar. Lucrurile care s-au intamplat– comercializarea excesiva a presei, oboseala si starea de sanatate precara, proiectele amanate au fost semnele care m-au convins ca e cea mai buna decizie. Am plecat pe jumatate din salariu la o institutie de stat unde nu imi imaginam sa lucrez vreodata. Nu eram deloc 9-5 kind of girl. Dar mi-am gasit atat de multe de facut acolo incat plecam adesea cand nu mai era nicio lumina aprinsa in cladire. Si am redobandit acolo ceva libertate si provocari noi care m-au determinat sa cladesc mai departe.

Ti-a fost vreodata dor de viata de jurnalist?

Nu prea mi-a fost dor pentru ca in munca mea zilnica, de aproape 9 ani, folosesc jurnalismul si multe activitati legate de acest domeniu. Cred ca odata ce ai fost jurnalist cu adevarat, ramane parte din tine.

Cum ai hotarat sa iti lansezi propria agentie si de ce una in care sa angajezi doar jurnalisti?  Care ai spune ca este avantajul jurnalistilor in PR?

Ideea agentiei a venit in urma unei discutii cu seful meu dintr-o multinationala care mi-a zis ca am stofa de antreprenor. Mi-am facut curaj sa incerc. Mi-am propus sa construiesc ceva de care sa fiu mandra si care sa ma faca sa ma trezesc in fiecare zi cu pofta de munca, de proiecte de valoare. Am mers pe faptul ca stiu sa comunic in si cu presa si ca oamenii au incredere in oameni mai mult decat in companii si de aici am inceput sa construiesc. Am angajat mult timp numai jurnalisti pentru ca intelegeau valoarea de informatie, stiau sa o impacheteze foarte bine si cui sa o livreze. Am ales asa si pentru ca mi-am dorit sa ii formez eu in comunicare, pe aceasta baza. In timp, am realizat ca un mix intre jurnalisti si oameni de PR e chiar mai bun.

Am invatat si m-am perfectionat continuu, am adunat in jur colegi valorosi si azi pot spune ca am o agentie premiata full-service, cu oameni si proiecte faine, in plina ascensiune.

Platforma pe care o dezvolt vine dupa multi ani in care am descoperit ca exista o ruptura intre companii si jurnalisti, deloc benefica nici unora.

Ce ar trebui sa invete oamenii de PR de la jurnalisti si vice-versa?

Oamenii de PR ar trebui sa invete de la jurnalisti ce inseamna valoarea de informatie, cum sa scrie pentru media, cum sa pregateasca o filmare/interviu pentru presa, cum sa puna intrebarile corecte pentru a ajunge la raspunsurile dorite. Jurnalistii ar trebui sa inteleaga procesul de comunicare si profunzimea lui, sa stapaneasca social media la un nivel mai amplu si sa inteleaga ca un om de PR bun le va usura, nu ingreuna colaborarea cu orice companie/proiect.

Cat de importante sunt premiile obtinute de agentie si cum te-au ajutat in castigarea de new business?

Sa fiu sincera, mult timp le-am ignorat. M-am focusat foarte mult pe rezultatele pentru clienti si nu pe brandul companiei si asta mi-a incetinit cresterea. Am realizat la un moment dat si imediat ce am inceput “sa scot capul in lume” si sa obtinem recunoastere pentru munca depusa, au venit proiecte noi si interesante. Si azi ma mai cauta antreprenori pentru ca au vazut ca suntem intr-un top sau ca am castigat un premiu.

Cum va pozitionati pe piata?

Agentia de PR si Branding personal TUDOR Communication se adreseaza companiilor mature, care ne impartasesc valorile si care vor sa creasca sanatos prin produse, servicii si oameni de calitate, comunicare strategica, onesta si creativo-pragmatica.

Platforma pe care o voi relansa este arma noastra secreta ce se adreseaza jurnalistilor si IMM-urilor, organizatiilor de orice fel, care vor o solutie simpla, accesibila si eficienta de comunicare in media.

Cum a fost anul 2019 pentru agentie, atat din punct de vedere financiar,cat si uman? Cu ce asteptari ai pornit in 2020 si cum s-au schimbat ele pe parcurs?

Anul 2019 a fost plin de provocari pentru ca am fost proaspata mamica si nu a fost simplu sa gestionez palariile multe pe care le am. Am reusit in schimb sa fac destul de multe, avand in vedere ca veneam cu bebele la birou mai mereu. Sunt mandra ca am reusit sa duc totul. Anul 2020 a fost si este unul dificil. Financiar, am resimtit inghetul economiei, mai ales in primele doua luni, iar uman, lipsa contactului social si ingreunarea lucrului in echipa. Dar, ce s-a intamplat m-a mobilizat extraordinar sa gasesc noi solutii care par sa prevesteasca un viitor mai bun si mai rapid decat aveam in plan anul acesta. Orice criza este o oportunitate, serios. Chiar daca nu o sa mai ajungem la aceeasi estimare financiara anul acesta, am pus bazele unor noi proiecte ce ne vor ajuta si mai mult pe viitor. Mi-am crescut echipa in criza si am incercat sa le dovedesc ca impreuna facem fata oricarei furtuni.

Cat de afectata a fost agentia, dar si tu personal, de pandemie?

Atat eu, cat si echipa, cred ca nu am fost atat de afectati. Ne-am mobilizat rapid si am reusit sa obtinem lucruri. Chiar daca nu a fost mereu usor, mai ales pentru noi, cei din management, si am muncit mai mult poate ca niciodata, am aratat ca suntem o echipa si ca putem depasi orice impreuna. Nu am facut taieri de salarii, desi proiectele s-au redus serios o perioada. Am reusit sa ne stabilizam si sa fim din nou pe crestere. Eu merg pe principiul “liderii chiar trebuie sa manance ultimii” si aceasta criza mi-a aratat ca e mai bine, pe termen lung, asa.

Cum v-ati adaptat?

Am lansat primii la nivel mondial un ghid de criza in vreme de pandemie, ce a fost extrem de apreciat chiar si de oameni de marketing din companii mari, internationale. Am fost agentia ce a creat primele emisiuni online cu specialisti care sa impartaseasca informatii utile comunitatii, emisiuni ce au avut organic peste 80 de mii de vizualizari. Ne-am impartit fiecare cum a dorit sa lucreze si ne-am sprijinit unii pe ceilalti. Recunosc ca mi-e dor enorm sa am toti colegii la birou.

Care sunt cele mai solicitate servicii in acest prezent?

Cel mai solicitat serviciu este cel de media relations. Asa ne-am pozitionat si am devenit recunoscuti pentru ca suntem o forta media pentru clientii nostri. Intre timp, ne-am extins serviciile si asta pentru ca vreau sa fim foarte curand o agentie full- service pentru clientii nostri.

Cum crezi ca se va incheia 2020 si ce iti doresti si crezi ca se va intamplai n 2021?

Sunt convinsa ca aceasta toamna va fi una foarte buna pentru noi si ca in 2021 TUDOR Communication va creste destul de mult. De abia astept sa va dezvalui de ce.

Cum ai caracteriza piata de comunicare din Romania in acest moment? Ce crezi ca ar trebui sa se schimbe pe piata si de ce?

Piata de comunicare din Romania este una extrem de pestrita. Avem, pe de o parte, oameni extraordinar de competenti, pe de alta, multi impostori sau oameni care trateaza aceasta munca la fel ca una de fabrica. Lipsa de educatie a clientilor, faptul ca primul buget pe care il taie este adesea cel de comunicare, confuzia generala dintre PR si advertising si lipsa de etica si valori a creat si creeaza probleme in companii si pentru oamenii de comunicare. Putem mai bine, mai mult. Dupa o intalnire recenta cu studentii de la comunicare, am mari sperante pentru viitor.

Ce trenduri vezi tu in acest moment?

Bugete tot mai reduse peste tot, comunicare predominant online, orientare spre masurare in vanzari. Oamenii cumpara tot mai mult si mai atent de la branduri cu care se identifica valoric. Boom-ul online va veni la pachet cu un antitrend puternic de offline.

Care ai spune ca sunt cele mai bune 5 campanii de PR din Romania din ultimii ani si de ce?

Sunt doua campanii pe care le-am apreciat foarte tare in ultimii ani. Este vorba de Traiasca capra vecinului, semnata de PressOne & GMP PR, GMP, Webstyler, Rock FM & Morning Glory by Razvan Exarhu & Donorium, si campania Romania are sange de rocker realizata de Centrul de Transfuzii Bucuresti si Rogalski Damaschin PR, Most Wanted. Pe plan international, as sublinia doua campanii cu un impact urias, care mi-au ramas in minte si in suflet: campania impotriva violentei domestice, The Room, facuta de IKEA Italia, si campania Every Girls Count a organizatiei ONE. Va recomand sa cititi despre ele daca nu le-ati vazut.