Victor Voicu (GRF+): Brandurile incep sa acorde o atentie sporita marketingului sportiv

GRF+ (fosta Graffiti PR), una dintre cele mai importante agentii de relatii publice din Romania, este noul partener strategic pe zona de sponsorship & media partnerships al Sports Festival și Transylvania OpenAm aflat in exclusivitate mai multe informatii despre parteneriat, dar si despre departamentul specializat al agentiei, de la Victor Voicu, Consultant Sports & Sponsorship Unit GRF+.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Victor Voicu, Consultant Sports & Sponsorship Unit GRF+

Cum ati hotarat sa va extindeti expertiza si in zona de marketing sportiv si sponsorship?

Daca luam in considerare faptul ca in Vest domeniul este deja extrem de dezvoltat, era de asteptat ca si in Romania sa inceapa sa creasca constant, avand in vedere ce potential, dar si ce impact poate avea. Bineinteles, ne-am dat seama ca putem si ca trebuie sa raspundem nevoilor pietei, sa umplem golul pe care l-am identificat. Totusi, consideram ca desi este evidenta nevoia de expertiza, totul a pornit si din pasiunea pentru industria sportiva, atat a actionarilor, cat si a colegilor mei din echipa de Sports & Sponsorship. Dupa ce „inchidem laptopurile”, fiecare dintre noi se intoarce la postura de fan si se delecteaza cu sporturile preferate: fotbal, tenis, baschet sau chiar si e-sports.

Aveti o echipa dedicata? Din cine este formata?

Da, in cadrul GRF+ exista un unit specializat, care isi asuma eticheta de Sports & Sponsorship. Ne bucuram sa spunem ca fiecare dintre cei patru membri ai echipei vine cu o vasta expertiza in marketing, sponsorship, PR, dar si events. Dan Dracea (cu un inceput de cariera in zona de jurnalism sportiv si actual project manager al proiectului tackle.ro), Stefania Barascu (cu ADN de baschet si experienta in evenimente internationale 3×3) si Alexandra Gaman (cel mai fresh si tanar transfer din echipa, vesnic castigatoare al oricarui quiz pe subiecte actuale din fotbal) fac parte din “dream-team-ul” pe care il construim. Suntem convinsi ca impreuna putem aduce un plus acestui domeniu, pentru ca experientele tuturor contribuie semnificativ la eficienta unit-ului nostru.

Cat de solicitate sunt aceste servicii de catre clienti?

Din fericire, din ce in ce mai multi clienti au realizat importanta marketingului sportiv si a sponsorizarilor, acestea putand contribui, in mod cert, la cresterea semnificativa a vizibilitatii brandurilor. Clientii se indreapta spre noi deoarece este nevoie de competente si cunostinte specifice, dar si de oameni dedicati, pasionati, care sa inteleaga acest fenomen in toata complexitatea lui.

Cand ati avut primele proiecte in aceasta zona si cum v-ati dezvoltat in acesti ani, din acest punct de vedere?

Am putea spune ca primele proiecte au fost realizate cu mult timp inainte ca unit-ul de Sports & Sponsorship sa se infiinteze, clientii avand nevoie de suport pe diverse zone din aceasta industrie. De-a lungul timpului, proiectele s-au inmultit, portofoliul nostru fiind astazi unul dezvoltat, ce cuprinde colaborari cu nume extrem de importante din industria sportiva.

Cum ati caracteriza industria de marketing sportiv si sponsorship din Romania?

In proces de constructie, o industrie care deja creste de la o zi la alta in Romania, dar care mai are un drum lung de parcurs pana la maturitate. Brandurile incep sa acorde o atentie sporita pentru aceasta zona, in special datorita initiativelor private ce contribuie de cativa ani la promovarea entertainment-ului din Romania atat pe plan local, cat si international, printre ele numarandu-se Untold, Electric Castle sau TIFF. De asemenea, acum ne putem bucura si de evenimente specializate in sport, iar aici fac referire la Sports Festival si Transylvania Open, doua proiecte entuziasmante care pun sportul sub lumina reflectoarelor.

Dincolo de evenimente, cluburile sportive incep sa se indrepte si ele usor spre aceasta zona, realizand ca activitatea de marketing bine facuta ar putea genera alte venituri importante, pe langa cele cu care s-au obisnuit pana acum: drepturi de televizare, sustinere din partea autoritatilor locale sau infuzie de capital din partea actionarilor.

Cum v-a influentat pandemia si cum v-ati adaptat?

Trebuie sa recunoastem ca a fost destul de dificil, mai ales avand in vedere faptul ca inceputul pandemiei a coincis cu anul de debut al unit-ului nostru in cadrul agentiei, iar companiile au fost nevoite sa mute unele resurse si bugete in zonele de CSR si comunicare de criza. Totodata, pandemia ne-a invatat sa ne adaptam extrem de rapid la neprevazut, sa facem acea tranzitie de la o situatie complet neobisnuita la o noua realitate. Am avut posibilitatea sa ne continuam activitatea remote, iar numarul colegilor a continuat sa creasca.

Cat de deschise au fost brandurile/ companiile?

In ultimul timp, brandurile au inceput sa fie din ce in ce mai deschise sa exploreze zonele de marketing sportiv si sponsorship. Abordarea companiilor poate fi vazuta ca un proces care incepe de la simplul lor interes, urmatorul pas este reprezentat de testarea acestei zone, insa rezultatele obtinute sunt cele care ii conving, determinandu-i sa continue sa investeasca.

Cum se schimba acest lucru in 2022?

Am trecut deja in a doua jumatate a anului 2022 si putem observa din ce in ce mai multe initiative in industria sportiva, dar si in sponsorizari. Succesul individual al unor sportivi si schimbarile de actionariat la anumite cluburi reusesc sa aduca o noua perspectiva, precum si noi abordari in aceste zone.

Ce asteptari aveti de la acest an si de la 2023?

Bineinteles, pe de-o parte, ne dorim sa continuam excelenta colaborare pe care o avem cu clientii si partenerii actuali si sa sa venim in intampinarea nevoilor si dorintelor lor prin abordari cat mai creative si inovative, pe de alta parte, fiind importanta dezvoltarea portofoliului unit-ului, sa asiguram o crestere continua, dar si sanatoasa a acestuia.

Ce inseamna pentru GRF+ asocierea cu Sports Festival si Transylvania Open?

Dupa parerea noastra, aceasta asociere este una cat se poate de naturala, de care ne bucuram cu totii. Parteneriatul reprezinta, in special pentru unit-ul de Sports & Sponsorship, o ocazie extraordinara de a lucra la dezvoltarea acestor initiative alaturi de adevarati profesionisti ai domeniului, dar si de a continua sa progresam in aceste doua discipline.

Cum a pornit parteneriatul si ce va propuneti pentru viitor?

Consideram ca parteneriatul nostru a pornit de la increderea pe care ambele parti o au in aceste doua proiecte unice in Romania, dar si din dorinta de a contribui impreuna la dezvoltarea industriei sportive din tara. In mod cert, speram ca acest parteneriat sa se intinda pe o perioada cat mai lunga de timp, astfel incat sa putem fructifica toate oportunitatile pe care colaborarea noastra le aduce.