”Barierele sunt doar în mintea noastră, eu le pot veni în ajutor elevilor să înțeleagă sistemic informațiile și să prindă drag de matematică” – Back to school cu dr. Georgiana Popovici

Din seria profesorilor remarcabili, dornici să le transmită elevilor pasiunea materiei predate, v-o prezentăm pe dr. Georgiana Popovici, profesoară de matematică și statistică cu peste 20 de ani la catedră. Predă în limba engleză și îi pregătește pentru examenele SAT, A-level, Bacalaureat Internațional sau GMAT pe tinerii dornici să studieze în afara țării la universități de prestigiu. Când nu e la clasă, e la centrul ei de excelență, unde continuă să-i îndrume pe elevi spre viitorul pe care și-l doresc. Am stat de vorbă cu dr. Georgiana Popovici despre matematică, despre ce înseamnă mai exact examenele internaționale, dar și despre pașii concreți pe care trebuie să-i urmeze un elev ca să treacă cu brio de această etapă.

un interviu de Andreea Retea, din seria #perspective

Cine este dr. Georgiana Popovici, pasionata de matematică și de predare? 

Aș spune că sunt un om simplu și cu mare drag pentru ceea ce fac și pentru elevii mei, așa cum bine ați precizat. Am fost din copilărie pasionată de cifre, de logică, de matematică în general, mi-am dorit să excelez și am fondat un centru de excelență în matematică, pentru tinerii care își doresc să se pregătească pentru examenele internaționale de matematică și statistică, dacă vor să urmeze o facultate din afară. Îi pregătesc cu drag și mă dedic fiecăruia în parte, ca să își atingă potențialul maxim. 

Iar când nu sunt cu elevii, îmi place să mă bucur de lucrurile simple din viață – să citesc o carte bună, să văd un documentar, să călătoresc sau să mă las inspirată în compania cuiva drag

Care ar fi recomandările pentru elevii care vor să se pregătească pentru examenele internaționale? Cu cât timp să ia în calcul să vă contacteze pentru sprijin?

SAT, A-level, Bacalaureat Internațional sau GMAT -acestea ar fi tipurile de examene cărora liceeni ar trebui să le dea atenție în perspectiva unei universități din afara țării sau dacă studiază la un liceu internațional. Este important să înceapă să se pregătească cu cel puțin un an înainte. După mai mult de 20 de ani la catedră, pot să vă spun că o muncă sistematică și concentrată de peste un an dă rezultate foarte bune. Depinde, desigur, de nivelul de la care pornești. Examenele internaționale au formate specifice și cer un management bun al timpului, este important ca elevul să rezolve cât mai multe de teste de acel fel pentru a prinde ritmul și a înțelege „limbajul” necesar. În general, recomand cel puțin un an-doi de pregătire specifică pentru rezultate bune.

Concret, dați-ne 5 tips & tricks prin care elevii se pot apropia de matematică – să poată fi puse de ei în practică sau chiar și de părinții lor.

Iată câteva recomandări prin care le garantez că ar putea vedea matematica cu alți ochi, ar fi mai răbdători să o înțeleagă și s-o utilizeze: 

  1. Să învețe într-un mediu fără elemente care să le distragă atenția. Un program de studiu ar fi extrem de util (ex: o oră pe zi e ideală pentru a nu pierde contactul cu materia)
  2. Revizuirea problemelor și erorilor – și să aibă răbdare. Să încerce să înțeleagă și să rezolve problema în loc să o abandoneze.
  3. Repetiție și practică – ele trebuie să fie constante. Reluarea conceptelor studiate anterior. Repetiție, repetiție. Nimic nu este imposibil de înțeles și stăpânit cu destul exercițiu.
  4. Elevii pot crea un dicționar matematic cu cele mai importante noțiuni la care să revină cand au nevoie. Materialul se poate consulta constant. 
  5. Corelarea matematicii cu probleme/situații din viața reală și cu alte domenii. Un mod ideal de a prinde și drag de o știință care ne înconjoară la fiecare pas. 

Dvs. predați în engleză, limba în care se dau aceste examene. Pe lângă faptul că este în altă limbă, ce mai este diferit la aceste examene internaționale, ca SAT sau A-Level, față de proba la matematică de la bacalaureat?

Diferențele între examene sunt în principal de formă și de conținut. Voi detalia pentru fiecare în parte câteva aspecte:

Examenul SAT este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la colegii și universități din Statele Unite ale Americii, și în Italia, pentru admitere la Universitatea Bocconi. Acesta evaluează aptitudinile academice ale elevilor și măsoară cunoștințele și abilitățile lor în domeniile matematicii, citirii critice și scrierii.  

A-level, Advanced Level Qualifications, se dă scris, nu digital. Examenul A-level este un examen standardizat utilizat în sistemul de învățământ din Marea Britanie și în alte țări care urmează același sistem.

Structura examenului A-level poate varia în funcție de materiile studiate, dar în general, fiecare subiect este evaluat printr-un număr specific de module sau unități. De obicei, elevii selectează de la trei la cinci materii pentru a susține examenul A-level. Fiecare materie are propriile sale cerințe și programe de studiu.

Examenul GMAT (Graduate Management Admission Test) este un test standardizat utilizat în procesul de admitere la programele de studii de afaceri la nivel de masterat sau MBA. Acesta evaluează abilitățile verbale, matematice și analitice ale candidaților și este administrat în limba engleză.

Structura examenului GMAT constă în patru secțiuni principale: Analiza argumentului, Întrebări integrate, Matematică și Limbă și înțelegere verbală (Verbal). 

Cât de importantă e statistica și în ce pondere e ea prezentă în examenele internaționale?

Din păcate, capitolul de “Probabilități și Statistică” nu este dezvoltat suficient în programa școlii românești, iar pentru a urma o universitate din străinătate este nevoie de pregătire suplimentară, individual sau cu un profesor.  Așadar, ea e foarte importantă. Procentual vorbind, aș menționa 60% matematica și 40% statistica. De ce atât de mult, poate vă întrebați? Pentru că are aplicații în alte domenii, nu neapărat conexe – cum ar fi în economie, în biologie sau în business.

Spre ce țări / regiuni se îndreaptă tinerii, din ce observați în meditațiile pe care le faceți cu ei pentru examenele internaționale?

O mare pondere ar fi spre universități din Europa, în special din Italia, și aș menționa aici Universitatea Bocconi, dar și spre Germania, Franța sau UK. Cereri sunt și pentru USA, din ce am observat la elevii pe care-i pregătesc.

Ce mesaj aveți pentru cei care visează să ajungă la o universitate prestigioasă din SUA sau din Europa și au mari emoții pentru examene?

Le-aș transmite în primul rând că e firesc să aibă emoții, e până la urmă un pas mare și o dorință de a reuși, de a-ți vedea visul împlinit. 

În al doilea rând, le-aș transmite să aibă încredere în ei și în capacitățile lor, să se pregătească temeinic și să-și dedice timp pentru studiu ca să aibă rezultatele dorite. 

Și le transmit că barierele sunt doar în mintea noastră, eu le pot veni în ajutor cu a deprinde informațiile mai rapid, de a le înțelege sistemic și de a prinde drag de noțiuni în așa fel încât să le stăpânească – vor vedea că, astfel, și parte dintre emoții vor dispărea. Mă pot găsi la un click distanță, aici – https://www.alevel-sat-gmat.ro/