Din inima fundului Bucurestiului, pentru un logo

despre logo-ul Bucurestiului intr-o discutie cu designer-ul Alex Icodin

O tema neasteptata pare sa fi infierbantat din nou spiritele publicitare de vreo zi – doua. Minunatul, premiatul si-apoi detronatul si hulitul Logo al Bucurestiului a agitat lumea buna mult mai mult decat o gramada de alte licitatii si/sau concursuri. Am vrut sa aflu o parere obiectiva din partea unui profesionist cu lucrari de branding si identitate la activ, asa ca am stat de vorba cu designerul Alex Icodin – Creative Partner @OpenView Studio.

care esti bucuresti

Care-i adevarul cu nazbatia asta de logo? Treaba putina, multe mistouri sau vice versa?

Logo-ul de la cap se impute si pestele in povestea asta este brief-ul prost facut. In discutia pe care am avut-o cu studentii mei am ajuns la concluzia ca daca isi concentrau atentia si marii invitati in stabilirea unor valori autentice si relevante, gaseau un adevar mai interesant si cu potential creativ. Asa s-a mers pe principiul garbage in – garbage out, il facem oricum de imagine pentru noi ca primarie, sa vada lumea ca suntem europeni si avem imagine. Iti spun sincer ca la cate apropouri de la prieteni si clienti am avut, am citit si rascitit brieful de n ori. Facut pompieristic, deloc motivant. Aici gasesti explicatia faptului ca nu s-au implicat profesionisti in acest proces. Inveti sa mirosi esecul de la o posta.

Caterinca face parte din ADN-ul nostru, prea slabi sa scoatem puroiul afara, facem misto pana ne anesteziaza durerea. Dar si mistoul asta are o latura taioasa, dupa cum se vede in cazul asta a taiat niste inimioare pe capete.

E oare Bogdan Naumovici marele vinovat sau treaba ar fi iesit la fel de prost si fara el?

Cred ca Bogdan a nimerit la nunta asta de cort, imbracat prea bine si cu alai de nasu’ mare dar nu s-a prins ca e adus de imagine si nu prea are legatura cu furatul miresei, pardon logo-ului.

Trebuia facuta licitatie si invitate nume grele sau ar fi mers bine si un concurs cu necunoscuti daca n-ar fi fost administrat atat de superficial?

Revenim la prima buba, brief-ul si brand-ul. Poti sa chemi si Londra cu ai sai vestiti ca din salata asta de tema nu faci mare lucru. Un profesionist cu mult noroc ar fi nimerit niste insight-uri si simboluri recunoscute de toata lumea, si-ar fi refacut brief-ul dupa cum ii spunea experienta si flerul, doar asa ar fi ajuns la o lucrare de calitate. Dar fara o echipa in spate si zeci de ore de documentare nu ai cum sa o scoti la capat si sa arati european.

Tu cum l-ai fi facut?

O agentie cu experienta ar fi lucrat alaturi de primarie si consultantii sai sa descopere esenta brand-ului Bucuresti, ar fi scos ceva interesant si pe urma ar fi trecut la treaba. Asta as fi facut eu, dar cum nu imi place sa lucrez cu statul si birocratia din spate, mi-am dat seama ca nu am timp si nervi sa incep o lupta pe care nu am resurse sa o duc pana la capat. Recunosc ca am inceput sa lucrez, bine intentionat si nu cu gandul la marele premiu, care fie vorba intre noi inseamna o asfaltare de straduta sau cateva borduri.

caini covrigi

M-am blocat psihic cand am vazut animalele grotesti comandate de Paste, iepuroii sinistri si ouale sale incondeiate si am zis ca pentru clientul asta nu vreau sa lucrez, nu ar aprecia ce fac eu. M-am orientat in ultimii ani pe un design cat mai original, cu logo-uri caligrafiate unice, cu simboluri desenate de la zero si apoi epurate si stilizate in programe grafice. Pentru ca numai asa poti avea unicitate si sa nu ai griji la inregistrarea marcii respective.

La inimioare, cerculete intrepatrunse ajunge orice student deprins cu putin exercitiul vectorial, nu e de mirare ca s-au gasit zeci de simboluri asemanatoare.

 Ce crezi ca va urma in telenovela asta?

Ai zis foarte bine telenovela, cred ca nu se va termina curand, pentru ca nici celelalte propuneri nu au fost facute cu un demers corect, pleaca de la aceleasi jumatati de masura ale clientului. Eu as declara stare de calamitate, as cere scuze publicului si participantilor si as relua tema de la baza. Asa urmatorul “castigator” sa zicem din alaiul asta va fi cautat si in fundul maselelor de rea intentie, scormonit printre curbe si fonturi de alinieri si dezacorduri, nu mai zic de asemanari. Ma intreb de ce n-au testat intai pe orasul Voluntari, daca pot sa ii zic asa, o identitate?

voluntari logo

Aveau Dragoni, poduri, kungfu amestecat cu mici si mitici si puteau sa vada daca au succes cu o identitate noua. Pe urma isi dadeau doctoratul si cu Bucurestiul, in care din fericire au ramas suficient de multi oameni isteti sa se prinda ca sunt pacaliti.

Bucurestiul are in momentul asta niste artisti si designeri care au facut lucruri frumoase pentru si in el. Le-au facut de placere si cu pasiune, puteau fi identificati si folositi in acest demers. Dar iarasi asta era treaba unei agentii creative, nu a unor functionari prea bine platiti si care nu au experienta necesara.

Alex Icodin este Creative Partner @Open View Studio, designer cu peste 18 ani de experienta in publicitate, 9 ani in Leo Burnett, Saatchi si Mercury, 9 ani la studioul lui de branding, profesor de design la Master-ul de Publicitate de la SNSPA.