Romania, Global Creative Hub

interviu de Marian Costache

Saptamana viitoare (24-25.10.2017) are loc la Bucuresti, la Opera Nationala, cea mai importanta Conferinta a Industriei de Advertising – www.creativity4better.com . Cu aceasta ocazie, pe parcursul ultimelor pregatiri inainte de eveniment, am stat de vorba cu d-na Maria Predoiu, Presedintele IAA Romania.

Care este tema evenimentului?

Evenimentul are ca tema “Creativity can Change the World”, fiind subordonat ca tema misiunii IAA Global, unei misiuni noi, despre care Felix Tataru (IAA Chairman and World President) va vorbi mai mult. Pornind de la aceasta tema am creat un line-up de speakeri care sunt realmente transformatori, prin puterea lor creativa directa sau prin forta lor de a atrage creativitatea echipelor cu care lucreaza. Am cautat o combinatie intre nume cu rezonanta si continut inspirational, bazat pe experienta lor personala si in legatura cu transformarea pe care au condus-o.

La nivel strategic ne-am propus sa abordam trei teme de creativitate, si anume: creativitate in comunicare, creativitate in tehnologie si creativitate in educatie. Toate aceste trei directii sunt de maxima importanta pentru industria comunicarii si sunt relevante pentru societate in sens mai larg, deoarece toata societatea se confrunta acum cu transformari in ceea ce priveste comunicarea, tehnologia si educatia. Noi, ca Industrie de Advertising, ne asumam sa vorbim despre temele acestea, dintr-o perspectiva cu totul noua.

Daca ar fi sa revezi lineup-ul de speakeri si la un overview sumar peste continutul anuntat pentru conferinta, ce prezente ti se par absolut remarcabile?

Steve Wozniak este speaker principal in cadrul conferintei. Stim cu totii ca Wozniak, alaturi de Steve Jobs, a fost co-fondatorul companiei Apple. Wozniak a fost cel care a creat computerul personal, a fost inginerul din spatele computerului personal, care a revolutionat lumea. Revolutia pe care a produs-o el o simtim cu totii.

Dintre speaker-ii de referinta la nivel global este si Jacelyn Swenson de la IBM. Ea este cea care a condus echipa care a creat prima rochie cu emotie. Cu totii cunoastem ideea de design vestimentar, care te ajuta sa te simti altfel, sa te transpui, dar ea este cea care a creat o rochie care te ajuta sa te simti altfel dar si arata cum te simti. Aceasta rochie a fost expusa la Met Galla anul trecut si in momentul de fata este la Henry Ford Museum din Michigan.

Va fi prezent la conferinta si Shun Matsuzaka, de la McCann Milennials din Tokyo, creatorul unui robot, Director de Creatie. Asadar Shun ne provoaca sa ne intrebam daca omul este singurul care poate fi creativ? Tehnologia, cu toti algoritmii si automatizarile ei, poate genera creativitate asa cum este ea inteleasa in industria noastra? Shun ne va arata, pe scena, cu ajutorul acestui robot, daca poate fi inlocuita creativitatea umana.

Un alt invitat despre care cred ca e important sa vorbim este Bechara Mouzannar, CCO Publicis Middle East & North Africa, No.1 Global CCO in 2015, care are in spate foarte multe campanii cu impact la nivel de societate. Una dintre campaniile despre care el este foarte mandru este cea care a generat schimbarea legii anti-viol in Liban, care apoi a fost “importata” si in Tunisia. Povestea este ca inainte de campanie, femeile care erau violate, daca se casatoreau cu agresorul, practic il scapau pe agresor de inchisoare. Ceea ce era, evident, total nedrept. Prin campania pe care a condus-o el, aceasta lege s-a modificat, asadar acum oricine violeaza o femeie este condamnabil si nu mai scapa de inchisoare chiar daca se casatoreste cu victima. Iata deci o trasformare majora, intr-o societate conservatoare, precum cea din Middle East.

Ne mandrim sa avem in conferinta si romani, care au creat un impact international senzational. In zona de creativity in education este Loredana Padurean, Associate Dean la MIT Sloan. Ea este cea care a fondat Asia School Of Business in Malaezia si va veni cu niste povesti foarte frumoase despre cum poate fi abordat invatamantul superior, intr-un mod diferit. Povesteste deja pe site-ul nostru despre cum au abordat ei procesul de admitere la Universitatea din Malaezia.

Un panel foarte drag mie va fi panelul de educatie, moderat de Sergiu Negut, care va avea invitati patru oameni extraordinari: Niklas Frings-Rupp, Founder @ Miami Ad School Hamburg, Dragos Iliescu, un master of measurement in education, Jamie Brassett, professor @ Central Art School Of London si Charlotte Williams, director de content la Cannes si al festivalului Eurobest. Cei patru ne vor povesti despre cum poate fi educata creativitatea. Este creativitatea nativa, sau educata? Cred ca intuim toti raspunsul. Daca in urma cu zece ani am fi spus ca te nasti creativ sau analitic, cred ca in zilele noastre nu am mai spune asa ceva. Cred ca toata lumea se naste creativa dar puterea creativitatii la varsta adulta depinde de felul cum a fost slefuita in copilarie.

Vom discuta despre tehnici foarte specifice, care incurajeaza educatia creativitatii, vom discuta despre cum stim daca educatia creativitatii va produce performanta sau nu, daca este o educatie cu impact sau doar o educatie placuta. Vom discuta despre rolul pe care Industria Advertising-ului il are in a influenta educatia creativitatii in alte domenii si de asemenea vom discuta despre rolul pe care industria noastra il are in a slefui bunul gust public, in contextul in care stim cu totii ca publicul larg prefer stirile senzationale si nu neaparat continutul de bun gust. Evident ca vom discuta despre alte lucruri pe care le lasam asa, sub mister, pentru ca vrem sa descoperiti alaturi de noi alte elemente de interes si pareri ale speaker-ilor cu mare experienta in domeniul educatiei.

Ce-si doreste IAA Romania sa realizeze prin acest eveniment, adresat in primul rand profesionistilor din Advertisingul romanesc?

Decizia de a organiza conferinta globala in Bucuresti este subordonata viziunii IAA Romania, viziunea, foarte indrazneata spunem noi, de a transforma Romania intr-un hub global de creativitate. Credem ca avem resurse umane foarte creative, credem ca avem exemple de succes in spate, cum ar fi premiile frumoase pe care atatea agentii le-au luat in ultimii unsprezece ani la Cannes si la alte festivaluri mai mici. Credem totodata ca este nevoie de o forta care sa coaguleze toate aceste succese si sa le transforme in succese sistemice.

De aceea la IAA Romania ne-am propus sa trasformam Romania in Global Creative HUB si am imbratisat cu entuziasm ideea de a organiza conferinta globala aici. Este pentru noi o dubla oportunitate, in primul rand oportunitatea de a inspira comunitatea locala, de a-si creste nivelul de ambitii si sa indrazneasca sa se gandeasca in perspectiva globala si in egala masura este pentru noi un moment in care atragem atentia comunitatii internationale, a comunitatii IAA dar si a comunitatii care merge dincolo de IAA Global, prin partenerii nostril de presa, prin Euronews, prin The Economist, prin BBC, asupra Romaniei ca tara in care sunt oameni foarte creativi si unde evenimente, de talia conferintei de saptamana viitoare, se intampla si surprind placut.

Suntem acum cu patru zile inainte de inceperea evenimentului ce va avea loc saptamana viitoare, pe 24 si 25 Octombrie, in Opera Nationala din Bucuresti, unde de altfel ne si aflam in acest moment. Va asteptam cu drag, mai sunt cateva bilete, nu foarte multe, intrati pe site-ul conferintei unde veti gasi mai multe informatii despre tot line-up-ul de speakeri, agenda evenimentului si de unde puteti cumpara si bilete.

Va asteptam cu drag sa crestem Romania impreuna!