S-a umblat la borcanul cu design

Dr. Like intr-o discutie cu Bogdan Petcu, Senior Graphic Designer

Bogdan Petcu lucreaza de ceva vreme ca graphic designer, dar ca orice om din fata calculatorului, auzi de el doar cand internetul ti-l scoate in cale. Asa s-a intamplat atunci cand a aparut in Lurzer’s Archive si de atunci ma tot tin sa-l intreb ce mai face, cum se face un ambalaj bun si multe alte lucruri din lumea designerilor. Grafici.

bogdan-petcu-cover-800

As vrea s-o luam cu cea mai recenta intamplare majora, aparitia in topul Lurzer’s Archive, 200 Best Packaging Design. Cum ai ajuns acolo?

Am inscris un proiect experimental la care lucrasem, un brand de gemuri. Dupa care am fost selectat si publicat in revista. Din cand in cand mai fac proiecte experimentale pentru ca vreau sa ma pastrez in forma. Proiectele experimentale adauga idei proaspete in repertoriul unui designer. Unele dintre aceste idei te pot ajuta si in proiectele reale.

Cu ce se mananca mai exact proiectul experimental?

Proiectele experimentale de obicei studiaza o tema. Poate fi o tema de design prietenos cu mediul, un studiu de craft sau o alta tema. Proiectele experimentale au mai mult curaj pentru ca nu sunt limitate de restrictiile pe care le are un proiect real. Asta nu insemna ca este doar un proiect artistic. Este o forma de testare a limitelor in design.

A fost facut pentru un anumit brand?

Nu, e un brand dezvoltat de mine, se numeste Memories on bread si e conceptul meu, gandit de la zero.

Ok, am inteles. Apoi, ai trimis lucrarea la cei de la Lurzer’s Archive?

Am fost invitat de ei sa inscriu o lucrare si am ales sa inscriu proiectul pe care il terminasem de curand – Memories on bread.

Care a fost feedback-ul local, de la colegi, agentii?

Feedback-ul a fost unul pozitiv si incurajator. Oamenii din agentii sunt deschisi catre idei curajoase si apreciaza genul asta de demers.

Ai incercat sa le vinzi ideea brandurilor, sa o implementezi, practic?

Inca nu dar poate o voi face in viitor.

De ce un brand ca Pepsi, de exemplu, mai are nevoie sa-si schimbe ambalajul?

Brandurile mari nu schimba teritoriul vizual ci schimba modul in care teritoriul vizual se manifesta. Multe campanii de advertising au inceput sa se manifeste si in ambalaj, in special pe brandurile de bauturi dar nu numai.

Eu te-am cunoscut acum 9 ani, la o agentie care nu mai exista. Cum s-au schimbat pentru tine lucrurile de atunci, mediul, oamenii, work-ul?

Publicitatea de acum e mult mai rationala, cel putin asa simt din interactiunea pe care o am eu cu clientii si cu agentiile. Nu mai poti vinde o idee bazandu-te doar pe coolness. E mult mai multa gandire strategica in prezent.

Fata de acum 15 ani piata din Romania e una asezata, brandurile romanesti au inceput sa aiba nisele lor si teritorii de comunicare bine definite. Si din punct de vedere al lucrului in agentie sunt schimbari. Se lucreaza din ce in ce mai specializat. Se pune accent mai mult pe calitatea muncii si mai putin pe cantitate. Aici ma refer desigur la agentiile bune.

Cat de mult conteaza scoala in domeniul asta? Stiu ca tu ai terminat Arte / Design de produs, te-a ajutat sa te orientezi mai bine prin jungla?

Te ajuta sa intelegi cateva notiuni legate de metodele de lucru, dar nu si de piata. Este o prima initiere in design dar un designer se formeaza cu adevarat dupa multi ani de munca. Designul este o meserie practica, nu teoretica. Designul rezolva probleme din lumea reala. Iar problemele nu sunt teoretice.

Pe vremea cand am terminat eu, profesorii nu erau activi in domeniul pe care-l predau studentilor. Acum, profii mai tineri au activitate profesionala intensa si sunt conectati la provocarile meseriei din 2018.

Colegii tai de prin agentii au studii de specialitate?

Unii da, dar nu e neaparat un must. Oricum, designul nu poate fi predat, de fapt, creativitatea nu poate fi predata, invatata. Creativitatea inseamna de fapt “nou”. E capacitatea unui individ de a recompune lumea. Din tot ce vezi, auzi, din fiecare interactiune iti faci propriile conexiuni si se naste ceva nou.

Graphic Design-ul e un job la granita cu arta?

In design, spre deosebire de arta, trebuie sa justifici tot timpul de ce ai facut o anumita alegere si de obicei trebuie sa gandesti lucruri pentru oameni, care sa-si serveasca scopul. Arta este o manifestare de expresie, un experiment…

Sunt pregatiti romanii sa ia de pe raft produse cu un packaging jucaus, diferit?

Consumatorii romani au inceput sa semene din ce in ce mai mult cu cei de afara. Nu vor fi niciodata toti la fel. Intotdeauna vom avea nise diferite. Consumatorii romani au inceput sa se maturizeze si sa fie mai pretentiosi. Exista o piata si pentru brandurile mai curajoase care au si manifestari curajoase in packaging. Iar aceasta piata se mareste.

Exista o reticenta si din partea clientilor cand vine vorba de a-si schimba look-ul?

In ultima vreme nu prea mai exista aceasta reticenta. Concurenta de pe piata a creat o noua realitate in care e mai necesar ca oricand sa te remarci.

E mai scump sa faci un packaging diferit fata de unul normal?

De obicei costa destul de mult sa schimbi ambalajul structural, iar daca nu ai un motiv bine intemeiat, nu o faci. Daca ajungi la concluzia ca nu te poti diferentia la raft altfel, pentru ca respectiva categorie e foarte aglomerata, atunci o faci.

Cam din ce motive vor brandurile sa-si schimbe ambalajele?

Depinde de brand, de piata si de consumator. Acum, piata este foarte dinamica, raftul din Romania seamana foarte mult cu cel din vest, fata de acum 15 ani, sa zicem. Daca brandurile din jurul tau evolueaza, trebuie sa o faci si tu.

Acum se intampla doua lucruri foarte importante, care ne vor afecta si pe noi. Ambalajele se vor schimba foarte mult pentru ca exista o politica de mediu foarte dura. Ambalajele vor trebui sa fie cat mai reciclabile sau biodegradabile. Al doilea trend important este cel de transparentizare a brandurilor. Millennials nu mai sunt interesati doar de beneficiul imediat al produsului. Ei vor sa stie tot despre un brand si despre principiile dupa care se guverneaza acel brand.

Cum a fost pentru tine tranzitia de la product design la packaging?

Inainte de publicitate faceam design de produs. Pasiunea pentru packaging a venit treptat. In publicitate am avut diverse proiecte, si ambalaje, si spoturi, graphic design etc. Creative Directorii au vazut ca eu sunt bun pe packaging si au inceput sa-mi dea mai multe proiecte. La Gavrila & Asociatii am avut cateva proiecte interesante. Gruia, de exemplu, a avut un succes fulminant, in 2013. A fost postat pe bloguri din Brazilia, Olanda si Rusia. A ajuns peste tot in lume. Pe atunci, typo packaging nu era asa raspandit. Tin minte ca o agentie din Rusia a scris doua pagini despre proiectul asta.

In momentul asta ce se cere mai mult de la client, ATL sau online? Se tot vorbea ca nu vom mai vedea spoturi la TV, dar daca te uiti, parca sunt mai multe ca niciodata…

Eu nu cred ca va disparea prea curand ATL-ul. Daca nu te pricepi la ceva, normal ca abia astepti sa dispara. Nu vrei sa-ti mai bati capul cu asta si abia astepti sa dispara mediul respectiv. Toate mediile vor fi folosite in continuare, dar contextualizat, comunicare mult mai targetata. Ambalajul va fi in continuare la putere, pentru ca el face legatura intre event, in-store si digital. Uita-te la ambalajele Ursus pentru festivalul UNTOLD, unde Ursus vine cu ceva special pentru ocazie.

Un TOP 3 ambalaje all time favorites?

Exemplele sunt in special din mediul international. Sunt foarte impresionat de ce se intampla in Asia si pentru ca sunt foarte diferiti de noi ca abordare. Dar pe lista scurta as pune ambalajele pentru sucurile Inoccent, produsele Apple si vodka Absolut. In general apreciez ambalajele care pun brandul in valoare si nu sunt doar niste executii dragute.

Cum e sa-ti cumperi produsul facut de tine din magazin?

E un sentiment placut. De exemplu Ursus Cooler, un alt brand pentru care am lucrat la Gavrila&Asociatii, a aparut in toata tara. E un sentiment puternic sa vezi ca tu ai gandit un produs cu care oamenii interactioneaza. Sper sa am ocazia vreodata sa lucrez pentru un brand global si atunci sa vad oameni din mai multe culturi cum interactioneaza cu brandul respectiv.

Daca cineva vrea sa vada “ambalajul” lui Bogdan Petcu, unde o poate face? Cum te promovezi?

In general pentru promovare folosesc blogurile de design internationale si revistele de profil. Pentru packaging exista platformele thedieline.com, packagingoftheworld.com, si unipack.ru. Ma mai promovez si prin festivalurile de design de la noi si pe site-ul propriu – bogdanpetcu.net.

E vreun produs pentru care nu ai lucra niciodata?

Nu mi-ar placea sa lucrez pentru branduri care mint si care au conotatii negative. Vreau sa promovez brandurile bune, cu produse si principii onorabile.

Ai vrea sa facem un packaging de album impreuna la un moment dat? Ai vazut ca Fat Boy Slim a scos recent albumul in cutie de pizza…

 Da, sigur ca da. Imi plac provocarile.

Cat m-ar costa si cat ar dura?

Depinde de solutia aleasa. Nu am mai facut asa ceva nici eu. Muzica s-a digitalizat, pack-ul de muzica trebuie sa fie o experienta in sine.