Victoria Donos (pastel): „Am lucrat mult mai mult decat o faceam inainte”

Cat de mult au fost sau nu afectate agentiile de comunicare din Romania de catre pandemie pana in acest moment? Cum s-au adaptat si ce sfaturi au oferit clientilor? Acestea sunt o parte din intrebarile la care multi dintre noi ne-am dori sa aflam raspuns. Am aflat perspectiva Victoriei Donos, Head of PR la pastel, iar cu aceasta ocazie am facut si o incursiune in experienta ei de pana acum si am ajuns sa o cunoastem mai bine.

interviu de Romanita Oprea, din seria #reinventyourself #reinventyourbusiness

Victoria 20180603

Victoria Donos

Cum ti-ai descoperit pasiunea pentru comunicare?

A fost „dragoste la primul auz” cand, intamplator, la radio, am auzit povestea proaspetei facultati de comunicare de la SNSPA. Era fix de ce avea nevoie un om bun la scris compuneri, care citea mult, iubea istoria, geopolitica, facuse ceva arte plastice si nu prea se impaca cu matematica. Puse toate la un loc, imi dadeau rezolvarea pentru „Ce ma fac cand ma fac mare?”.

Care consideri ca sunt cele mai bune sfaturi pe care le-ai primit pana acum? Cum te-au ajutat ele?

Sa invat o meserie pe care sa o pot practica si pe timp de pace si pe timp de razboi. E sfatul pe care NU l-am urmat. Inca nu-mi dau seama daca e bine sau rau, cert e ca am facut ceea ce este bine pentru mine. 

Ai avut un mentor? Daca da, cine si cum te-a influentat? 

N-as putea sa zic ca am avut un mentor, dar au fost oameni care si-au lasat amprenta in cine sunt azi. Si culmea, nu sunt neaparat oameni din comunicare sau din publicitate.

Ai facut trecerea de la agentie la client si apoi la agentie. Care sunt avantajele fiecarei pozitii? 

Aici parcursul meu a fost putin diferit. Si lipseste inceputul din presa. Il mentionez pentru ca de acolo mi-a ramas curiozitatea, nevoia de a verifica informatiile care mi se ofera, spiritul de observatie si „optica antrenata sa identifice imediat povestea sau stirea.

Povestea mea in comunicare s-a definit intr-adevar „la client”, asa cum am aflat in agentie ca se zice. De acolo am invatat sa gandesc business, sa lucrez organizat, sa intru in profunzimea subiectelor si sa fac ca lucrurile sa mearga.

Agentia mi-a dat gandirea strategica, perspectiva mai multor domenii si multa adrenalina.

Ai spune ca iti place si ti se potriveste mai mult sa faci comunicare intr-o agentie sau intr-o companie? De ce? 

Imi place sa fac comunicare in locul in care simt ca ma potrivesc. 

Ce te-a determinat sa incerci freelanceriatul? Cum ai descrie acea perioada? 

Nu m-am visat niciodata lucrand din cafenele sau de pe malul marii, dandu-mi check-in in mijlocul zilei despre cat e de frumoasa viata de freelancer, dar uite ca am facut-o ca sa pot vorbi despre asta. Am plecat spre freelancing pentru ca obosisem foarte tare si ajunsesem intr-un punct in care nu ma regaseam in ceea ce faceam. Am continuat sa fac proiecte in regim de freelancer, am lucrat aproape la fel de mult si mi-a prins bine.

Primul lucru de care te lovesti in momentul in care esti freelancer sunt oamenii pentru care nu mai esti „x, de la compania y”. Aici se cern rapid toate, vezi cum iti poti pune in valoare ceea ce stii sa faci. Si stii.

Uitandu-ma in spate, cred ca din perioada de freelancing m-am ales cu mai mult curaj, mi-am dat seama ca pot sa ma organizez, mi-am ascutit autodisciplina si mi-am dat seama ca in comunicare ai nevoie de echipa. 

De ce ai ales pastel? 

Pentru ca aveau o energie buna.

Cum s-a schimbat departamentul de PR de cand il conduci? 

Suntem intr-un proces de schimbare inca si cred ca mai avem lucruri de facut. In primul rand am devenit o functiune importanta de consultanta pentru clientii pastel.

Am crescut ponderea proiectelor de social media in agentie, componenta de PR se regaseste in majoritatea proiectelor pe care le ofera astazi pastel, iar comunicarea de criza este una dintre ariile noastre de expertiza.

Cum v-a afectat pandemia si cum s-au schimbat strategiile de comunicare pentru clienti?

Efectele s-au simtit pe mai multe niveluri. Daca e sa ne referim strict la nivelul clientilor si a relatiei cu acestia, pot spune ca am lucrat mult mai mult decat o faceam inainte, am refacut strategii, am livrat campanii noi, am refacut tot ce pregatisem pentru social media, am adoptat noi tehnologii si formate. Si am facut prima conferinta de presa online, la mijlocul lunii martie.

Care sunt primele masuri pe care le-ai luat?

Prima masura a fost sa ne securizam echipa, iar asta a insemnat sa trecem intr-o singura zi la lucrul de acasa. Apoi ne-am uitat peste business-ul pastel si cum ne putem asigura ca vom iesi cu totii din aceasta perioada. In paralel, am lucrat strategii, campanii, am schimbat si reconfigurat mesajele astfel incat sa fim cu totii relevanti.

Dar primele sfaturi oferite clientilor? 

Am analizat scenariile de comunicare de criza si ne-am uitat asupra riscurilor pe care le poate aduce aceasta pandemie. Apoi, ne-am uitat daca mesajele lor mai sunt relevante in acest context si daca este oportun sa comunice.

Si i-am mobilizat sa se implice in zonele unde era nevoie de ei, si ne-am bucurat ca au facut asta.

Care sunt tool-urile principale folosite in perioada asta si de ce? 

Zoom, Microsoft Teams, Skype for Business – pentru comunicare cu clientii si cu echipa, Wark – pentru informatiile din industrie si mersul lumii. 

Ati avut clienti care au venit in aceasta perioada special pentru consultanta de PR? 

Da, si am avut un client care a pus initial in pauza colaborarea pentru servicii de PR, insa a inteles nevoia si a revenit la mijlocul lunii martie.

Cum crezi ca se va schimba piata de comunicare din Romania? 

Calitatea unui produs are in spate niste costuri. In actuala configuratie, industria creativa nu-si va mai permite sa-si asume aceste costuri, iar de aici vad niste riscuri. Sper sa ma insel si sa putem avea in continuare campanii cu cap si coada, cu sens si de o anumita calitate.