Dragos Mindreci (Betano Romania): „Diferentierea se obtine prin trasarea unui fir rosu, a unui mix de comunicare integrata, adaptata la realitatile pietei si la feedbackul primit din partea publicului tinta”

Betano.com a donat 100.000 de euro catre Crucea Rosie Romana pentru achizitionarea de echipamente urgente si necesare pentru spitalele din Romania. Aceste resurse vor facilita crearea unor conditii suplimentare de siguranta pentru cadrele medicale aflate in prima linie de lupta impotriva COVID-19, dar si pentru apararea sanatatii si vietii pacientilor romani.

Am facut o incursiune in cariera lui Dragos Mindreci, country manager, urmata de o discutie despre digital marketing, oportunitati, piata nisata pe care activeaza compania pe care o reprezinta, competitie, rolul tehnologiei si, nu in ultimul rand, despre sustenabilitate si importanta ei.

un interviu de Romanita Oprea

Cum ai facut primii pasi in meserie si cum a fost tranzitia din marketing catre o pozitie de Country Manager?

De-a lungul timpului, am lucrat in diverse industrii si domenii de activitate, precum banking si FMCG. Am acumulat, astfel, o experienta vasta, de peste 18 ani, in zona de marketing si canale digitale. De altfel, in ultimii ani, am coordonat o serie de proiecte cu o componenta puternica de digital in domeniul platilor biometrice si de creditare, aducand un factor de inovatie pentru piata din Romania. Sunt o persoana cu interese variate, curios din fire, cu ambitii si aspiratii importante. In 2019, m-am alaturat echipei Betano, facand tranzitia catre o noua industrie, din pozitia de Country Manager. Tranzitia a fost una naturala, fireasca, intrucat, in experientele profesionale anterioare, am condus echipe cu roluri si responsabilitati variate, intr-un mediu international, similar cu modul de organizare Betano.

Care au fost cele mai importante sfaturi pe care le-ai primit in cariera si cum te-au ajutat ele?

De-a lungul timpului am primit multe sfaturi care m-au ajutat sa devin omul de astazi, atat in plan personal, cat si profesional. Imi amintesc ca, la un moment dat, cineva mi-a spus: cu totii ne notam in agende diferite activitati, insa ceea ce uitam sa facem este sa revenim asupra notitelor si sa le materializam. Mi s-a parut un lucru mic, neinsemnat, dar in momentul in care am inceput sa practic acest exercitiu, de a reveni asupra lucrurilor agreate, am realizat cat de important este el.

Daca ar fi la randul tau sa dai un sfat acum unui tanar aflat la inceput in digital marketing care ar fi acesta si de ce?

Am avut ocazia de a lucra, de-a lungul timpului, cu multi tineri, unii dintre ei aflati chiar in anii de studentie. Ce am observat ca face diferenta in ritmul si dinamica de crestere profesionala si, implicit, un sfat pe care il ofer tuturor tinerilor aflati la inceput de drum este sa isi seteze obiectivele pentru traiectoria profesionala. Odata constientizate si stabilite, urmeaza cladirea acestora prin curiozitate, receptivitate si cunoastere.

Ce carti de industrie ai citit in ultima vreme si le-ai recomanda, de ce?

Consider ca fiecare persoana are propriile valori si puncte de referinta, motiv pentru care nu cred neaparat in recomandari. Dar pot spune ce ma inspira si, pentru ca sunt o persoana care abstractizeaza lucrurile, consider ca cele mai bune insighturi si idei vin chiar din experienta si comunicarea directa cu segmentele de audienta vizate. Astfel, trei carti pe care le vad ca pe o adevarata sursa de inspiratie sunt:

  1. The 7 Habits of Highly Effective People: Powerful Lessons in Personal Change, a lui Stephen R. Covey. Pentru mine, este un must-read. Cartea in sine este un model care te educa in indreptarea pasilor catre un stil de viata eficient, menit sa te conduca spre succes. Principiile pe care se axeaza sunt principii cu care eu ma identific atat ca om, cat si ca profesionist: corectitudine, integritate, onestitate. Si consider ca micile schimbari pe care le facem la noi insine zi de zi sunt cele care conduc la o evolutie corecta.
  2. Primed to Perform, scrisa de Neel Doshi si Lindsay McGregor. Este o carte care reflecta un stil de management pe care il apreciez si pe care il practic. Cred in experienta si valorile individuale, in detrimentul ierarhiilor, unde fiecare dintre noi este lider acolo unde aduce valoare din punct de vedere profesional sau doar din perspectiva initiativei, avand parte de sustinerea echipei pentru a ajunge impreuna la succes.
  3. Winning the Customer, a lui Lou Imbriano. Este o carte ce are la baza marketingul sportiv si, fiind o persoana aflata in permanenta in cautarea unor noi modalitati de a imbunatati experienta clientilor, vad in aceasta carte un real ajutor in crearea de idei practice impreuna cu echipa.

Cat de greu este astazi sa te diferentiezi ca brand in industria de gaming atat de aglomerata si de competitiva?

Competitivitatea si dinamismul sunt cele care ne provoaca si ne ambitioneaza sa ne dezvoltam constant. Consider ca diferentierea se obtine prin trasarea unui fir rosu, a unui mix de comunicare integrata, adaptata la realitatile pietei si la feedbackul primit din partea publicului tinta. Este un principiu care se aplica atat din perspectiva comunicarii de brand, cat si din perspectiva experientei complete pe care o oferim clientilor nostri, prin adaugarea de noi servicii care vin in intampinarea nevoilor si preferintelor lor de divertisment.

Noi, in cadrul Betano, ne-am facut o misiune din a imbunatati in permamenta experienta clientilor platformei, iar succesul nostru in a realiza acest lucru este confirmat de numeroasele premii castigate in cadrul industriei. Recunoasterea drept cea mai buna platforma mobila de cazinou online si pariuri sportive din lume, acordata de EGR Awards in 2019, reprezinta o incununare a acestei misiuni.

Cat de mare este rolul jucat de tehnologie in acest moment in gaming si de ce?

La baza, suntem o companie de tehnologie, iar ca jucator exclusiv online in industria noastra, tehnologia si factorul uman sunt componentele principale ale businessului nostru. In acelasi timp, responsabilitatea sociala si Jocul Resposabil fac parte din modelul nostru de business in toate pietele in care suntem prezenti. Grupul din care Betano face parte este Kaizen Gaming, lider pe piata de GameTech din Grecia. Tehnologia in sine este doar un mijloc care conduce spre atingerea obiectivelor, motiv pentru care consider ca oamenii si cultura organizationala de tip Kaizen, care in japoneza inseamna imbunatatire permanenta, ne fac sa fim una dintre cele mai bune platforme din industrie.

Cum a inceput 2020 pentru Betano si ce asteptari aveati de la acest an? Cat de mult v-a dat peste cap planurile de business pandemia de covid-19? Ce masuri ati luat si veti mai lua pe viitor?

Pentru o dezvoltare corecta si corespunzatoare a businessului, ne conturam planuri de actiune pe termen scurt, mediu si lung. Am planificat din timp actiunile pentru 2020, inclusiv in zona evenimentelor marcante, precum EURO 2020 si Jocurile Olimpice, evenimente majore in calendarul anului. Insa 2020 a avut la baza adaptabilitatea si viteza de raspuns la noile realitati sociale. Ne-am concentrat cu totii pe transformarea fiecarei provocari intr-o oportunitate si sunt mandru de performanta echipei noastre locale, precum si a intregii organizatii.

Noi oferim doua produse mari: pariuri sportive si cazinou online. In prima parte a pandemiei, majoritatea competitiilor sportive traditionale au fost puse amanate, astfel ca ne-am adaptat intr-un timp record si am facut o schimbare in strategia de comunicare, punand accent indeosebi pe promovarea cazinoului online si a turneelor de E-sports.

#digital

In plus, am devenit partenerul principal al Federatiei Romane de Automobilism Sportiv si al primei editii a Campionatului National Digital pe Circuit. Am vazut in acest proiect inglobarea unor valori puternice: implicare, responsabilitate sociala si adaptabilitate. Ne-am alaturat cu deschidere si mandrie proiectului, cu atat mai mult cu cat s-a desfasurat in sfera digitala, acolo unde activam si noi, punand accent pe tehnologie si puterea acesteia de a ne aduce impreuna indiferent de situatie sau de context.

Am continuat sustinerea sportului digital si am devenit si parteneri principali ai GameOne Esports, cel mai mare organizator de evenimente sportive electronice din Romania, pentru turneul Betano Masters de Counter-Strike: Global Offensive, destinat amatorilor de E-Sports din Romania. Parteneriatul a marcat inca o premiera in scena sporturilor romanesti, Betano fiind prima companie din industrie care investeste in dezvoltarea sporturilor electronice.

Am invatat pe parcursul acestui an sa avem planuri alternative in tot ceea ce facem, in toate zonele de lucru, fie ca ne referim la marketing si comunicare sau la activitati operationale. Indiferent de context, pentru noi raman definitorii patru elemente de baza: clientii, echipa, partenerii si obiectivele de performanta.

Cum credeti ca va fi intreaga industrie afectata pe termen lung si de ce?

Industria a dat dovada de o adaptabilitate ridicata si de perseverenta, ceea ce nu face decat sa ma bucure. In prezent, toti jucatorii care aveau o strategie omni-channel, dar care vedeau online-ul ca parte din strategia de crestere pentru viitor, s-au repliat si s-au concentrat mult mai mult asupra acestui canal. Restrictiile impuse de autoritati au condus si ele la educarea si orientarea consumatorilor din agentii si cazinouri fizice in mediul online, iar acest proces va schimba considerabil modul de dezvoltare a industriei.

In ceea ce priveste Betano, avem incredere in platforma noastra, in produsele si experientele pe care le oferim, lucru validat si de opiniile clientilor nostri. Credem cu tarie ca viitorii utilizatori care vor interactiona cu platforma Betano, intrand in contact cu serviciile si produsele noastre, se vor bucura de o experienta completa, pozitiva, avand motivele necesare de a reveni si de a se bucura de tipul de divertisment pe care il oferim. Desigur, o buna parte din clientii salilor fizice se vor intoarce odata cu redeschiderea acestora, dar credem ca vor continua sa mentina intr-o anumita masura si activitatea din online.

Consider ca piata nu va mai fi impartita doar in online si offline si ca, asemeni operatorilor omni-channel, si clientii  vor deveni omni-channel, fara a mai exista acea trasatura definitorie si de diferentiere intre “client de online” si “client de agentie”.

Care sunt cele mai mari provocari si cum intentionati sa le depasiti?

De-a lungul timpului, am activat in trei industrii si am fost parte dintr-o echipa solida in perioda 2008-2009, cand am trecut printr-o criza economica majora, care m-a invatat ca trebuie sa poti fi capabil, deopotriva ca lider si ca organizatie, sa actionezi rapid si sa iti adaptezi planurile in permanenta.

Provocarea cea mai mare intr-un context de incertitudine este sa iti identifici punctele forte in noua realitate si sa cladesti in jurul lor. O provocare permanenta este sa reusesti sa iti adaptezi produsul si serviciile la asteptarile pietei locale si sa ramai in contact cu clientii. Pentru noi, nevoile si asteptarile clientilor sunt definitorii in conturarea planului de  dezvoltare.

Care sunt principalele aspecte de business pe care va veti concentra in viitor si ce diferentiatori veti scoate in evidenta?

Credem in oameni si in rolurile cheie ale fiecaruia dintre angajatii nostri. La nivel regional, Kaizen numara peste 800 de angajati, dintre care peste 5% sunt romani. Dezvoltarea profesionala a echipei este esentiala pentru evolutia businessului, atat pe plan local, cat si la nivel de companie. Oamenii sunt pe primul loc, indiferent de obiectivele de business pe care le stabilim si consideram ca succesul pe termen lung al unui brand puternic, precum Betano, este strans legat de crearea de parteneriate si de implicarea in proiecte pentru comunitatea din care facem parte.

Construim parteneriate strategice si ne implicam activ in proiecte ample de responsabilitate sociala, pentru a veni in sprijinul comunitatilor. De asemenea, ne dorim sa ne mentinem pe acest trend ascendent, sa continuam sa ne concentram pe dezvoltarea tehnologica, responsabilitate si standarde ridicate de comunicare, avand ca scop principal oferirea celei mai bune experiente utilizatorilor nostri.

Ne mandrim cu faptul ca suntem singura companie de pe piata care a reusit sa dezvolte si sa implementeze un sistem propriu bazat pe Inteligenta Artificiala pentru a veni in sprijinul utilizatorilor. Acest sistem identifica tiparele utilizatorilor care pot fi intr-o situatie de risc, pentru a permite, astfel, echipelor noastre specializate in jocul responsabil sa le ofere cel mai bun sprijin cu putinta. Aceasta inovatie a fost considerata de catre juriul competitiei EGR Marketing & Innovation Awards una dintre cele mai de succes initiative, care combina in cea mai buna maniera capabilitatile tehnologice si calitatile umane unice, demonstrand o abordare de tip hibrid in utilizarea tehnologiei si a factorului uman.