Rewe si al sau papa-mobil

(in acest caz, papa vine de la a manca!)

articol de Cezar Baciu

Imagineaza-ti ca stai in birou si dintr-o data iti vine pofta de o mica gustare care sa-ti ostoiasca foamea sau sa-ti micsoreze stressul. Sau simti brusc nevoia unei cola rece ca gheata. Problema – cel mai apropiat supermarket este departe si stii prea bine cat de aglomerat este… desigur, un supermarket… rulant ar fi util.

Retailerul german Rewe (firma-mama a romanescului Penny) testeaza la Koln, chiar in aceasta vara, un magazin autonom pe roti. Aceasta autoutilitara, numita Snack Mobil, circula pe strazi fara sofer si ofera clientilor o selectie de 32 de gustări. Acest experiment futurist se desfasoara cel putin pana la sfarsitul lunii septembrie 2021 in cartierul de afaceri Carlswerk din Koln, în parteneriat cu filiala germana a britanicilor de la Vodafone. Acest test ar fi, potrivit celor două companii, o premiera europeana*.

#foodonwheels

Incepand cu 7 iulie, corporatistii grabiti, coborati, la poalele blocurilor de birouri in care lucreaza, pentru o gura de aer sau / si o tigara, pot opri Snack Mobil-ul printr-o simpla miscare a mainii. Aceasta dubita mica cu forme rotunjite este un magazin pe roti … autonom, care ruleaza zilnic de la orele 10 la 16, intr-o bucla continua. Datele despre locatia curenta sunt partajate prin intermediul retelei celulare.  Trecatorii pot verifica unde se afla exact Snack Mobil-ul în aplicatia retailerului. Chioscul autonom pe roti transmite datele sale curente de locatie in mod constant in timp real catre unitatea centrala de control (planificator virtual de rute) si le compara cu ruta stocata acolo. Aceasta inseamna ca cei interesati stiu unde se afla Snack Mobil-ul. In plus, „Snack Mobil” ramane in siguranta pe curs, datorita compararii constante a locatiei curente cu ruta virtuala.

Masina se deplaseaza fara sofer pe strazi si ofera tuturor un sortiment de 32 de articole din categoria snacking, cum ar fi bauturi racoritoare, bomboane, prajituri-aperitive, batoane de ciocolata sau chipsuri. La inceputul experimentului, un asistent uman insoteste camioneta pentru a se asigura ca sistemul functioneaza corect in timp. Pentru a evita accidentele, acest vehiculul autonom circula doar cu 6 kilometri pe ora pe strazile cartierului de afaceri, ales special pentru ca aici traficul este cel mult moderat. Este echipat cu o serie de senzori si camere, ale caror imagini sunt scanate în timp real de algoritmi de analiza.

#5G

Pentru ca Snack Mobil sa functioneze fara probleme, datele trebuie sa curga la o viteza fulgeratoare: trec prin reteaua mobila 5G instalata in acest scop de Vodafone. De indata ce un trecator sau un alt vehicul apar in imediata apropiere a robotului, acesta se opreste pentru a evita orice risc de coliziune. O cartela SIM si o antena externa mentin chioscul în contact cu planificatorul de rute virtuale prin 5G si LTE si, astfel, il mentin intotdeauna pe traseu.

Snack Mobil se opreste de patru ori de-a lungul traseului sau, in zone aglomerate definite în prealabil, pentru a atrage clientii potentiali, dar se opreste si atunci cand un pieton aleator ii face semn cu mana. Camioneta autonoma functioneaza ca un automat de gustari clasic: consumatorul alege, pe un ecran tactil, produsul pe care il doreste si plateste contactless comanda cu cardul bancar sau smartphone-ul. Produsele selectate coboara in partea de jos a masinii, intr-un recipient din care cumparatorul o colecteaza.

#experiment

Rewe si Vodafone folosesc acest experiment pentru a testa apetitul consumatorilor pentru magazinele (chiar) independente. La un moment dat poate fi chiar posibil ca Snack Mobil -ul sa fie apelat prin intermediul aplicatiei Rewe. In prezent, acest lucru nu este fezabil din punct de vedere tehnic. Camioneta autonoma are inca nevoie de ruta fixa pentru a putea naviga in siguranta pe strazi.

Dar inainte ca un astfel de experiment sa fie extins, este strict necesar ca parlamentul si companiile de asigurare din landul german Rhenania de Nord – Westfalia, care pentru moment interzic circulatia vehiculelor fara sofer 😊, sa se adapteze la aceasta noua situatie… tehnologica.

*Proiectul Rewe – Vodafone aminteste in principiu de un experiment anterior al filialei americane a Ahold Delhaize (proprietarul retelei romanesti Mega Image),  Stop&Shop – Robomart, proiect inceput in 2018-2019 in zona Bostonului, dar stopat (sau macar pus in asteptare) de catre pandemie.

1 răspuns »