„Creativitate înseamnă idei atât de simple de te fac să-ți pui mâna la cap și să-ți muști puțin buza de invidie” – Adina Stănescu, Creative Director v8

Creativitate înseamnă, de cele mai multe ori, simplitate, dar și multă gândire strategică. Posibilitatea de a transforma imposibilul în posibil. Poate părea dificil, însă Adina Stănescu, noul Creative Director al agenției v8, crede tare în asta – poți muta munții din loc cu o idee bună și o execuție pe măsură, alături de echipa potrivită. Adina are peste 10 ani de experiență în publicitate și zeci de premii locale și internaționale printre care Cannes Lions, D&AD, LIA Awards, Webby, Golden Drum, One Show, Effie și Internetics. Cum își propune Adina să îmbine eficiența cu creativitatea în cadrul v8 și cum va ajunge, în timp, să dezvolte o cultură orientată spre creativitate atât la nivel intern, cât și în relație cu clienții și cu partenerii agenției, aflăm dintr-un interviu exclusiv pentru WeInvent.

un interviu de Andreea Retea

Adina Stănescu, noul Creative Director al agenției v8

Ai intrat în echipa v8, în rol de Creative Director, de câteva luni și știu că deja ai lucrat la câteva proiecte împreună cu colegii tăi. Cum ai găsit echipa, care este energia la v8? Care simți că sunt cele mai importante atribute ale echipei de creație v8 și ce ai vrea să schimbi / îmbunătățești?

Am găsit o echipă din care îmi face plăcere să fac parte. Oameni curioși pe care dacă ar trebui să-i grupez într-o categorie, cum ne place nouă în publicitate să facem, poate de prea multe ori, această categorie s-ar numi underdogs. Și nu spun asta doar pentru că este un termen care-mi place, ci pentru că am găsit în v8 creativi care sunt pregătiți oricând să transforme un brief oricât de mic într-o oportunitate creativă, chiar dacă uneori își iau din timpul lor personal de plimbat cățelul sau periat pisica. Și oameni care nu se înspăimântă când aud că suntem în pitch cu o agenție de 3 sau de 4 ori mai mare ca noi, ba din contră, li se pare o provocare. Ce-i drept, am avut noroc de oameni mișto.

E greu de pus degetul pe ceva ce aș vrea să schimb. Știu sigur că îmi doresc să le acord oamenilor sprijin moral. Un „bravo” spus la timpul lui face cât o mie de cuvinte, mai ales într-o industrie agitată și plină de ego-uri ca a noastră. Și poate și puțină responsabilitate. Chiar în perioada asta lucrez la tot felul de structuri prin care să le acord oamenilor și mai multă responsabilitate care să-i scoată din zona de confort, fară să simtă că au depus un efort prea mare.

Ce obiective ți-ai pus strict legat de echipa creativă pe care o conduci acum?

Unul și bun, ca într-un an de zile fiecare echipă să aibă cel puțin o campanie tare, hai două, dacă are noroc, de care să fie mândră când apasă butonul de share pe social media. Sunt sigură că într-un an de zile se vor schimba multe, dar mai știu și că dacă   nu-ți dai niște deadline-uri pentru lucrurile importante riști ca task-urile multe și mărunte să te împingă de pe drumul tău cu obiective bine definite. Așa că, hai să ne auzim cu bine la anul, pe vremea asta.

Ce te-a făcut să accepți această provocare profesională?

Și eu mă întreb uneori. Glumesc! Agenția v8 e o agenție independentă cu niște valori foarte bine definite: creativitate, simplitate, pasiune, eficiență, freshness. Valori la care am făcut click imediat ce le-am auzit. Mai mult, am întâlnit în v8 niște oameni extraordinari care au drive-ul necesar de a muta munții dacă își propun sau de a te împinge pe tine într-atât de tare încât să-i muți. Întotdeauna am admirat pasiunea și drive-ul pe care îl au anumiți oameni de a transforma imposibilul în posibil. Nu aveam cum să ratez oportunitatea de a lucra alături de niște oameni atât de pe placul meu.

Sloganul v8 este “ideas for growth” / idei pentru creștere, tu cum l-ai explica și cum vei transforma această viziune în realitate?

Ideea e că noi, la v8, ne uităm la clienții noștri un pic diferit. Cu alte cuvinte, nu îi considerăm clienți, ci mai degrabă parteneri. Așa că, de multe ori nu mai așteptăm să primim brief-ul. Analizăm, citim, gândim ca și cum am face parte din echipa clientului, nu din v8. Și facem acest lucru tocmai din dorința de a ne ajuta partenerii să se dezvolte așa cum ar trebui, prin idei de toate felurile. Bineînțeles că aici e și mâna CS-ului din v8 care e mereu cu urechea aplecată spre a culege informații utile.

Ai numeroase premii naționale în internaționale în portofoliu, te felicit pentru asta. Cum vezi tu această recunoaștere – este consecința firească a unor campanii eficiente sau uneori eficiența și creativitatea nu au nicio legătură? Îți propui să mai câștigi premii în calitate de Creative Director la v8?

Înainte de toate, cred că orice premiu este o consecință firească a unor multe zile de muncă, a multor nopți nedormite și poate chiar a multor dimineți în care te-ai trezit să lucrezi puțin cât încă e întuneric afară și nu-ți zbârnăie mail-urile și telefoanele. Din păcate, sau poate din fericire, drumul de la idee – la implementare – la caz – la înscris e unul al naibii de complicat.

Apoi, mai cred că eficiența și creativitatea merg mână în mână, iar campaniile alea tari care ajung să fie recunoscute și premiate au câte puțin din fiecare.

Noi, la v8, nu ne-am propus neapărat ca în 2022 să câștigăm premii, ne-am propus să înscriem mult. Prin faptul că înscrii înseamnă că ai făcut o campanie de care ești mândru și mai mult de atât, înseamnă că ai făcut tot ce ține de tine ca agenție să faci totul bine. Restul ține de alții.

Prin ce atribute simți sau vrei să se diferențieze proiectele v8, odată cu intrarea ta în echipă?

Prin complexitate. Iar norocul meu este că v8 trece acum printr-un moment de repoziționare, de la o agenție digitală, la o agenție full-service. Așa că, din ce în ce mai mulți clienți vin la v8 în căutarea unor servicii de marketing complete, iar asta nu poate decât să mă bucure. Mai multe brief-uri grele și complexe.

Care sunt nevoile clienților în România în prezent, la capitolul publicitate?

Rezultate. Nu mai e un secret pentru nimeni că pandemia a schimbat mersul lucrurilor, iar una dintre aceste schimbări vine din nevoia clienților de a vedea performanță în rezultate. În cifre. În excel-uri. Ce iubim noi creativii mai mult și mai mult.

Trăim vremuri în care nu poți să mai mergi să vinzi idei care dau bine în Power Point, fară să spui și cum vei măsura rezultatele campaniei. Ceea ce, cu siguranță, pentru un creativ naște noi probleme. Dar vestea bună este că acolo unde sunt probleme, se nasc și soluții care poate până acum stăteau ascunse după o perdea.

Ce înseamnă creativitatea pentru tine?

Înseamnă atât de multe lucruri! Dar mai presus de toate, înseamnă niște idei care sunt atât de simple de te fac să-ți pui mâna la cap și să-ți muști puțin buza de invidie. Și aici nu mă refer doar la idei din publicitate. Poate fi un text scris simplu care te trece    printr-un carousel de emoții până la final. Poate fi un mod de a implementa o idee atunci când știi că nu te poți baza pe craft. Și așa mai departe.

Ce alte atribute ar trebui să nu lipsească din felul de a fi, de a exprima, al unui creativ?

Curiozitatea. Dacă nu te roade puțin să știi câte ceva din toate, să stai de vorbă nu doar cu oamenii ăia pe care îi ai în listă la favoriți, o să-ți fie foarte greu când va trebui să faci conexiuni și salturi creative. E important să ai niște referințe, din orice domeniu, iar pe astea nu poți să le aduni altfel decât fiind curios. O fi omorât curiozitatea pisica, dar cu siguranță a salvat mulți creativi din situații în care nici ei nu credeau că vor mai ieși vreodată.

Cum ai vrea să arate 2022 pentru tine?

La fel de frumos ca 2021.