Roxana Marin (Ogilvy): „Oamenii si conexiunea dintre acestia stau la baza culturii noastre interne”

De la jurnalism la HR creativ si atragerea de talente. In ultimii zece ani de consultanta in HR, a avut sansa sa participe la un numar mare de proiecte, acoperind diferite domenii, in companii multinationale din diverse industrii. Condusa de rezultate si fiind un profil analitic, considera ca cele mai mari puncte forte ale ei sunt abilitatile de orientare catre clienti, creativitatea, comunicarea eficienta si capacitatea de a se interactiona cu liderii de business. Marketingul, social media, employer brandingul si talent managementul sunt cel mai recente obiective ale ei.

Am vorbit in exclusivitate cu Roxana Marin, Talent Manager Ogilvy Romania, despre pozitia pe care o ocupa, despre work-life balance, programe de well-being, sanatate mintala, focus pe diversitate si incluziune.

un interviu de Romanita Oprea, din seria #perspective

Suna foarte interesant pozitia ta – Talent Manager. Ne poti explica in ce consista ea mai exact si care este specificul ei intr-o agentie de publicitate?

In publicitate toate joburile “clasice” au ceva diferit, pentru ca industria insasi are particularitatile ei. In principal pentru ca este zona in care creativitatea este core driver-ul. Asadar, si pozitia mea, de “om de HR”, este adaptata contextului. Sunt un cautator de talente, daca pot sa spun asa. Indiferent daca azi caut un copywriter sau un art, iar maine un social media manager sau un om de PR sau de CS, brieful are un numitor comun: acest talent care, desigur, comporta multe valente, nu este limitat la definitia din dex.

In Ogilvy vorbim despre borderless creativity, este unul dintre principiile noastre organizationale. Iar asta se refera la talentul interdisciplinar. In sensul in care il cautam si il exploram, indiferent de disciplina despre care vorbim. Mai exact, cautam creativitatea si in solutiile de abordare a unei situatii, a unei strategii, in rezolvarea unei situatii de criza, etc. Asta se poate traduce prin capacitatea unui om de a isi defini un ecosistem propriu si de a veni cu idei si abordari noi.

Cum arata o zi din viata ta profesionala?

Uneori o zi poate parea cat o saptamana. 😊 Contextul actual plin de provocari ne ajuta in acest sens si sunt convinsa ca asta se resimte la nivel general. Avand sub “palaria” mea de Talent Manager o diversitate mai mare de activitati si proiecte, pot spune ca zilele sunt diferite in functie de prioritatile de moment, insa, fie ca ma duc la birou sau lucrez de acasa (lucram in sistem hibrid), incerc intotdeauna sa gasesc placerea si bucuria in ceea ce fac.

Prin rolul actual simt ca am oportunitatea de a “atinge” vietile multor oameni si chiar de a avea un impact care le poate schimba cariera sau chiar si viata, cu totul.

Ce tool-uri folosesti de obicei in headhunting?

Recomandarile sunt in continuare cel mai bun “tool” in industria publicitatii. Oamenii din industrie se cunosc intre ei si pentru ca, din pacate, pool-ul de talente nu este unul foarte mare, recomandarea functioneaza cel mai bine. Incercam sa incurajam, ca agentie, noua generatie de publicitari si sa gasim noile talente care sa faca publicitatea „great again”.

Am si pus in practica aceasta cautare de “fresh blood”, anul trecut, cand am lucrat, alaturi de UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania), la o campanie adresata Generatiei Z – “Fa un Job din asta”. Campania a facut parte si din strategia noastra de Talent Attraction, si a mers mana in mana si cu politica noastra de DE&I (diversity&inclusion). Suntem o companie care ofera sanse egale si un mediu numai bun de crestere si explorare pentru oricine doreste sa isi gaseasca drumul in aceasta industrie. Credem ca modul in care lucram trebuie sa aiba in centrul sau diversitatea pentru a da cea mai buna sansa de aplicabilitate conceptului de borderless creativity.

Desigur, pentru headhunting folosim si instrumentele „traditionale”, cum este Linkedin, pe care il folosesc cu o rata de succes destul de mare.

Cum s-a schimbat situatia in urma pandemiei?

Ultimii ani nu au fost deloc blanzi cu noi si, cu siguranta, au lasat pe noi toti diferite “cicatrici”. S-au spus si scris multe despre pandemie, in incercarea de a intelege si a asimila impactul acesteia. Studiile arata clar ca a existat un impact major asupra oamenilor, dar si un switch al prioritatilor acestora, adica un impact pozitiv intr-un context negativ.

Ceea ce vad si simt eu in interactiunile mele cu oamenii, fie in procesele de recrutare, fie cu colegii, este o educare a pietei muncii, dar si un schimb de putere de la angajator la angajat. Oamenii au trecut printr-un val de stari foarte puternice, de la anxietate, demotivare in privinta jobului, a vietii, in general, deci chiar depresie serioasa. Asadar, au devenit mult mai selectivi, stiu mult mai bine care sunt nevoile lor si zonele unde nu este loc de negociere, vor mai multa transparenta, flexibilitate si beneficii din zona de well-being.

Echilibrul intre job si viata personala este mai important ca niciodata, si asta se vede si atunci cand acceptarea unei oferte poate depinde de posibilitatea de a lucra si de acasa, in sistem hibrid sau remote.

Cum este spiritul Ogilvy? Ce criterii trebuie sa indeplineasca un viitor angajat?

Spiritul Ogilvy este centrat pe crestere si invatare. Nu credem in angajati perfecti, ci perfectibili. Oamenii si conexiunea dintre acestia stau la baza culturii noastre interne.

Dintr-o perspectiva mai ampla, misiunea noastra este aceea de a inspira oamenii si bradurile sa construiasca impact. Si credem ca cel mai bun mod de a face acest lucru este promovarea unei comunitati bazata pe diversitate, cu oameni din medii diverse, in care toate contributiile sunt apreciate si in care fiecare angajat are sansa de a deveni cea mai buna versiune a sa.

Ne place ca oamenii care vin in echipa noastra sa fie definiti de dorinta de a explora, de onestitate fata ei insisi (in primul rand), de empatie, consecventa si bucuria de a-si face jobul cu standarde.

Am inteles ca la nivel de grup pretuiti foarte mult zona de work-life balance. Ne poti spune mai multe?

Intr-adevar, tinem foarte mult la echilibrul dintre job si viata personala a angajatilor. Pentru a putea obtine un echilibru avem nevoie de limite, in primul rand cand vine vorba de programul de lucru si respectarea acestuia. Punem un foarte mare accent pe educarea clientilor in aceasta directie si oferim tot sprijinul colegilor nostri in situatii in care clientii depasesc aceste limite intr-un mod aproape abuziv, din pacate.

Work-life balance este parte din ceea ce numim well-being-ul angajatilor. Nu poti sa faci performanta daca oamenii nu au o stare de bine in relatie cu locul lor de munca. Este unul dintre acele lucruri pe care pandemia ni le-a pus frontal in fata. Nu mai poate exista o stare de bine fara sustinerea angajatilor in a avea flexibilitate in programul lor si, de aceea, ne sustinem managerii sa intretina acest mod de lucru sub diverse forme care, la final, sa duca la eficienta in business.

La ce tipuri de programe de well-being apelati si de ce?

O cultura organizationala care sustine starea de well-being are un element critic care tine de suport/ sprijin/ grija fata de omul (nu doar angajatul) din companie.

Ogilvy, alaturi de agentiile din WPP, a demonstrat in momente cheie ca are grija si ca ii pasa de oamenii sai, fie ca a fost vorba de pandemie, de izbucnirea razboiului din Ucraina, cutremurul din Turcia, fie ca au fost cazuri individuale, personale, in care oamenii s-au aflat in situatii dificile si au avut nevoie de ajutor.

In momentul izbucnirii razboiului din Ucraina o lume intreaga a fost ravasita si impactul mental asupra noastra, a romanilor, a fost masiv, Romania fiind o tara vecina. Impactul a fost constientizat imediat la nivel de grup si o serie de sedinte de consiliere psihologica a angajatilor au fost puse la dispozitia lor pentru a ii ajuta in asimilarea evenimentelor si gestionarea unei noi situatii cu potential traumatic.

Suntem atenti la nivelul de engagement al angajatilor si in fiecare an rulam un Talent pulse survey, un fel de analiza interna, care ne indica ariile in care oamenii simt nevoia de schimbari sau imbunatatiri. Si pot sa spun, fara modestie, ca la capitolul well-being nu stam rau deloc. Uite, un exemplu de initiativa extrem de apreciata este Light Friday pe timpul verii.

Sanatatea mintala devine un topic din ce in ce mai hot, mai ales in zona de marcomm. Cum este la voi si ce aveti in plan pentru 2023?

Anul trecut am avut o initiativa formidabila la nivel global, numita “Make Space”, o sarbatoare menita sa contribuie la imbunatatirea starii noastre mintale. A fost vorba despre un weekend prelungit, doua zile libere acordate de companie, in care am fost incurajati sa ne deconectam complet de orice device si sa ne indreptam atentia catre lucrurile importante pentru fiecare dintre noi.

Mintile stralucitoare pot excela in conditii dificile, dar recunoastem ca nu ar trebui sa faca asta tot timpul. Asa ca pentru a fi creativi, pentru a ne atinge potentialul si, in acelasi timp, pentru a avea grija de binele noastru, cu totii avem nevoie de un spatiu. Spatiu pentru a respira. Spatiu pentru reincarcare. Spatiu pentru reflectare. Spatiu pentru a sarbatori ceea ce am realizat impreuna.

Desi, initial parea extrem de dificial sa “apesi” butonul de Pause la nivel global, in aceleasi doua zile, initiativa a fost foarte bine primita si apreciata de toata lumea.

Acele zile libere a fost urmate de o saptamana in care au fost organizate o serie de evenimente, menite sa aduca inspiratia si sa celebreze creativitatea, proiectele si diversitatea oamenilor nostri.

Continuam si in acest an sa punem accent pe aceste pauze de respiro si timp pentru conectare, atat cu noi insine, cat si cu oamenii din jurul nostru – colegii de langa noi, cat si colegii din retea.

Care ati spune ca sunt particularitatile lucrului cu oamenii de comunicare din Romania?

Nu am lucrat cu toti oamenii de comunicare din Romania (😊), insa, despre ai mei, din Ogilvy, pot spune ca sunt oameni deosebiti, fiecare dintr-un “aluat” diferit, cu o voce speciala, cu personalitati puternice, de la care gasesti intotdeauna ceva de invatat sau ceva care sa te inspire. Si pe cat diferiti, pe atat de deschisi sa gaseasca o cale de colaborare. Chiar si cand le ia mai mult sau este mai dificil, imi place sa vad ca gasesc ei o cale.

Cat de mult credeti ca va ajuta background-ul in jurnalism?

Atunci cand m-am inscris la facultate imi doream sa pot sa iau parte la “actiune”, la evenimentele importante din cotidian, sa pot sa imi pun amprenta pe ceva, sa fiu aproape de oameni. Imi plac oamenii si iubesc interactiunile cu ei.

Simt ca ma ajuta experienta facultatii din mai multe perspective: anumite cunostinte din jurnalism, PR si publicitate, pe care le-am acumulat in acei ani, oamenii pe care i-am cunoscut si mai ales faptul ca nu mi-am indepartat niciodata total interesul fata de industria marcom.

Care sunt cele mai mari provocari in aceasta perioada si de ce?

Provocarile au fost in lant: pandemie, razboi si mult anuntata criza economica. Totusi, cred ca nivelul record al inflatiei a fost subiectul in jurul caruia s-au axat cele mai multe conversatii din piata muncii anul trecut si continua si anul acesta.

Cresterea preturilor cu 30% – 40% ne-a impactat pe toti si nevoia angajatilor de a solicita o aliniere a salariilor la puterea de cumparare este de inteles. In acelasi timp, o compensare integrala a inflatiei este nerealista avand in vedere contextul economic instabil.

Asadar, incercam sa venim in intampinarea oamenilor nostri printr-un update al pachetului de beneficii, si de asemenea, pastrand o mare atentie pe flexibilitatea noastra ca angajator. Cautam mereu un echilibru intre ce nu putem oferi intr-un anumit moment si ce putem oferi ca sa compensam. Obiectivul este sa avem acest echilibru care sa ii dea omului siguranta ca, in mod real, cineva chiar are grija de el la locul de munca.

Cum combateti migrarea foarte puternica, un alt fenomen cu care industria noastra s-a tot confruntat in ultimii ani?

In 2022 am resimtit si noi efectele migrarii, insa, nu la un nivel atat de masiv. Lucrurile s-au stabilizat destul de repede si nu ne putem plange de un procent mare de turnover. Probabil ca si cultura noastra organizationala are un impact aici.