Neconventional in Romania

Daca ar fi sa incerc o abordare a Neconventionalului in publicitatea din Romania imi vin in minte cele spuse de Serban Alexandrescu Creative Director Headvertising.

Incercand sa contureze „Cum se defineste neconventionalul?” Serban spunea:„Problema adevaratului neconventional e ca nu seamana cu nimic, ca nu are precedent – deci va fi foarte, foarte greu de vandut. Pentru ca adevarul dureros este ca toata lumea doreste un „neconventional” de care sa mai fi auzit in prealabil, pe care sa stie de unde sa il apuce. Iar cealalta problema majora a neconventionalului este ca e exilat intr-o fractie a bugetului. Nici un „dornic de neconventional” nu e gata sa sacrifice bugetul de outdoor, iar banii astfel economisiti sa ii aloce unei solutii neconventionale. Nimeni nu taie TV-ul din buget ca sa faca un baraj de web-special-uri.”

Foarte interesant nu-i asa? Putem intelege ciclicitatea alegerii de canale si solutii media an dupa an, spunand pur si simplu ca „istoria se repeta”. Putem folosi o observatie ceva mai docta, ca oamenii sunt facuti din …apa si apa (vezi Linus Pauling 1901-1994) isi modifica ciclic proprietatile fizice pe parcursul unui an complet. Mai pamantesc, ar fi o teama de nou prin prisma lipsei de rezultate pe care, ceva nou precum publicitatea neconventionala, nu a avut timp sa le stranga.

Bogdan Naumovici, Creative Director 23, in stilul propriu, direct, spunea despre publicitatea neconventionala: „Nu cred ca e un trend, in sensul de moda sau fita. Este pur si simplu un raspuns firesc la un public care fuge din ce in ce mai tare de televizor, care sta pe afara, pe la terase sau pe internet si pe care trebuie sa il gasesti intr-un mod relevant si interesant, cu mesajul marcii tale, acolo unde isi petrece timpul.”

Mai conservator dar nu mai putin interesant, Mihai Coliban, Creative Director, BBDO Rusia formula: „Sa ne lamurim. Eu am o problema cu termenul „neconventional”. Ma deranjeaza ca publicitarii romani il folosesc cu emfaza pentru orice actiune de BTL. Sunt sincer convins ca neconventionalul depaseste BTL-ul prin simplitate si inovatie. „Comunicatele abunda de „neconventional” cu ocazia oricarei invadari aberante a spatiului public sau a spatiului nostru intim. Cred ca, dimpotriva, neconventionalul trebuie sa te atraga irezistibil, este, inevitabil, public dar nu e agresiv decat in masura in care te loveste prin idee, prin forta ei si ingenioasa ei legatura cu mediul.”

Daca ar fi sa-l citam pe Dan Stanescu, Copywriter, Graffiti BBDO :„In publicitatea neconventionala nu exista un trend clar. Nici nu ar avea cum – e NECONVENTIONALA. Poate singurul trend legat de asta e faptul ca TREBUIE sa faci publicitate neconventionala. Se pune foarte mare accent in acest moment pe acest gen de abordare a comunicarii, trendul fiind setat, in special, de festivalurile de publicitate. Insa, incet, incet va deveni desuet. Pentru ca daca ai facut un print si un spot TV si unul radio, “ar cam trebui s-o duci si in neconventional”.

Asta e conventia in agentii. Rationamentul? Daca un spot TV sau unul radio nu convinge atat de usor un juriu, neconventionalul are mai mari sanse. Ziceam ca nu exista trend-uri. Ce cred, insa, ca exista, sunt pattern-urile. Pattern-urile sunt caile deja batute, sunt modelele aplicabile oricarui brand si sunt, de asemenea, cele care conduc evolutia ca in orice alt domeniu. Pentru exemple de astfel de pattern-uri mergeti cu ochiul la Ador, la castigatori si nominalizati in 2007 pe aceasta categorie.

Intelegem ca in publicitate la fel ca in orice alt domeniu, ce are legatura cu tehnica, tehnologia aplicata creativ, exista evolutie !Un mic exemplu ce-l tot dau prietenilor mei se refera la telefoanele mobile. In urma cu 22 de ani faceam armata. Cine-si aduce aminte de felul in care aratau la vremea aia telefoanele mobile (mai exact radiotelefoanele)?Minunatele telefoane de atunci aveau vreo de 30Kg ocupau un ditamai rucsacul si aveau o antena de 2,5m. Cine cara telefonul era „terminat”! Acelasi lucru se intampla si cu publicitatea, neconventionalitatea ei este de fapt o evolutie (deci un trend continuu) si se datoreaza evolutiei tehnice generale la nivel planetar.

Neconventionalul va continua sa existe ca si categorie cu toate ca mijloacele si canalele considerate „azi” neconventionale, „maine” vor fi intrat in conventional, uzual, normal, obisnuit.