Web 3.0 sau cum beneficiaza consumatorii de noul val tehnologic

articol de Cezar Baciu

Prin metaverse si NFT-uri (jetoane nefungibile sau elemente virtuale, inclusiv imagini, cu caracter unic, care pot fi vandute si cumparate), web 3.0 a fost în centrul discutiilor la VivaTech, expozitie desfasurata in aceasta vara la Paris si care a adunat inovatiile a 2.000 de expozanti, inclusiv – sau mai ales – 1.800 de start-up-uri.

Paranteza. Nu sunt cel mai mare suporter al noului val Web 3.0, dar il privesc cu oarece simpatie; stiu ca unii sustin ca nu prea este the next best thing, ca toate brandurile se ingramadesc sa lanseze ceva legat de NFT, metaverse si realitate augmentata doar ca sa apara prin comunicatele de presa cum sunt ele în val cu trendurile, dar eu zic ca au ceva sanse sa functioneze si à la longue. Iar micile povestioare de mai jos mi se par incurajatoare in acest sens.

Boulanger a recrutat robotul Buddy

Retailerul francez de electrocasnice Boulanger (din aceeasi „galaxie” Mulliez cu Auchan, Decathlon si Leroy Merlin) l-a „angajat” pe robotul Buddy, creatie a celor de la Blue Frog Robotics. Este un robot mobil, care se poate deplasa autonom sau poate fi controlat de la distanta de un operator. Echipat cu camere si senzori, poate analiza mediul inconjurator si poate evita obstacolele de deplasare. Evoluand in spatiul de „sanatate conectata” al marcii, Buddy initiaza conversatia de indata ce detecteaza un client in apropiere. Robotul poate introduce apoi produse noi explicand la ce sunt folosite si incurajând clientii sa le testeze, difuzand videoclipuri sau indicand locul în care se afla în magazin. Misiunea sa nu este sa-si inlocuiasca colegii umani, ci sa fie un releu… jucaus atunci când acestia sunt ocupati cu alti clienti sau cand nu se afla in zona. 

YSL decripteaza emotiile

Testat prima data in Dubai in centrul comercial Dubai Mall in toamna anului trecut, Yves Saint Laurent Beauty Scent-Sation a atras oameni curiosi la standul L’Oréal la Viva Tech. Este o tehnologie care analizeaza raspunsurile emotionale ale utilizatorului pentru a determina parfumul care ii corespunde. Consultatia dureaza intre douazeci si treizeci de minute. Clientul raspunde la diverse intrebari, iar raspunsurile ii sunt analizate de un program care determina astfel sase familii de arome posibile, care urmeaza sa fie testate. Clientul este apoi echipat cu o casca multisenzor bazata pe tehnologia electroencefalogramei (EEG). Casca transmite raspunsurile emotionale ale clientului in timp ce testeaza parfumurile. Apoi, software-ul analizeaza raspunsurile si sugereaza clientului trei parfumuri Yves Saint Laurent. Pentru a nu fi influentat in alegerea sa, clientul testeaza in orb cele trei arome si apoi cumpara pe cel sau pe cele care i-au placut.

Guerlain adoptă un ecran eco-designed

Woodoo este o companie de biotehnologie care transformă lemnul într-un element de inalta tehnologie. Lemnul este modificat prin inlocuirea ligninei, principalul ‘ingredient’ responsabil pentru combustibilitatea lemnului, cu o rasina chimica mai stabila, ceea ce confera lemnului transluciditate. Astfel, se consuma de 17 ori mai putina energie decat pentru productia sticlei. Compania franceza foloseste acest lemn in special ca alternativa la sticla si plastic pentru fabricarea unui ecran. Botezat Jaspr, a fost adoptat de Guerlain (LVMH), care l-a folosit acest ecran pentru a-si prezenta noua colectie de parfumuri numita L’Art & La Matière, gama care va fi lansata luna aceasta.

Testerul fara contact, dar conectat

Compania franceza GK Concept a creat Dropper, un tester fara contact. Prin prezentarea mainii, clientul primeste o doza de produs (parfum, tratament cosmetic, fond de ten etc.). Doza se ia direct din borcan sau sticla, deoarece sistemul conectat se adapteaza la diferite formate de recipient. Personalul magazinului primeste o alerta pe smartphone atunci cand este necesara reincarcarea testerului. De asemenea, clientul urmareste mai intai un videoclip care explica beneficiile unui tratament inainte de a putea testa produsul. Sau, cu un aparat pentru testarea mai multor parfumuri, se poate imagina ca un client raspunde la un chestionar de pe smartphone-ul sau si ca se livreaza doar doza corespunzatoare de parfum. Partea cea mai simpatica cu acest aparat este aceea ca el este folosit nu numai de producatorii de cosmetice, ci si de grupul Rémy Cointreau 😊…  

Ar mai fi fost multe alte exemple de dat (vezi Orange 5G Lab sau Aquaverse, desemnata cea mai inovativa companie din 2022), dar mie mi-au placut cazurile de mai sus, caci ele sunt „umane” si nu lasa consumatorul „in urma”, ci il integreaza in experienta tehnologica, care nu este ‚gratuita’ de dragul de a fi, ci aduce o valoare reala consumatorului si, prin asta, brandului care utilizeaza o tehnologie ca pe un mijloc catre o experienta augmentata pentru consumator si nu ca pe un scop ambalat sub forma unui gadget nou si lucitor.